Wednesday, July 20, 2011

တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ

တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ-၌ တဏွာ-အရ လုိခ်င္မႈတဏွာကုိယူရသကဲ့သုိ႔ ဥပါဒါန္-အရလည္း တဏွာအပါအ၀င္ ျဖစ္တဲ့ ဥပါဒါန္(၄)ပါးကိုပဲ ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တဏွာနဲ႔ ဥပါဒါန္ ဘာထူးလဲဆုိရင္ေတာ့ အားနဲေသာေလာဘသည္တဏွာ၊ အားႀကီးေသာေလာဘသည္ ဥပါဒါန္။ ဒီလုိခြဲျခားမွတ္ထားရပါမယ္။ လုိခ်င္မႈတဏွာေၾကာင့္ တဏွာကုိအစြဲျပဳၿပီးေတာ့ ဥပါဒါန္ျဖစ္တယ္။ သဠာယတန၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ၊ တဏွာ၊ ဥပါဒါန္တုိ႔ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ကိုျပရရင္

ျမင္- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း

ၾကား- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း

နံ- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း

စား- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း

ထိ- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း

ေတြး- ေတြ႔- ခံစား- ခင္မင္- စြဲလန္း။ ဒီလုိ သေဘာတရားပိုင္းကေနမွတ္ထားလုိက္ေပါ့။

ဥပမာ- ျမင္စရာအဆင္းတစ္ခုခု ျမင္ၿပီဆုိပါစုိ႔။ ေ၀ဒနာက အဆင္းကုိခံစားလုိက္တယ္။ တဏွာက အဲဒီအဆင္းကုိ၊ ျမင္လုိက္ရတဲ့အရာကို ခင္လုိက္တယ္။ တပ္ႏွစ္သက္လာတယ္။ ဒါက တဏွာအဆင့္ရွိေသးတာ။ ဒါေလး ငါလုိခ်င္လုိက္တာ၊ ဒါေလး ငါရခ်င္လုိက္တာ ဆုိရင္ ဥပါဒါန္ျဖစ္လာၿပီ။ သေဘာက်တပ္မက္ႏွစ္သက္႐ံုအဆင့္မွာ တဏွာသာ ျဖစ္ေနေသးတယ္။ ဒါကို ငါရခ်င္လုိက္တာလုိ႔ စြဲလန္းလာရင္ေတာ့ ဥပါဒါန္ျဖစ္သြားၿပီ။ မရ ရေအာင္ အားထုတ္ေတာ့မယ္၊ ႀကံစည္လုပ္ကုိင္ေတာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အားနဲ႔ေသာေလာဘသည္ တဏွာ၊ အားႀကီးေသာေလာဘသည္ ဥပါဒါန္လုိ႔ ဆုိတာ။ အႏုစားေလာဘသည္ တဏွာ အၾကမ္းစားေလာဘသည္ ဥပါဒါန္၊ ဒီလုိလဲ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ဘယ္လုိေပးထားလဲဆုိရင္ေတာ့ ဖားကုိေျမြက ဖမ္းသလုိတဲ့။ ဖားကို ေျမြက မိလုိက္ၿပီဆုိရင္ မလႊတ္ေတာ့ဘူး။ တစ္ျဖည္းျဖည္း အေကာင္လုိက္မ်ိဳလုိက္တယ္။ ဒီလုိပဲ တဏွာကေန ဥပါဒါန္အျဖစ္ေရာက္သြားၿပီဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ္တပ္မက္ေနတဲ့ အာ႐ံုကို မလႊတ္ေတာ့ဘူး။ စြဲလန္းေနေတာ့တယ္။ ဥပမာ- ကြန္ပ်ဴတာဆုိင္သြားၾကည့္တယ္၊ အုိင္ပက္ကို ေတြ႔လုိက္တယ္။ ေတြခါစမွာေတာ့ အုိင္ပက္ဆုိတာ ဒါပါလား၊ သေဘာက်စရာေလးပဲလုိ႔ ထင္လုိက္တာ။ ဒါက တဏွာအဆင့္ေလးပဲရွိေသးတယ္။ အေရာင္းစာေရးက အုိင္ပက္ဆုိတာ အသံုးျပဳရတာ အရမ္းအဆင္ေျပတယ္၊ အင္တာနက္လဲသံုးလုိ႔ရတယ္၊ စာလဲ ႐ုိက္လုိ႔ရတယ္၊ စာေတြလဲ ဖတ္လုိ႔ရတယ္၊ ဓာတ္ပံု ဗြီဒီယုိေတြလဲ ႐ုိက္လုိ႔ရတယ္ ဘာညာ လက္ေတြ႕ရွင္းျပလုိက္ေတာ့ အုိင္ပက္ကုိ သေဘာက်တာထက္ လုိခ်င္လာတာ။ လုိခ်င္လာေတာ့ ေစ်းေတြေမး၊ ဟာ ဒါဆုိ ငါမတတ္ႏုိင္ေသးဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီအုိင္ပက္ကုိ ငါ၀ယ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆုိတဲ့စိတ္ေပၚလာတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဥပါဒါန္ျဖစ္လာၿပီေပါ့။ ဖားကိုေျမြကဖမ္းသလုိ၊ ဒီအာ႐ံုကို ျမင္ၿပီးတပ္မက္ရာကေန စြဲလန္းတဲ့အဆင့္ေရာက္လာၿပီ။ အုိင္ပက္၀ယ္ႏုိင္ဖုိ႔ စိတ္ကူးယဥ္အိပ္မက္ေတြနဲ႔ အခ်ိန္ေတြ ကုန္တတ္ေနၿပီဆုိရင္ အုိင္ပက္ဥပါဒါန္ျဖစ္ေနၿပီေပါ့။ ပပ၀တီကို ကုသမင္းက ျမင္လုိက္တာနဲ႔ ခင္႐ံုတင္မကဘူး၊ စြဲလန္းေနလုိ႔ သူ႔ဂုဏ္သိကၡာေတြ ေဘးဖယ္ထားၿပီး ထမင္းခ်က္အေစခံလုပ္ရတာနဲ႔ ေစာင္းတီးျပရတာနဲ႔ စံုေနေအာင္လုပ္ျပတာ ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ေပါ့။ ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ႀကိဳးစားတယ္၊ ႀကိဳးစားေတာ့ ရတယ္။ ႀကိဳးစားတာက ကမၼဘ၀၊ ေနာက္အပုိင္းမွ ဆက္ေျပာမယ္။

ခ်င္းခ်င္းေထာက္ဆ၊ ေရွးေရွးက်သည့္၊ ဒုဗၺလဟု၊ လုိခ်င္မႈကို၊ တဏွာဆုိေလာ့။ ထုိထိုေနာက္မွ၊ ဗလ၀ျဖစ္ျပန္၊ ဥပါဒါန္တည္း။ တစ္ဖန္ဆုိၾက၊ ေကစနကား၊ မရေသးခင္၊ ေတာင့္တအင္ကို၊ ေခၚတြင္တဏွာ၊ ရခဲ့ပါတံု၊ စံုစံုမက္မက္၊ ႏွစ္သက္သမႈ၊ ပါဒါန္ျပဳ၏။ ႏွစ္ခုခြဲႀကိပ္၊ ဆန္႔က်င္ရိပ္ကား၊ အပိစၦတာ၊ သႏၲဳ႒ာတည္း။ ဒုဗၺလ- အားနဲတဲ့ လုိခ်င္မႈက တဏွာ၊ ဗလ၀-အားေကာင္းတဲ့လုိခ်င္မႈက ဥပါဒါန္တဲ့။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလဲ မရေသးခင္ ေတာင့္တလုိခ်င္ေနတာက တဏွာ၊ ရၿပီး စံုစံုမက္မက္ျဖစ္ေနတာက ဥပါဒါန္လုိ႔ ဆုိၾကတယ္တဲ့။ ဒီတဏွာ ဥပါဒါန္တို႔ရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ကေတာ့ အပိစၦတာ၊ သႏၲဳ႒ီ- အလုိနဲျခင္း ေရာင့္ရဲႏုိင္ျခင္းပါပဲတဲ့။ ဒီေတာ့ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘ၀မွာ အလုိနဲေရာင့္ရဲႏုိင္ေအာင္ စိတ္ကုိ ထားတတ္မယ္ဆုိရင္ တဏွာဥပါဒါန္ေတြ နဲႏုိင္သမွ် နဲ၊ ကင္းႏုိင္သမွ် ကင္းေနမွာပါပဲ။

ဥပါဒါန္က (၄)မ်ိဳးရွိတယ္။ ကာမုပါဒါန္၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ သီလဗၺတုပါဒါန္၊ အတၱ၀ါဒုပါဒါန္တဲ့။ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုအေပၚစြဲလန္းတာက ကာမုပါဒါန္၊ အယူအဆအေပၚ စြဲလန္းတာက ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ ေခြးအက်င့္ ႏြားအက်င့္ စသည္က်င့္ရင္ နိဗၺာန္ေရာက္မယ္လုိ႔ စြဲထားတာက သီလဗၺတုပါဒါန္၊ ငါ့ကုိယ္ ငါ့ဟာ ငါ့ဥစၥာလုိ႔ စြဲလန္းထားတာက အတၱ၀ါဒုပါဒါန္။ ကာမုပါဒါန္က ေလာဘ သို႔မဟုတ္ တဏွာပဲ။ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ သီလဗၺတုပါဒါန္၊ အတၱ၀ါဒုပါဒါန္တုိ႔က ဒိ႒ိ (ကာမုပဒါဒါန္ = ေလာဘ၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ သီလဗၺတုပါဒါန္၊ အတၱ၀ါဒုပါဒါန္ = ဒိ႒ိ)။ ဒါက အရွိတရားကို ေကာက္ျပတာ။ တရားကုိယ္ေကာက္တယ္လုိ႔ စာသံေပသံနဲ႔ ေျပာေလ့ရွိတယ္။ ဒီလုိ တရားကုိယ္ေကာက္လုိက္ေတာ့ ဥပါဒါန္(၄)ပါးဟာ ေလာဘနဲ႔ ဒိ႒ိပါပဲ။ ေလာဘနဲ႔လဲ စြဲလန္းေနတာရွိသလုိ ဒိ႒ိနဲ႔လဲ စြဲလန္းေနတာရွိတယ္။ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြကုိ ခင္မင္ရာ တပ္မက္ရာကေန စြဲလန္းလာေတာ့ ေလာဘစြဲ၊ တဏွာစြဲ။ အယူအဆေရးရာေတြ ၾကားသိၿပီး ႏွစ္သက္ရာကေန စြဲလန္းလာေတာ့ ဒိ႒ိစြဲ။ ဗုဒၶဘာသာခ်င္းတူေနေစကာမူ အယူအဆေတြက မတူၾကဘူး၊ သူ႔အစြဲနဲ႔သူ။ မဟာယာနဆုိတာလဲရွိ၊ ေထရ၀ါဒဆုိတာလဲရွိ၊ ဒီမွာ အယူအဆေလးေတြအေပၚ အစြဲေလးေတြ ၀င္လာတာ။ ေထရ၀ါဒထဲမွာပင္ ဟုိဆရာ့နည္းက ေကာင္းတယ္၊ ဒီဆရာ့နည္းကေကာင္းတယ္လုိ႔ သူ႔အစြဲနဲ႔သူ ရွိေနတာပါပဲ။ သုိ႔ေသာ္ မွားယြင္းတဲ့ ေဖာက္ေဖာက္ျပန္ျပန္ ျဖစ္ေနတဲ့ နည္းေတြ၊ အယူအဆေတြ မစြဲမိဘုိ႔ေတာ့ သတိထားရပါလိမ့္မယ္။ ဘာသာျခားေတြဆုိရင္ သူတုိ႔ဘာသာအယူအဆကို စြဲေနတာ အထူးေျပာေနစရာမလုိေတာ့ဘူး။ ထုိ႔အျပင္ ကုိယ့္ခႏၶာကုိယ္ကုိလဲ ခႏၶာငါးပါးလု႔ိမျမင္ဘဲ ငါ့ကုိယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆေနတဲ့ သကၠာယဒိ႒ိဆုိတာရွိတယ္။ ဒါလဲ ဒီဒိ႒ဳပါဒါန္ထဲ ၀င္သြားတာ။ တိတိက်က်ေျပာရရင္ အတၱ၀ါဒုပါဒါန္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဒိ႒ိနဲ႔စြဲလန္းတာကို ဒိ႒ိ၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ ဒိ႒ိအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကံလုိ႔ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ျပေလ့ရွိတယ္။

ခႏၶာ့ျဖစ္စဥ္အရ ေ၀ဒနာကေတာ့ အခ်ိန္ျပည့္ျဖစ္ေနတာပဲ။ ခႏၶာရွိေနသေရြ႕ ေ၀ဒနာရွိေနတယ္ဆုိတာ ေရွ႕မွာလဲ ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ေ၀ဒနာေပၚဆဲ မ႐ႈမိလုိ႔ရွိရင္ အက်ိဳးဆက္က တဏွာလာတယ္။ ေ၀ဒနာေပၚဆဲ ႐ႈလုိက္မယ္ဆုိရင္ တဏွာ ဆက္ခြင့္ တဏွာျဖစ္ခြင့္မရေတာ့ဘူး။ တဏွာေပၚမယ့္ေနရာ မဂ္အစားထုိး၀င္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာနဲ႔ တဏွာၾကားမွာ မဂ္၀င္ျဖတ္ေပးမွ အကြက္(၃)တရားေတြ ေပၚခြင့္မရမွာျဖစ္တယ္။ မျဖတ္ႏုိင္ဘူးဆုိရင္ ခႏၶာပင္စည္ကေန အကြက္(၃)က ကိေလသာ အသီးအပြင့္ေတြ လာေတာ့ ဒီအသီးအပြင့္ေတြက ေနာက္အကြက္နံပါတ္(၄)ခႏၶာပင္စည္ ျပန္ေပါက္ပါလိမ့္မယ္။ ခႏၶာပင္စည္ေပါက္ျပန္ၿပီဆုိရင္ ဒုကၡေရာက္ျပန္ဦးမွာပဲ။ ခႏၶာသည္ ဒုကၡသစၥာျဖစ္တယ္။ ဒီလိုဒုကၡသစၥာခႏၶာငါးပါး အစျပတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္း႐ုပ္သိမ္းေရးအတြက္ လက္ရွိခႏၶာေျမေပၚမွာ တရားရွာေနရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာေပၚတုိင္းသိ၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္ၾကည့္လုိ႔ေနမယ္ဆုိရင္ ေနာင္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းတရားေတြ ခ်ဳပ္တယ္။ တဏွာဥပါဒါန္ကံေတြ မလာေတာ့ဘူး။ ေနာင္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းတရားေတြ ခ်ဳပ္ၿပီဆုိရင္ ေနာင္ခႏၶာျဖစ္က်ိဳးလဲ ခ်ဳပ္ေတာ့တာပါပဲ။ ျဖစ္ေၾကာင္းခ်ဳပ္မွ ျဖစ္က်ိဳးခ်ဳပ္မယ္။ ဒီေတာ့ ျဖစ္ေၾကာင္းေတြ တစ္စတစ္စ ခ်ဳပ္ေအာင္လုပ္ေပးေနရတာဟာ ၀ိပႆနာလုပ္ေနတာပါပဲ။ ဒီလို နဲနဲ နဲနဲ ခ်ဳပ္ေအာင္လုပ္ေနရင္းျဖင့္ ေနာက္ဆံုး ပထမမဂ္ရရင္ ေလးပံုတစ္ပံုခ်ဳပ္၊ ဒုတိတယမဂ္ရရင္ ေလးပံုႏွစ္ပံုခ်ဳပ္၊ တတိယမဂ္ရရင္ ေလးပံုသံုးပံုခ်ဳပ္ၿပီး ေနာက္ဆံုးမဂ္ျဖစ္တဲ့ စတုတၳမဂ္ရလုိက္ရင္ေတာ့ျဖင့္ ေလးပံုလံုးအကုန္ခ်ဳပ္လို႔ ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းမွန္သမွ် အစျပတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားပါၿပီ။ ဒီလုိ ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္း အစျပတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရင္ ခႏၶာျဖစ္က်ိဳးလဲ အစျပတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီျဖစ္လုိ႔ ေနာင္ခႏၶာ လာစရာ အေၾကာင္း လံုး၀မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေနာင္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္တဲ့ အကြက္(၃)က ကိေလသာနဲ႔ ကံတရားမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔အတြက္ လက္ရွိခႏၶာေျမေပၚမွာ ဉာဏ္အလုပ္လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ ကိေလသာကုိ ျဖတ္ႏုိင္တာသည္ ဉာဏ္(မဂ္)သာလွ်င္ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဉာဏ္အလုပ္ ဉာဏ္စခန္းနဲ႔ ၀ိပႆနာလမ္းကုိလုိက္မွသာလွ်င္ ေနာင္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းခ်ဳပ္၊ ျဖစ္ေၾကာင္းခ်ဳပ္ေတာ့ ျဖစ္က်ိဳးလဲ ခ်ဳပ္သြားမယ္ဆုိတာကို ယံုၾကည္ၿပီး ေ၀ဒနာနဲ႔ တဏွာအစပ္ကုိ မကူးေအာင္ ျဖတ္ႏုိင္ၾကပါေစ။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.