Tuesday, July 12, 2011

ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာ

မေန႔က ဖႆ(၆)မ်ိဳး ျဖစ္ပံုကုိ ေျပာခဲ့တယ္။ ဒီေန႔ အဲဒီဖႆ(၆)မ်ိဳးေၾကာင့္ ေ၀ဒနာ (၆)မ်ိဳးျဖစ္ပံုကို ေျပာျပရမယ္။ ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာ- ဖႆေၾကာင့္ ေ၀ဒနာျဖစ္တယ္။ ဒီမွာ ေ၀ဒနာ-အရ ေလာကီ၀ိပါက္ (၃၂)ပါးႏွင့္ယွဥ္တဲ့ ေ၀ဒနာ(၆)မ်ိဳးကုိ ယူရတယ္။ ေ၀ဒနာ (၆)မ်ိဳးက-

၁။ စကၡဳသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ျမင္စိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

၂။ ေသာတသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ၾကားစိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

၃။ ဃာနသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- နံစိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

၄။ ဇိ၀ွါသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- စားစိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

၅။ ကာယသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ေတြ႔ထိစိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

၆။ မေနာသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ေတြးစိတ္ဖႆေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေ၀ဒနာ

စာလာေပလာအတုိင္းေျပာရရင္- စကၡဳ၀ိညာဏ္ေဒြႏွင့္ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ စကၡဳသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ျမင္စိတ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာေပါ့။ ဒီအတုိင္းပဲ ေသာတ၀ိညာဏ္ေဒြနဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ ေသာတသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ၾကားစိတ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာ၊ ဃာန၀ိညာဏ္ေဒြနဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ ဃာနသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- နံစိတ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာ၊ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္ေဒြနဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ ဇိ၀ွါသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- စားစိတ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာ၊ ကာယ၀ိညာဏ္ေဒြနဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ ကာယသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ေတြ႔ထိစိတ္နဲ႔ ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာ၊ ေဒြပဉၥ၀ိညာဏ္(၁၀)မွၾကြင္းေသာ ေလာကီ၀ိပါက္စိတ္ (၂၂)ပါးနဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာဟာ မေနာသမၹႆဇာေ၀ဒနာ- ေတြးစိတ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာလို႔ မွတ္လိုက္ပါ။ ျမင္စိတ္ဖႆဟာ မ်က္စိ၊ အဆင္း၊ ျမင္စိတ္ ေပါင္းဆံုမိလို႔ ေပၚလာတဲ့ဖႆဆုိတာ မေန႔က ေျပာခဲ့တယ္ေလ။ အဲဒီျမင္စိတ္ဖႆေပၚလုိက္တာနဲ႔ ေ၀ဒနာကလဲ ေပၚလာေရာ။ ေပၚတာကေတာ့ အခ်ိန္ျခားေပၚတာမဟုတ္ဘူး၊ တစ္ၿပိဳင္နက္ေပၚတာပဲ။ သို႔ေသာ္ ဖႆေၾကာင့္ ေ၀ဒနာေပၚရလုိ႔သာ ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာလုိ႔ ေဟာေတာ္မူထားတာ။ ဖႆမေပၚရင္ ေ၀ဒနာလဲ မေပၚဘူးေပါ့။ ဖႆေပၚၿပီဆုိတာနဲ႔ ေ၀ဒနာ ေပၚလာၿပီသာ မွတ္ေတာ့။ ဒီေတာ့ ျမင္စိတ္ေပၚတာနဲ႔ ဖႆလဲေပၚ၊ ေ၀ဒနာလဲေပၚတယ္လုိ႔သာ မွတ္လုိက္ပါ။ သို႔ေသာ္လဲ ဖႆေၾကာင့္ေ၀ဒနာျဖစ္ရတယ္။ ဖႆမရွိရင္ေ၀ဒနာလဲ မရွိ။

ဒီမွာ ေ၀ဒနာ(၆)မ်ိဳးဟာ ဖႆေၾကာင့္ေပၚရတာျဖစ္လုိ႔ ဖႆ (၆)မ်ိဳးရွိေတာ့ ေ၀ဒနာလဲ (၆)မ်ိဳးျဖစ္လာတာ။ ဖႆ-က မ်က္စိမွာေပၚရင္ ေ၀ဒနာ-ကလဲ မ်က္စိမွာေပၚ၊ ဖႆ-က နားမွာဆုိ ေ၀ဒနာ-ကလဲနား၊ ဖႆ-က ႏွာေခါင္းမွာဆုိ ေ၀ဒနာ-ကလဲ ႏွာေခါင္း၊ ဖႆ-က လွ်ာမွာဆုိ ေ၀ဒနာ-ကလဲ လွ်ာ၊ ဖႆ-က ကုိယ္မွာဆုိ ေ၀ဒနာ-ကလဲ ကုိယ္၊ ဖႆ-က စိတ္မွာဆုိ ေ၀ဒနာ-ကလဲ စိတ္မွာေပၚရတယ္လို႔ ေပၚရာဌာနကုိ ပုိင္းျခားျပလုိက္တာပါ။ ေပၚရာဌာနသာ ကြဲသြားတာ၊ ဖႆဆုိတဲ့ နာမည္ကေတာ့ အတူတူပဲ။ ထုိ႔အတူ ေပၚရာဌာနသာ ကြဲသြားတာ ေ၀ဒနာဆုိတဲ့ နာမည္ကေတာ့ အတူတူပဲ။ ဒီလုိလဲ နားလည္ထားလုိက္ဦး။ ေနာက္ပိုင္း ေ၀ဒနာေတြကုိ ထပ္ခြဲျခားရဦးမွာေလ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ(၆)မ်ိဳးနဲ႔ ေရာသြားမွာစုိးလို႔။ ဒီေတာ့ လူ႔ခႏၶာျဖစ္စဥ္နဲ႔ပဲ ေျပာၾကပါစုိ႔။ မ်က္စိ အဆင္း ျမင္စိတ္သံုးခုဆံုျဖစ္လုိက္တာနဲ႔ ဖႆေရာ ေ၀ဒနာေရာ တန္းေပၚလာတာပဲ။ ဒါကို မေပၚပါနဲ႔လုိ႔ ဘယ္သူမွ မတားႏုိင္ပါဘူး။ က်န္တာေတြလဲ ဒီအတုိင္းပဲ နားလည္ထားလုိက္ေတာ့။

ဖႆက အာ႐ံုကို ထိခုိက္တာ။ ေ၀ဒနာဆုိတာက အာ႐ံုကုိ ခံစားတာ။ အာ႐ံုနဲ႔ ထိလုိက္ေတာ့ ခံစားမႈေပၚရတယ္။ အာ႐ံုဆုိတာ ျမင္စရာအဆင္းဟာလဲ အာ႐ံု၊ အသံ အနံ႔ အရသာ ေတြ႔ထိစရာ ႀကံေတြးစရာေတြဟာလဲ အာ႐ံုပဲ။ ဒီအာ႐ံုေတြနဲ႔ ေတြ႕ထိလုိက္တုိင္း ခံစားမႈေတြ ေပၚၿမဲသာျဖစ္တယ္။ မသိမသာ ေပၚတာလဲ ရွိမယ္၊ သိသိသာသာေပၚတာလဲ ရွိမယ္။ ဒါကုိ ေ၀ဒနာလုိ႔ ေခၚတာ။ မ်က္စိက ၾကည့္စရာ ျမင္စရာ အဆင္းအာ႐ံုကုိခံစားတယ္။ နားက ၾကားစရာ နားေထာင္စရာ အသံအာ႐ံုကိုခံစားတယ္။ ႏွာေခါင္းက ေမႊးစရာ နံစရာ အနံ႔အာ႐ံုကို ခံစားတယ္။ လွ်ာက စားစရာ အရသာအာ႐ံုကုိခံစားတယ္။ ကုိယ္က ေတြ႔ထိစရာ အာ႐ံုကိုခံစားတယ္။ စိတ္က ႀကံေတြးစရာ အာ႐ံုကိုခံစားတယ္။ ဒီလုိခံစားတာဟာ ေ၀ဒနာပါပဲ။ ျမင္တုိင္း ျမင္တုိင္းမွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာလုိ႔ မွတ္ရမယ္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္ေနတာဟာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာပဲ။ လမ္းသြားရင္း ေရွ႕မွာ ေျမညီတာလဲ ေတြ႔မယ္၊ လမ္းၾကမ္းတာလဲ ေတြ႔မယ္၊ လမ္းေကာင္းတာလဲ ေတြ႔မယ္၊ ခလုပ္ကန္သင္းလဲ ေတြ႔မယ္၊ ေဘးမွာ တဲေတြ အိမ္ေတြ တုိက္ေတြလဲ ေတြ႔မယ္၊ ေစ်းဆုိင္ေတြလဲ ေတြ႔မယ္။ အဲလိုေတြ႕ျမင္ေနခုိက္မွာ အျခားေ၀ဒနာမဟုတ္ဘူး။ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚေနတာ။ ဘယ္မွာေပၚေနတာလဲဆုိေတာ့ မ်က္စိ္မွာေပၚေနတာ။ ဘယ္အခ်ိန္ျမင္ျမင္ ျမင္ခ်င္တဲ့အခ်ိန္ျမင္၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚတယ္လုိ႔သာ မွတ္လုိက္ေပါ့။ သြားရင္းလာရင္း ကားဟြန္းသံေတြၾကားမယ္၊ ဆုိင္ကယ္သံေတြၾကားမယ္၊ လူေတြ စကားေျပာသံေတြၾကားမယ္၊ ဘယ္အခါၾကားၾကား၊ ဘယ္အခ်ိန္ၾကားၾကား ၾကားေနခ်ိန္မွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚေနတာ။ နားမွာေပၚတာေပါ့။ ထုိ႔အတူ ဘယ္အခါနံနံ ဘာနံ႔နံနံ ေမႊးသည္ျဖစ္ေစ နံသည္ျဖစ္ေစ နံစိတ္ေပၚေနခ်ိန္မွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ ႏွာေခါင္းမွာ ေပၚေနတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္စားစား ဘာကုိစားစား စားလုိ႔ စားစိတ္ေပၚခ်ိန္မွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ လွ်ာမွာေပၚေနတယ္။ ေကာင္းတဲ့ ေ၀ဒနာ ခ်မ္းသာတဲ့ေ၀ဒနာ ကုိယ့္ခႏၶာကုိယ္မွာေပၚလာၿပီဆုိရင္ေတာ့ သုခေ၀ဒနာ ကုိယ္မွာေပၚတယ္။ မေကာင္းတဲ့ေ၀ဒနာ ဆင္းရဲတဲ့ေ၀ဒနာ နာက်င္ခံခက္တဲ့ေ၀ဒနာ ကုိယ့္ခႏၶာမွာ ေပၚၿပီဆုိရင္ေတာ့ ဒုကၡေ၀ဒနာ ကုိယ္မွာေပၚေနတယ္။ ေတြးခ်င္ရာေတြး ေတြးေနတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ဘာရယ္ ညာရယ္မဟုတ္ေတာ့ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ စိတ္မွာေပၚေနတယ္။ ၀မ္းသာ ေက်နပ္ေနေတာ့ ေသာမနႆေ၀ဒနာ စိတ္မွာေပၚေနတယ္။ ၀မ္းနဲ မေက်နပ္ စိတ္ဆင္းရဲေနေတာ့ ေဒါမနႆေ၀ဒနာ စိတ္မွာေပၚေနတယ္။ ဒါေတြ တူရာေပါင္းလုိက္ရင္ သုခ ဒုကၡ ေသာမနႆ ေဒါမနႆ ဥေပကၡာ ဆုိၿပီး ေ၀ဒနာ(၅)မ်ိဳးေတြ႔ရမယ္။ ဒီေ၀ဒနာေတြက ၀ိပႆနာ႐ႈရမယ့္ေ၀ဒနာေတြပါပဲ။

ျမင္လုိက္တုိင္း ျမင္စိတ္ထင္ရွားေနတုိင္း မ်က္စိမွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚတယ္ေနာ္။ ျမင္စိတ္ကမထင္ရွားေတာ့ဘဲ ၾကားစိတ္ကထင္ရွားသြားရင္ နားမွာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚမယ္ေပါ့။ ဒီလုိလဲ ခြဲျခားနားလည္ထားရမယ္။ စိတ္က တစ္ခုပဲျဖစ္တာေလ။ ႏွစ္ခုၿပိဳင္မျဖစ္ဘူး။ စိတ္ျဖစ္စဥ္ အလြန္လွ်င္ျမန္လုိ႔သာ ျမင္တာေရာ ၾကားတာေရာ နံတာေရာ တစ္ၿပိဳင္နက္ျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ ထင္ခ်င္ ထင္ေနရတာ။ တကယ္ေတာ့ ျမင္စိတ္ျဖစ္ခုိက္ ၾကားစိတ္က ငုတ္ေနတယ္။ ၾကားစိတ္ျဖစ္ခုိက္ ျမင္စိတ္ စတဲ့ က်န္တဲ့ စိတ္ေတြက ငုတ္ေနတယ္။ မထင္ရွားဘူးေလ။ ေတြးစိတ္ျဖစ္ခုိက္ က်န္စိတ္ေတြ ငုတ္ေနတယ္။ အေတြးလြန္ၿပီးမ်ား ေလွကား ဆင္းလုိက္ရင္ ေလွခါးထစ္ေခ်ာ္နင္းလုိ႔ ေလွကားေပၚက ေခ်ာ္က်တယ္ေလ။ မ်က္လံုးပါေနတာပဲ။ ျမင္စရာလဲ ရွိေနတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အေတြးစိတ္က လႊမ္းေနေတာ့ ျမင္စိတ္ငုတ္ေနတာ။ ေဘးကလူက စကားေျပာေနတုန္း ကုိယ္က တစ္ခုခု စဥ္းစားေနရင္ သူေျပာတာကို နားမလည္လုိက္ဘူး။ အေတြးဘက္စိတ္ျဖစ္ေနေတာ့ အျမင္ အၾကားဘက္မွာ စိတ္က ဘယ္ရွိေတာ့မလဲ။ သတိမမူ ဂူမျမင္၊ သတိမထား ဆင္ေအာ္လုိ႔ေတာင္ မၾကား ျဖစ္တတ္တယ္။ ဒီလုိ စဥ္းစားေတြးေတာစိတ္ေတြမွာေတာ့ သမန္ကာ ရွန္ကာ စဥ္းစားေနရင္ ဥေပကၡာေ၀ဒနာနဲ႔ စဥ္းစားတာေပါ့။ ေပ်ာ္စရာ ၾကည္ႏူးစရာ ေက်နပ္စရာစဥ္းစားေနရင္ ေသာမနႆ၊ ၀မ္းနဲစရာ ပူေဆြးစရာ စိတ္ညစ္စရာ စိတ္ပ်က္စရာ ဘာညာစဥ္းစားေနေတာ့ ေဒါမနႆေ၀ဒနာ စိတ္မွာ ေပၚေနမွာေပါ့။

တစ္ခါ ျမင္စိတ္နဲ႔ ဥေပကၡာေ၀ဒနာတြဲျဖစ္တယ္ဆုိတာလဲ မွတ္ထားရမယ္။ ျမင္စိတ္ေပၚရင္ ဥေပကၡာေပၚတယ္လုိ႔ တန္းသိရမယ္။ ထုိ႔အတူ ၾကားစိတ္ နံစိတ္ စားစိတ္ ေပၚရင္လဲ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပါ့။ ယားစိတ္ ယံစိတ္ ကုိယ္မွာ အခံခက္တဲ့စိတ္ နာက်င္စိတ္ ကုိက္ခဲစိတ္ ေပၚရင္ ဒုကၡေ၀ဒနာ၊ ေကာင္းစိတ္ သာယာစိတ္ ခ်မ္းသာစိတ္ ကုိယ္မွာေပၚရင္ေတာ့ သုခေ၀ဒနာနဲ႔တြဲေပၚေနတယ္။

အတြင္းအျပင္ အေျပာင္းအလွည့္ေပၚတတ္တာလဲ သိထားရမယ္။ ဥပမာ- ျမင္စိတ္ေပၚတယ္ဆုိပါစုိ႔။ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚေနတာပဲ။ ျမင္ရင္းနဲ႔ပဲ ျမင္ရတဲ့အာ႐ံုကုိ ခံစားတဲ့အေနအထားမွာ ျမင္တာေလး၊ ေတြ႕လုိက္ရတာေလး၊ ၾကည့္လုိက္ရတာေလးကို ေက်နပ္လုိက္ေတာ့ စိတ္မွာ ေသာမနႆေ၀ဒနာ သြားေပၚတယ္။ ေတြ႔လုိက္လုိ႔ မေက်နပ္ေတာ့ ေဒါမနႆေ၀ဒနာ စိတ္မွာ သြားေပၚတယ္။ မ်က္စိကေန ၀မ္းထဲ ေရာက္သြားတာ။ ၀မ္းထဲ ဆုိတာ မေနာဘ၀င္စိတ္ကုိ ေျပာတာ။ ျမင္လုိက္တာနဲ႔ အေတြးစိတ္က ဖ်ပ္ကနဲ႔ဆုိ ၀င္လာၿပီး ၀မ္းထဲက ခံစားလုိက္တာ။ ေ၀ဒနာက ၀မ္းထဲေရာက္သြားတယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ ကုိယ့္သားေလး အလုပ္ေကာင္းေကာင္း ရသြားတယ္တဲ့ ဘာညာ ၾကားလုိက္တာေလးက ဥေပကၡာ၊ သေဘာက်ေနတာေလးက ပီတိေလးျဖစ္ေနတာေလးက ျမဴးရႊင္ေနတာေလးက ၀မ္းထဲမွာေပၚတဲ့ ေသာမနႆေ၀ဒနာ၊ ကုိယ့္သားေလး ႏုိင္ငံျခားမွာ ပညာသင္ေနတာ၊ စာမလုိက္ႏုိင္လုိ႔ အဂၤလိပ္စကားနားမလည္လို႔ စိတ္ညစ္ေနတယ္လုိ႔ ၾကားလုိက္တယ္ဆုိပါေတာ့၊ စိတ္ထဲမွာ အလုိမက်တာေလး၊ စာမလုိက္ႏုိင္လုိ႔ မေအာင္ရင္ေတာ့ ဘာညာ ဆက္ေတြးၿပီး စုိးရိမ္မယ္၊ ရင္တမမျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ၀မ္းထဲက ေဒါမနႆေ၀ဒနာေပၚေနတာေပါ့။ နံစိတ္ေပၚလုိက္တာ၊ စားစိတ္ေပၚလုိက္တာေတြလဲ ဒီလုိသာ နားလည္လုိက္ေတာ့။ ယား နာ ထံု က်င္စိတ္က ကုိယ္မွာေပၚတာ၊ သုခေ၀ဒနာ။ ဒါကို အခံခက္တာ၊ စိတ္ဆင္းရဲတာ၊ စိတ္မခ်မ္းသာတာ၊ စိတ္ကသိကေအာက္ျဖစ္တာ၊ အလုိမက်တာ၊ ေသာကမ်ားတာက ေဒါမနႆေ၀ဒနာ ၀မ္းထဲမွာေပၚတာ။ ေကာင္းစိတ္ ခ်မ္းသာစိတ္ ကုိယ္မွာေပၚေတာ့ သုခေ၀ဒနာ။ သေဘာက် ႏွစ္သက္ အလုိက် ၀မ္းသာ ေက်နပ္တာေလးက ေသာမနႆေ၀ဒနာ၊ ၀မ္းထဲမွာ ေပၚတာ။ အတိအက်သိဖို႔ဆုိရင္ေတာ့ ၀ီထိေတြနဲ႔ ပုိင္းျခားျပရလိမ့္မယ္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိပါေတာ့၊ စကၡဳဒြါရိက၀ီထိျဖစ္တယ္။ ေနာက္မွ တဒႏု၀တၱိက မေနာဒြါရိက၀ီထိေတြျဖစ္လာတယ္။ ဒီ၀ီတိေတြက ျမင္တာက ခြဲျခားသြားမယ္၊ ကုိယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တာလား မႀကိဳက္မႏွစ္သက္တာလားေပါ့။ ၀ီထိေတြကုိေတာ့ ဒီမွာ ထားခဲ့ေတာ့။ ၀ီထိစိတ္ခဏတုိင္းကို ၀ိပႆနာ႐ႈလုိ႔ အဆင္မေျပဘူး။

အခုေျပာခဲ့တာ ေတာ္ေတာ္စံုသြားပါၿပီ။ ဒီေတာ့ စိတ္ျဖစ္ရင္ ေ၀ဒနာျဖစ္တယ္ဆုိတာေလး သတိထားခဲ့ရမယ္။ စိတ္ျဖစ္ေနလုိ႔ အသက္ရွင္ေနတာ။ ေရွ႕စိတ္ခ်ဳပ္ ေနာက္စိတ္မေပၚေတာ့ရင္ ေသတဲ့ စုတိစိတ္ လာေတာ့မွာပဲ။ စိတ္ျဖစ္ေနသမွ် အသက္ရွင္ေနရတယ္။ ဒီလုိဆုိ စိတ္ရွိေနသမွ် ေ၀ဒနာရွိေနတယ္လို႔ ဆက္စပ္နားလည္ရမယ္။ ဒီလုိ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားမွ မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေဟာေတာ္မူတဲ့ “ေ၀ဒနာနဲ႔ အသက္ရွင္ေနတယ္”ဆုိတာကုိ သေဘာေပါက္မွာ။ အသက္ရွင္ေနသမွ် စိတ္မျဖစ္တဲ့အခ်ိန္ မရွိသလုိ ေ၀ဒနာမျဖစ္တဲ့အခ်ိန္လဲ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ကုိ ႐ႈမယ္ဆုိရင္လဲ ႐ႈစရာေတြ မျပတ္ရွိေနသလုိ ေ၀ဒနာကုိ ႐ႈမယ္ဆုိရင္လဲ ႐ႈစရာေတြ မျပတ္ ရွိေနမယ္ေပါ့။ ကုန္ဆံုးမသြားႏုိင္တဲ့ အ႐ႈခံအာ႐ံုေတြပါပဲ။ ေ၀ဒနာေပၚတာကို မသိရင္ ႐ႈစရာ ေပ်ာက္သြားတာမ်ိဳး ျဖစ္တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာေပၚပံုေပၚနည္းကုိ နားမလည္ လည္ေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ရွင္းျပေပးလုိက္တာပါ။

အျမင္ခ်င္းတူေပမယ့္ ခံစားပံုခ်င္းမတူဘူး။ သူလဲ ဒီလူကုိ ျမင္တာပဲ၊ ကုိယ္လဲ ဒီလူကုိ ျမင္တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူက ဒီလူကုိ ၾကည့္မရဘူးလုိ႔ ခံစားမယ္၊ ကုိယ္က ဒီလူ မဆုိးပါဘူးလုိ႔ ခံစားမယ္။ ဒီေတာ့ ေပၚတဲ့ေ၀ဒနာကလဲ မတူေတာ့ဘူး။ ၾကည့္မရတဲ့သူက ျမင္စိတ္မွာ ဥေပကၡာ၊ ၾကည့္မရဘူးလုိ႔ ၀မ္းထဲက ခံစားလုိက္ေတာ့ ေဒါမနႆေ၀ဒနာ။ ကုိယ္ျမင္လုိက္တာက ဥေပကၡာ၊ မဆုိးပါဘူးလုိ႔ ထင္လုိက္တာက ၀မ္းထဲမွာေပၚတဲ့ ေသာမနႆေ၀ဒနာေပါ့။ ဒီလုိ ျမင္တဲ့အာ႐ံုခ်င္းတူေပမယ့္ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ပံု ျမင္ပံုမတူေတာ့ ခံစားပံုမတူ၊ ခံစားပံုမတူေတာ့ ေပၚတဲ့ ေ၀ဒနာကလဲ မတူႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အတူျမင္ေပမယ့္ အျမင္မတူၾကဘဲျဖစ္ေနတာ။ ဥပမာ- အဂၤလိပ္ေတြက ဘိနပ္ေျခေထာက္လွ်ိဳလုိက္တာကုိ ဘိနပ္၀တ္တယ္လုိ႔ ျမင္တယ္၊ ျမန္မာေတြက ဘိနပ္စီးတယ္လုိ႔ ျမင္တယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ အတူၾကားေပမယ့္ အၾကားမတူၾကဘူး။ ဥပမာ- အဂၤလိပ္ေတြက ေသနပ္သံကုိ ဗုိင္း လုိ႔ၾကားတယ္၊ ျမန္မာေတြက ဒုိင္း လုိ႔ၾကားတယ္။ အတူနံေပမယ့္ အနံမတူၾကဘူး။ ကုလားေတြက မဆလာနံ႔ကုိ ေမႊးတယ္လုိ႔ခံစားတယ္၊ ျမန္မာေတြက နံတယ္လုိ႔ ခံစားတယ္ စသည္ စသည္ ခ်ဲ႕ထြင္ သိေပေတာ့။ ဒါေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိျဖစ္တာလဲဆုိရင္ အာ႐ံုအေပၚ ျမင္ပံု ၾကားပံု စသည္ မတူလို႔ ခံစားမႈေတြမတူၾကတာပါပဲ။ ခံစားမႈခ်င္းမတူေတာ့ ေ၀ဒနာျဖစ္ပံုခ်င္းလဲ ျခားနားသြားတာေတြ ရွိတတ္တာေပါ့။ သုိ႔ေသာ္ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ေကာင္းတဲ့အာ႐ံုကုိ အေကာင္းဘက္ကခံစားတာမ်ားၿပီး အဆုိးအာ႐ံုကို အဆုိးဘက္က ခံစားတာ မ်ားပါတယ္။ အေကာင္းအဆုိးမဟုတ္တဲ့အာ႐ံုကုိေတာ့ အလယ္အလတ္ခံစားမႈနဲ႔ ခံစားၾကတာေပါ့။ အာ႐ံုကေတာ့ ဒီအာ႐ံုပဲ၊ ခံစားမႈက ေျပာင္းလဲေနတာ၊ မတူၾကဘူးေလ။ သူက ငါးပိေရခ်ိဳႀကိဳက္တယ္၊ ကုိယ္က မႀကိဳက္ဘူး။ ငါးပိေရခ်ိဳကေတာ့ မေျပာင္းဘူး။ ခံစားမႈမွာ ေျပာင္းသြားတာ။ ကုိယ့္ဘက္ကၾကည့္ေတာ့ ငါးပိေရခ်ိဳက အနိ႒ာ႐ံု (အာ႐ံုဆုိး)၊ သူ႔ဘက္ကၾကည့္ေတာ့ ဣ႒ာ႐ံု (အာ႐ံုေကာင္း)ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ အတူျမင္ၾကေပမယ့္ အျမင္မတူၾကပါလားဆုိတာ သေဘာေပါက္ေလာက္ပါၿပီ။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.