Saturday, July 9, 2011

၀ိညာဏပစၥယာ နာမ႐ူပံ

၀ိညာဏ္ေၾကာင့္ နာမ္႐ုပ္ျဖစ္တယ္ (၀ိညာဏပစၥယာ နာမ႐ူပံ)။ ဒီေနရာမွာ သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ-ျဖစ္စဥ္က ၀ိညာဏံသည္ ပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္ (၁၉)၊ ပ၀တၱိ၀ိညာဏ္ ေလာကီ၀ိပါက္(၃၂)ကုိ ယူရပါတယ္။ ၀ိညာဏပစၥယာ နာမ႐ူပံ-ေရာက္ေတာ့ ၀ိညာဏ-အရ စိတ္တစ္ခုယုတ္ကုိးဆယ္(၈၉) အားလံုးသက္ဆုိင္လာပါတယ္။ နာမ႐ူပံ-၌ နာမ-အရ ေစတသိက္ (၅၂)ပါး၊ ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊ သညာကၡႏၶာ၊ သခၤါရကၡႏၶာ- ခႏၶာအားျဖင့္ (၃)ပါးကုိယူရတယ္။ ႐ူပံ-အရ ကမၼဇ႐ုပ္ သုိ႔မဟုတ္ စတုသမု႒ာနိက႐ုပ္ကုိ ယူရတယ္။ ၀ိညာဏ္က နာမ္႐ုပ္ကုိ ေက်းဇူူးျပဳတယ္ဆုိတာ ပဋိသေႏၶအခုိက္ ပဋိသေႏၶစိတ္ ျဖစ္လုိက္တာနဲ႔ စိတ္ ေစတသိက္ ႐ုပ္ေတြဟာ တစ္ၿပိဳင္နက္ျဖစ္လာတာပဲ။ ပဉၥေ၀ါကာရဘံု (ခႏၶာငါးပါးရွိတဲ့ဘံု)မွာ ပဋိသေႏၶစိတ္ (၁၅)ပါး တစ္ပါးပါးေပၚလာတာနဲ႔ ေစတသိက(၃၅)၊ ကာယဒႆက ဘာ၀ဒႆက ၀တၳဳဒႆက ဆိုတဲ့ ကလာပ္စည္း (၃)ပါးတို႔က တစ္ၿပိဳင္နက္ တစ္ခါတည္းေပၚလာတယ္။ ပဋိသေႏၶစိတ္ေလး ျဖစ္လုိက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ က်န္တဲ့ ဆုိင္ရာ ေစတသိက္၊ ႐ုပ္ေတြကလဲ ေပၚလာတာ။ ဒါကုိ ပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္က နာမ္႐ုပ္ကို ေက်းဇူးျပဳတယ္လုိ႔ေခၚတယ္။

ဒီအတုိင္းပဲ ပ၀တၱိအခါမွာ ပ၀တၱိ၀ိညာဏ္ကလဲ နာမ္႐ုပ္ကို ေက်းဇူးျပဳေပးပါတယ္။ ဥပမာ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိပါစို႔။ ဒါ ၀ိညာဏ္ျဖစ္တာပဲ။ စိတ္ဆုိတာ ၀ိညာဏ္ပဲေနာ္။ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိေပမယ့္ အဘိဓမၼာနည္းအရ စိတ္ခ်ည္းပဲ သီးသန္႔ျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး။ ဆုိင္ရာ ေစတသိက္ေတြပါ တြဲၿပီးျဖစ္တာ။ စိတ္ ေစတသိက္ေတြ ျဖစ္ၿပီဆုိတာနဲ႔ သူနဲ႔ဆုိင္တဲ့ ႐ုပ္ေတြကလဲ ေပၚလာတာပဲ။ ဒါကို စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့႐ုပ္ျဖစ္လုိ႔ စိတၱဇ႐ုပ္လုိ႔ေခၚတယ္။ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိတာနဲ႔ သူနဲ႔တြဲျဖစ္တဲ့ ေစတသိက္(၃၈)၊ စိတၱဇ႐ုပ္ေတြပါ အတြဲလုိက္ျဖစ္တယ္။ အဓိကေတာ့ ကုသုိလ္စိတ္က ေခါင္းေဆာင္သလို ျဖစ္ေနလုိ႔ ကုသုိလ္စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ေျပာတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ကုသိုလ္စိတ္၀ိညာဏ္က က်န္တဲ့ ေစတသိက္(၃၈)၊ စိတၱဇ႐ုပ္ေတြကို ေက်းဇူးျပဳတယ္လုိ႔ ေျပာတာ။ ဘုရားၾကည္ၫိုတဲ့စိတ္ တရားၾကည္ၫိုတဲ့စိတ္ သံဃာၾကည္ၫိုတဲ့စိတ္ေလး ကုိယ့္သႏၲာန္မွာျဖစ္ေနၿပီဆုိရင္ ကုသုိလ္ဆုိင္ရာ ေစတသိက္ေတြပါ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီစိတ္ေစတသိက္ေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့႐ုပ္ကေလးေတြပါ ေပၚေနတယ္။ စိတၱဇ႐ုပ္ဆုိတာ စိတ္ေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲမႈေလးေတြ ျဖစ္တာကိုေျပာတာ။ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္ေတာ့ စိတ္ၾကည္လင္ေနတယ္။ စိတ္ၾကည္လင္ေနေတာ့ ႐ုပ္ကလဲ ေပါ့ပါးေနတယ္။ ဒီေပါ့ပါးတာေလးက ႐ုပ္ပဲ။ ကုိယ့္႐ုပ္ခႏၶာက သြက္လက္ေနတယ္၊ လန္းဆန္းေနတယ္၊ တက္ၾကြေနတယ္၊ ေအးခ်မ္းေနတယ္၊ ဒါေလးေတြက ႐ုပ္ပဲ။ ကုိယ့္ခႏၶာမွာ စိတ္ေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲမႈ သေဘာတရားေလးေတြ ထူးျခားစြာေတြ႔သိရတယ္ေလ။ ဒါေတြကို ႐ုပ္လုိ႔မွတ္ထားရမယ္။ ႐ုပ္ဆုိတာ အတံုးအတစ္ႀကီးေတြမွ ႐ုပ္လို႔ ျမင္ေနတဲ့ အစြဲကုိ ျဖဳတ္ထားရမယ္။ ဒါက မသိခင္က အျမင္။ တကယ္သိလာတဲ့အခါမွာ ႐ုပ္ဆုိတာ သေဘာတရားပဲ။

ျမင္ႏုိင္တဲ့႐ုပ္ဆုိတာ ႐ူပါ႐ံုတစ္ခုပဲ ရွိတာ။ ဒါကို ေသေသခ်ာခ်ာမွတ္ထားရမယ္။ ႐ုပ္(၂၈)ပါး ရွိတယ္ေျပာေပမယ့္ မ်က္စိနဲ႔ ၾကည့္လို႔ ရတဲ့႐ုပ္ဆုိတာ ႐ူပါ႐ံု- အဆင္းဆုိတဲ့ ႐ုပ္တစ္မ်ိဳးတည္းပဲ။ ျမင္ရသမွ် ျမင္လုိ႔ ၾကည့္လို႔ရသမွ် အရာအားလံုးကို အဆင္းလုိ႔ေခၚတယ္လို႔ မွတ္လုိက္ပါ။ အဆင္း႐ုပ္တစ္ခုတည္းကုိသာ ၾကည့္လုိ႔ ျမင္လုိ႔ရတယ္လုိ႔လဲ မွတ္ထားလိုက္ပါ။ က်န္တဲ့႐ုပ္ေတြက ႐ုပ္လုိ႔သာ ေျပာရတယ္။ မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္လို႔ မျမင္ရဘူး။ ျမင္ရတယ္ဆုိရင္ အဲဒါ အဆင္းပဲ။ ပထ၀ီကုိ ေျမႀကီးလို႔ သာမန္နားလည္ထားၾကေတာ့ ေျမႀကီးကို ျမင္ေနရတာ ပထ၀ီကုိ ျမင္တာလို႔ ဒီလုိ ထင္ေနၾကတယ္။ တကယ္က ပထ၀ီဓာတ္ကို ပကတိမ်က္စိနဲ႔ ၾကည့္လုိ႔ မျမင္ရဘူး။ သူ႔ရဲ႕ မာတာေလးေတြ ေတာင့္တင္းတာေလးေတြ ႏုညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းတာေလးေတြ ေလးတာ၊ တြဲ႕တာ၊ ေပါ့တာေလးေတြ ဒီသေဘာတရားေလးေတြကိုသာ ပထ၀ီေခၚတာေလ။ အာေပါဆုိတာ ေရလုိ႔ နားလည္ေနၾကေပမယ့္ တကယ္ျမင္ေနရတဲ့ ေရလုိ႔ေခၚေနတာေတြက အဆင္း႐ုပ္ပဲ။ အဲဒီေရထဲမွာ ပါတဲ့ စြတ္စုိတဲ့သေဘာ စိုထုိင္းတဲ့သေဘာ ဖြဲ႔စည္းတဲ့သေဘာ ေစးကပ္တဲ့သေဘာ ပ်စ္ခၽြဲတဲ့သေဘာေလးေတြကို ပဲ အာေပါလို႔ ေခၚတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေရရဲ႕သေဘာကို သိခ်င္ရင္ ေရထဲ လက္ႏိႈက္ၾကည့္လုိက္၊ အဲဒီမွာ ေစးကပ္ စြတ္စုိတဲ့ ဓာတ္ေလးေတြ႔မယ္၊ အဲဒါ အာေပါပဲ။ ေရထဲလက္ႏိႈက္လုိက္လို႔ ေရကလက္ကို တုိးထိသြားတာေလးေတြက ပထ၀ီဓာတ္ေနာ္။ လက္နဲ႔ ေရနဲ႔ထိလိုက္တာကို သိလုိက္တယ္ေလ။ ဒါက ေဖာ႒ဗၺေခၚတဲ့ အေတြ႔ပဲ။ အာေပါဓာတ္မဟုတ္ဘူး။ အာေပါဓာတ္ကေတာ့ ကပ္တာ ေစးတာ ခၽြဲတာ ျပစ္တာ စိုတာ စြတ္တာ ထုိင္းတာ ဒီလုိသေဘာေလးေတြကုိသာ ေခၚတယ္။ ေတေဇာဆုိတာက အပူ အေအးဓာတ္ပဲ။ မီးကုိမွ ေတေဇာမဟုတ္ဘူး၊ ပူတာ ေအးတာ ေႏြးတာ အုိက္တာ ခ်မ္းတာ စိမ့္တာ ဒီသေဘာတရားေလးေတြက ေတေဇာဓာတ္ေပါ့။ ျမင္ေနရတဲ့ မီးေတာက္မီးလွ်ံေတြ ရဲရဲနီေနတဲ့ မီးခဲေတြသံေခ်ာင္းေတြ ဒါေတြက ေတေဇာမဟုတ္ဘူး။ ျမင္ေနရလုိ႔ အဆင္း႐ုပ္ေတြပဲ။ အဲဒီ မီးတုိ႔ ေရတုိ႔ ေလတုိ႔မွာ ရွိတဲ့ အပူ အေအး အေႏြး အအံု႔ အအုိက္ဓာတ္ေလးေတြကိုသာ ေတေဇာလုိ႔ေခၚတယ္။ (temperature) လုိ႔ေခၚလုိက္ရင္ ပုိထင္သာတယ္။ ဖ်ားတယ္ဆုိပါစို႔၊ ခႏၶာကုိယ္ စမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ အပူဓာတ္ေလးေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီအပူဓာတ္ေလးက ေတေဇာပဲ။ အပူဓာတ္ေလ်ာ့က်ၿပီး ေအးသြားတာေလးေတြ႕လုိက္ရေတာ့လဲ ေတေဇာပဲ။ ၀ါေယာဆုိတာက ေလဓာတ္ေပါ့။ မုန္တုိင္းတုိက္တဲ့ေလကိုေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီ မုန္းတုိင္းထဲမွာ ရွိေနတဲ့ တြန္းအား ဖိအား ေရႊ႕လ်ားမႈအား တစ္နာရီဘယ္ႏွစ္မိုင္းႏံႈးစသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဒီအားေတြဟာ ေလဓာတ္ပဲ။ ဒီေလဓာတ္ရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈအားေၾကာင့္ပဲ မုန္တုိင္းတုိက္တဲ့အခါ သစ္ပင္ေတြ ကၽြတ္ပါသြားတာ၊ အိမ္ေတြ အေပၚလြင့္ပါသြားတာ၊ ပ်ိဳက်ကုန္တာ၊ ပင္လယ္ထဲကေရေတြ ကုန္းေပၚ ေရြ႕လာတာ စသည္ျဖစ္တာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ေလဓာတ္ဆုိတာ ေလထဲမွာ ရွိေနတဲ့ တြန္းအား ဖိအားကိုေျပာတာ။ ေလရဲ႕ အစြမ္းသတၱိေတြေပါ့။ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ ေလဓာတ္ရွိမရွိ သိခ်င္ရင္ ကုိယ့္လက္ေမာင္းကုိယ္ ျပန္ႏွိပ္ၾကည့္လိုက္ပါ။ ႏွိပ္တုန္းမွာ ခ်ိဳင့္၀င္သြားမယ္။ လႊတ္လုိက္ေတာ့ ပံုမွန္ျပန္ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါ ၀ါေယာဓာတ္တြန္းအားေၾကာင့္ အခ်ိဳင့္က ပံုမွန္ျပန္ျဖစ္လာတာ။ ဖိႏွိပ္လုိက္တဲ့အခါ အားစုိက္ရတာေလးေတြ႔မယ္။ ဒါ ၀ါေယာဓာတ္တြန္းအားေၾကာင့္ အားစုိက္ရတာေပါ့။ ၀ါေယာသေဘာက ေထာက္၊ တြန္း၊ ကန္၊ လႈပ္၊ ရွားပဲ။ ေဘာလံုးေတြေလထုိးလုိက္ ပိန္ရာက ေဖာင္းလာတယ္။ တင္းလာတယ္။ ဒါ ၀ါေယာရဲ႕ တြန္းကန္မႈေၾကာင့္ ေဖာင္းလာတာ။ ေလထုိးထားတဲ့ ေဘာလံုး ေရထဲ ပစ္ခ်လိုက္ရင္ေရေပၚေပၚေနတယ္။ အဲဒါကုိ လက္နဲ႔ ဖိၿပီး ေရထဲႏွစ္ျမႇဳပ္လုိက္၊ လက္တစ္ဆံုးေလာက္ႏွစ္ၿပီးေတာ့ လက္ကုိ ဖယ္လုိက္။ ေဘာလံုးက ေရေပၚ ခုန္တက္လာမယ္။ ဒါဟာ သူ႔မွာ တြန္းအားရွိတယ္ဆုိတာ ထင္ရွားတယ္။ ဒီတြန္းအား အေျခခံၿပီးေတာ့ပဲ ကားဘီးေတြလုပ္ စက္ဘီးေတြလုပ္ ေလထိုးတံေတြ က်ိဳက္ေခၚတဲ့ ကရိယာေတြလုပ္၊ ေဘာလံုး ဘူေဘာင္း မိုးပ်ံဘူေဘာင္း၊ ေလယာဥ္ပ်ံစသည္ျဖင့္ ေလရဲ႕ သတၱိကို အသံုးခ်ေနၾကတာပါပဲ။ ဒံုးပ်ံေတြလႊတ္တယ္ဆုိတာလဲ ဒီေလဓာတ္ရဲ႕ အစြမ္းသတၱိကို အေျခခံယူရတယ္။ တြန္းအားေပါ့။ ဆုိင္ရာဆုိရာ ႐ုပ္ေတြမွာ သူ႔ဆုိင္ရာသတၱိေလးေတြ ရွိတယ္။ ဒီသတၱိေလးေတြ ေပါင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းလုိက္ေတာ့ စြမ္းအားေတြ ျဖစ္လာၾကတာ။ ဒီ႐ုပ္ေတြဟာ ဘယ္ေနရာမွာမွ တစ္ခုတည္း ျဖစ္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ ေပါင္းစုၿပီး ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ဓာတ္သတၱိ လြန္ကဲတာ နဲတာ မ်ားတာ ဒါေလးေတြပဲ ကြာတယ္။ ဥပမာမယ္ ခႏၶာကုိယ္ကုိ စမ္းၾကည့္လုိက္၊ ေတြ႔ထိတာက ပထ၀ီလဲပါတယ္ ေတေဇာလဲပါတယ္ ၀ါေယာလဲပါတယ္။ မာတဲ့သေဘာေလးသိလုိက္တာ ပထ၀ီပဲ။ ေႏြးတဲ့သေဘာေလးသိလုိက္တာ ေတေဇာပဲ။ ထိလုိက္တာနဲ႔ ဖိအားေလးျဖစ္ေပၚလာတာက ၀ါေယာပဲ။ ေရထဲလက္ႏိႈက္ၾကည့္မယ္။ ထိတာက ပထ၀ီ၊ ေအးတာက ေတေဇာ၊ တြန္းအားက ၀ါေယာ၊ အစိုဓာတ္ေလးက အာေပါ။ မီးကုိ လက္နဲ႔ ဆတ္ကနဲ႔ တုိ႔ၾကည့္၊ အပူခံႏုိင္ရင္ေတာ့ အၾကာႀကီးတုိ႔ထိၾကည့္ေပါ့။ အဲဒီမွာလဲ မီးေတာက္ကို လက္နဲ႔ ျဖတ္လိုက္တာနဲ႔ လက္နဲ႔ မီးေတာက္ထိလုိက္တာေလး သိလုိက္ရတယ္။ ဒါက ပထ၀ီ၊ ပူကနဲ႔ေနတာက ေတေဇာ၊ တြန္းမႈကန္မႈမသိမသာေလးက ၀ါေယာ။ အာေပါဓာတ္က မသိသာဘူး။ ပါေတာ့ပါတယ္။ အနဲဆံုး ႐ုပ္(၈)ပါးက ေပါင္းစပ္ေနတာ (ပထ၀ီ အာေပါ ေတေဇာ ၀ါေယာ ၀ဏၰ ဂႏၶ ရသ ၾသဇာ)။ သက္မဲ့ေတြမွာ အနဲဆံုး ဒီ႐ုပ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ သက္႐ွိေတြမွာေတာ့ ဒီထက္ပုိတဲ့ ႐ုပ္ေတြ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ သက္မဲ့ေတြမွာ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့႐ုပ္ေတြ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့႐ုပ္ေတြ ဇီ၀ိတ႐ုပ္ေတြမျဖစ္ဘူးေပါ့။ ဒါေတြက သက္ရွိေတြမွာသာ ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့႐ုပ္ေတြပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သက္႐ွိေတြမွာ ႐ုပ္ေတြဟာ စိတ္ေတြ ေစတသိက္ေတြနဲ႔ အတူတြဲျဖစ္ေလ့ရွိတယ္လုိ႔ေျပာတာ။ ဒါကို စိတၱဇ႐ုပ္လုိ႔ေခၚတာေပါ့။

ဒီေတာ့ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ၀ိညာဏ္ျဖစ္တာပဲ။ ၀ိညာဏ္ျဖစ္ရင္ အဲဒီ၀ိညာဏ္ေၾကာင့္ သို႔မဟုတ္ စိတ္ေၾကာင့္ ႐ုပ္ေတြလဲ ျဖစ္လာတယ္။ သေဘာေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္မႈ ႐ုပ္ေတြေလ။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ ေပါ့ပါးလ်င္ျမန္ၾကည္လင္ စတဲ့ ႐ုပ္ေတြျဖစ္တာကို စိတၱဇ႐ုပ္လုိ႔ေခၚတာပါပဲ။ ကုသုိလ္စိတ္ေလးျဖစ္ေနတာနဲ႔ သူတို႔ကလဲ အတူတြဲျဖစ္လာတာ။ ဒီအတိုင္းပဲ ေစတသိက္ေတြကလဲ ျဖစ္ေတာ့ ေစတသိက္ေတြက နာမ္၊ အဲဒီတြဲျဖစ္တဲ့႐ုပ္ေတြက ႐ုပ္၊ ဒါကို ပ၀တၱိအခါမွာ ၀ိညာဏ္သည္ နာမ္႐ုပ္အားေက်းဇူးျပဳတယ္လုိ႔ေခၚတယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ အကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိရင္လဲ သူနဲ႔အတူျဖစ္ဖက္အကုသိုလ္ ေစတသိက္ေတြက ျဖစ္လာတာပဲ။ အကုသုိလ္ျဖစ္ခုိက္ ႐ုပ္ေတြကလဲ အကုသိုလ္စိတ္နဲ႔အတူ ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဒါကုိ စိတၱဇ႐ုပ္ေပါ့။ အကုသုိလ္စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့႐ုပ္လုိ႔ေျပာတာ။ အကုသိုလ္ျဖစ္ေနခုိက္ ႐ုပ္ေတြက ပုိၾကမ္းေနမယ္၊ ဆုိးေနမယ္၊ ညစ္ႏြမ္းေနမယ္၊ ပ်ာေနမယ္၊ ၾကက္သေရမဲ့ေနမယ္၊ မံႈကုပ္ကုပ္ျဖစ္ေနမယ္၊ မရႊင္မပ်ျဖစ္ေနမယ္၊ မြန္းေနမယ္၊ ၾကပ္ေနမယ္ စသည္ေပါ့။ ေဖာက္ျပန္တဲ့႐ုပ္ေတြ ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဒါဟာ ပ၀တၱိအခါမွာ ၀ိညာဏ္က နာမ္႐ုပ္ကုိေက်းဇူးျပဳေနတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ၀ိညာဏ္သည္ နာမ္႐ုပ္ကုိ ေက်းဇူးျပဳတယ္ဆုိရာမွာ ပဋိသေႏၶအခါမွာလဲ ေက်းဇူးျပဳသလုိ ပ၀တၱိအခါမွာလဲ ေက်းဇူးျပဳေနတယ္လုိ႔သာ မွတ္လုိက္ပါ။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.