Thursday, July 7, 2011

သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ (၃)

႐ူပါ၀စရစ်ာန္ေတြ ရေအာင္ အားထုတ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ႐ူပကုသုိလ္သခၤါရေတြ ျဖစ္ၿပီး ဒီကုသုိလ္သခၤါရကေန ႐ူပါ၀စရ၀ိပါက္၀ိညာဏ္(၅)ပါးျဖစ္မယ္။ ဒီငါးပါးထဲက သင့္ေတာ္ရာ တစ္ပါးပါးနဲ႔ ပဋိသေႏၶစိတ္ျဖစ္ၿပီး ႐ူပျဗဟၼာႀကီးေတြ ျဖစ္မယ္။ ႐ူပပထမစ်ာန္ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ ေသသြားရင္ ထိုကုသုိလ္စိတ္က ႐ူပပထမစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္ကုိ ျဖစ္ေစၿပီး ပထမစ်ာန္သံုးဘံုမွာ ႐ူပျဗဟၼာျဖစ္ရတယ္။ ဒုတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္က ဒုတိယစ်ာန္သံုးဘံု၊ စတုတၳစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္က တတိယစ်ာန္သံုးဘံု၊ ပဉၥမစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္က ေ၀ဟဖၹိဳလ္ဘံုႏွင့္ သုဒၶါ၀ါသ ငါးဘံုမွာ ကုိယ္ရထားတဲ့ စ်ာန္အားေလ်ာ္စြာ အသီးသီး ျဖစ္ၾကရတယ္။ အသညသတ္ျဗဟၼာႀကီးေတြကေတာ့ ဇီ၀ိတန၀ကကလာပ္႐ုပ္နဲ႔ ပဋိသေႏၶေနရၿပီး နာမ္မရွိ၊ ႐ုပ္သာရွိေလေသာေၾကာင့္ သူ႔ကုိေတာ့ ဒီမွာ ျခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ ထားခဲ့ရမယ္။ ၀ိညာဏံ-ေက်ာ္ၿပီး နာမ႐ူပံ-က ႐ုပ္တရားအထိ တုိက္႐ုိက္ေရာက္သြားေတာ့တာေပါ့။ ႐ူပစ်ာန္ထက္ျမင့္တဲ့ အ႐ူပစ်ာန္ေတြ ရေအာင္ အားထုတ္ျပန္ေတာ့လဲ အ႐ူပကုသုိလ္သခၤါရေတြျဖစ္ၿပီး ထုိကုသုိလ္သခၤါရ (အာနဉၥာဘိသခၤါရ)ကေန အက်ိဳးေပးလုိက္ေတာ့ အ႐ူပ၀ိပါက္၀ိညာဏ္ (၄)ပါး ဆုိင္ရာဆုိင္ရာ၀ိညာဏ္စိတ္တစ္ပါးပါးနဲ႔ ပဋိသေႏၶစိတ္ကိန္းၿပီး အ႐ူပျဗဟၼာႀကီးေတြ ျဖစ္ရတယ္။ ဒီေတာ့ ခႏၶာမွန္လွ်င္ ဒုကၡသစၥာပါပဲ၊ သုိ႔ေသာ္ ဒုကၡေတြမွာ သုဂတိဒုကၡစၥာနဲ႔ ဒုဂၢတိဒုကၡသစၥာလို႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္လုိ႔ မွတ္ထားရမယ္။ ဒုကၡသစၥာဆုိမွေတာ့ ဘယ္ဒုကၡသစၥာမွ အေကာင္းမပါဘူး။ မေကာင္းတဲ့တရားေတြခ်ည္းပဲ၊ ခင္တြယ္စရာ တစ္ခုမွမပါဘူး။ ေမြးမယ္ အုိမယ္ နာမယ္ ေသမယ္၊ ဘယ္ခႏၶာရသည္ျဖစ္ေစ ဒီေဘးက ေျပးမလြတ္သလို ခႏၶာရွိရင္ ျဖစ္ပ်က္ရွိမယ္၊ ဒီျဖစ္ပ်က္ကလည္း အၿမဲႏွိပ္စက္ေနေလေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲဒုကၡအစုအပံုႀကီးကို ရထားျခင္းမွ်သာ ျဖစ္တယ္။

အ၀ိဇၨာ သခၤါရသည္ အေၾကာင္း သမုဒယသစၥာ၊ ထုိအေၾကာင္း သမုဒယသစၥာေၾကာင့္ပဲ အက်ိဳး ဒုကၡသစၥာခႏၶာငါးပါးေပၚလာရတယ္။ ဒါကုိ သခၤါရေၾကာင့္ ၀ိညာဏ္ျဖစ္တယ္လို႔ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာခဲ့တယ္။ ဒီလုိေပၚလာပံုေလးေတြကို စာေပက်မ္းဂန္နဲ႔ အညီ ညိႇႏိႈင္းတုိက္ဆုိင္ျပခဲ့တာ ေတာ္ေတာ္စံုသေလာက္ရွိသြားပါၿပီ။ သခၤါရေၾကာင့္ ၀ိညာဏ္ျဖစ္ေတာ့ ခႏၶာငါးပါး ဒုကၡသစၥာတရားႀကီးရလိုက္တာပါပဲ။ လူ႔ခႏၶာလဲ ဒုကၡသစၥာ၊ နတ္ခႏၶာ၊ ျဗဟၼာခႏၶာလဲ ဒုကၡသစၥာ၊ အပါယ္ခႏၶာလဲ ဒုကၡသစၥာ၊ ခ်ံဳးလုိက္ေတာ့ (၃၁)ဘံု အကုန္လံုးမွာ ရွိသမွ် သတၱ၀ါအားလံုး၊ ခႏၶာမွန္သမွ် ဒုကၡသစၥာသာ ျဖစ္တယ္။ ထုိဒုကၡသစၥာ ခႏၶာငါးပါးကို ဘယ္သူကဖန္ဆင္းလုိက္တာလဲ၊ ထာ၀ရဘုရားကလား၊ ကမၻာဦးျဗဟၼာႀကီးေတြကလား၊ စသည္ျဖင့္ ေတြးေတာယံုမွားေနစရာမလိုဘူး။ အ၀ိဇၨာ သခၤါရဆုိတဲ့ အေၾကာင္း သမုဒယေၾကာင့္ ဒုကၡခႏၶာရလာျခင္းသာျဖစ္တယ္။ ဘယ္နတ္ ဘယ္ျဗဟၼာက ဖန္ဆင္းလုိက္တာမွ မဟုတ္ပါဘူး။

အခု ပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္ျဖစ္ပံုေလးေတြ ေျပာျပၿပီးသြားေတာ့ ပ၀တၱိ၀ိညာဏ္ျဖစ္ပံုသေဘာတရားေလးေတြ အနည္းငယ္ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ အတိတ္က မဟာကုသုိလ္ေစတနာ(၈)ပါးေၾကာင့္ ယခုဘ၀ အဟိတ္ကုသလ၀ိပါက္စိတ္(၈)ပါး၊ မဟာ၀ိပါက္စိတ္(၈)ပါး ေပၚလာရတာျဖစ္တယ္။ ၀ိပါက္စိတ္ဆုိတာ ပဋိသေႏၶ၊ ဘ၀င္၊ စုတိအခုိက္မွာ အမ်ားစု ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့စိတ္ေတြေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အဟိတ္၀ိပါက္စိတ္ေတြက ၀ီထိစိတ္အစဥ္တုိင္းမွာ အလ်ဥ္းသင့္သလုိပါ၀င္ျဖစ္ေနၾကတယ္။ စကၡဳ၀ိညာဏ္ ေသာတ၀ိညာဏ္ ဃာန၀ိညာဏ္ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္ ကာယ၀ိညာဏ္ဆုိတဲ့ ၀ိညာဏ္ငါးပါးဟာ အတိတ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ေပၚလာရတဲ့ အက်ိဳးတရားေတြလုိ႔ ဆိုလုိတာျဖစ္တယ္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္တယ္ဆုိတာ ၀ိပါက္စိတ္ျဖစ္တာ၊ ၀ိပါက္ဆုိတာ အက်ိဳးတရားပဲ။ ျမင္ရတဲ့ေနရာမွာ ကုိယ္ၾကည့္ခ်င္တာ ၾကည့္ေနရတာ၊ ကုိေတြ႔ခ်င္တာေလးေတြ ေတြ႔ေနရတာ၊ ကုိႏွစ္သက္တာေလးေတြနဲ႔ ေတြ႔ႀကံဳဆံုဆည္းခြင့္ရေနၾကတာဟာ ေကာင္းက်ိဳးတရားေတြပဲ။ ကုိခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးႏုိင္တဲ့ သူေတြနဲ႔ ေတြ႔ခြင့္ႀကံဳခြင့္ ဆံုခြင့္ေတြ ရတာဟာ အေကာင္းတရားေတြပဲ။ ဒါကုိ ျမင္စိတ္၀ိပါက္ အက်ိဳးတရားေပၚတယ္လုိ႔ေခၚတယ္။ အတိတ္က ကုသိုလ္ေၾကာင့္ ဒီလုိ ေကာင္းတဲ့ျမင္ကြင္းနဲ႔ ေကာင္းတဲ့ ျမင္စရာအာ႐ံုနဲ႔ ႀကံဳရဆံုရတာ။ အေၾကာင္းမဲ့ မဟုတ္ဘူး။ ဒီလူက ငါ့အေပၚ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတာပဲဆုိရင္ သူနဲ႔ေတြ႔ခြင့္ရတာက ကုိယ့္အတိတ္အေၾကာင္းေကာင္း မကင္းခဲ့လုိ႔ပဲ။ ေလာကႀကီးမွာ လူသားတုိ႔ရဲ႕ ခ်မ္းသာဆုိတာကလဲ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုငါးပါးပဲေလ။ ဒီငါးပါး စိတ္တိုင္းက် သံုးေဆာင္ခံစားခြင့္ရေနၾကတာဟာ အတိတ္အေၾကာင္းေတြ ေကာင္းလုိ႔ပဲလုိ႔ နားလည္ထားလုိက္ပါ။ ဥပမာ- City Mart ေတြမွာ သြားရင္ လုိခ်င္စရာ ႐ူပါ႐ံုေပါင္းမ်ားစြာ ေတြ႔ေန ျမင္ေနရတာ။ Shopping Mall ေတြမွာ သြားလုိက္ရင္လဲ ဒီလုိပဲ။ အဆင့္ျမင့္ 3Ds ႐ုပ္ရွင္ေတြၾကည့္ခြင့္ရတာ၊ ကားအေကာင္းစားေတြ ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ရတာ တုိက္အေကာင္းစားေတြ ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ရတာ၊ စိန္ေရႊေငြ ေက်ာက္သံပတၱျမား ေပါမ်ားျပည့္စံုတာဟာ ႐ူပါ႐ံုျပည့္စံုေနတာေပါ့။ ပစၥည္းပစၥယ ျပည့္စံုမႈ ဆုိတာ ႐ူပါ႐ံုရဲ႕ ျပည့္စံုျခင္းပါပဲ။ ႐ူပါ႐ံုျပည့္စံုေတာ့ အေကာင္းေတြခ်ည္း ျမင္ေနခြင့္ရေနတာဟာ အတိတ္ကုသိုလ္ကံရဲ႕အက်ိဳးပါ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ျမင္ရခြင့္ခ်င္း မတူၾကဘူး။ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပိုင္းႏွံ႔ၿပီး အထက္ပိုင္းမေရာက္ဘူးသူနဲ႔ အထက္ေအာက္ အႏွံ႔ေရာက္ဖူးသူ မတူသလုိပါပဲ။ ျမန္မာျပည္တြင္းသာေနၿပီး ျပည္ပမေရာက္ဘူးသူဟာ ျပည္ပေရာက္ဖူးသူေလာက္ အျမင္အာ႐ံုမ်ားမ်ားျမင္ခြင့္မရဘူးေပါ့။ ဒီလုိ ေရာက္ဖူးတာနဲ႔တင္ကြာေနတာ။ ပုိင္ဆုိင္မႈခ်င္းလဲ ကြာေနဦးမယ္။ အစစအရာရာ ကြာဟေနၾကတာဟာ ကံရဲ႕ အက်ိဳးေပးေတြပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ ၾကားစိတ္ေပၚတာလဲ ေကာင္းတဲ့အသံေလးေတြၾကားေနရတာ၊ သီခ်င္းေကာင္းေကာင္းေလးေတြ နားဆင္ခြင့္ရေနတာ၊ ကုိယ္သေဘာက်တဲ့သူရဲ႕ စကားသံေလးေတြ အၿမဲၾကားေနခြင့္ရတာဟာ ေကာင္းက်ိဳးေတြလို႔သာ မွတ္လိုက္ပါ။ အနံ႔ အရသာ အေတြ႔အထိမွာလဲ ဒီအတိုင္းပါပဲ။ အေမႊးန႔ံသာ သံုးစြဲႏုိင္ မသံုးစြဲႏုိင္၊ သံုးစြဲႏုိင္ဦးေတာ့ သူက ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ့ မိတ္ကပ္သံုးႏုိင္တယ္၊ ေရေမႊးသံုးႏုိင္တယ္ဆုိတာေတြဟာ မတူၾကဘူး။ အစားအေသာက္မွာလဲ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္စားႏုိင္ေသာက္ႏုိင္ခြင့္မတူၾကဘူး။ အေတြ႕အာ႐ံုမွာလဲ ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ဇိမ္ခံပစၥည္းပိုင္ဆုိင္မႈေတြ ကြဲျပားျခားနားၾကတာေပါ့။ ဒါေတြအားလံုးဟာ အတိတ္က ကုိယ္ျပဳခဲ့တဲ့ မဟာကုသုိလ္ေစတနာဆိုတဲ့ သခၤါရ (၈)ပါးေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနရတာျဖစ္တယ္လုိ႔ဆုိလုိတယ္။ ဒါကို ပ၀တၱိက်ိဳးလုိ႔ေျပာတာေပါ့။ သုိ႔ေသာ္လည္း အတိတ္ကံသက္သက္ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ေပၚရတယ္လုိ႔လည္း တစ္ထစ္ခ်မွတ္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ပစၥဳပၸန္အားထုတ္မႈမရွိလုိ႔လဲ မရတာေတြရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပစၥဳပၸန္ပေယာဂ လံု႔လျပဳအားထုတ္မႈ ႀကိဳးစားမႈေတြနဲ႔လည္း မ်ားစြာ သက္ဆုိင္ေနတယ္ဆုိတာကို မွတ္ထားရပါမယ္။ အျပန္အားျဖင့္ မေကာင္းတာေတြ ျမင္ရ ေတြ႔ရ ၾကားရ နံရ စားရ ေတြ႔ထိခံစားေနရတာဟာ အတိတ္အကုသိုလ္ကံရဲ႕ အက်ိဳးေပးေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြကုိ အကုသလ၀ိပါက္စိတ္ေတြလုိ႔ေခၚပါတယ္။ အကုသိုလ္အက်ိဳးေပးေတြေပါ့။ လက္ရွိအားထုတ္မႈနဲ႔လဲ ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီဘ၀မွာ လုပ္တဲ့ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ေတြကလဲ ဒီ၀ိပါက္စိတ္ေတြကို ျဖစ္ေစႏုိင္တာပါပဲ။ အခ်ိဳ႕ကံေတြက ဒီဘ၀မွာတင္ အက်ိဳးေပးႏုိင္တယ္ေလ။ ဒီေတာ့ ဒီလုိ အာ႐ံုေကာင္းေတြ ပိုင္ဆုိင္ခြင့္ ေတြ႔ႀကံဳခြင့္ရတာဟာ ကံရဲ႕အက်ိဳးေပးျဖစ္ေနသလုိ မေကာင္းတဲ့အာ႐ံုေတြ ပိုင္ဆုိင္ခြင့္ ေတြ႔ႀကံဳခြင့္ရေနတာဟာလဲ ကံရဲ႕အက်ိဳးေပးျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒသနာေတာ္အရ ပ၀တၱိက်ိဳးေပးတယ္လုိ႔သာ လုိရင္းမွတ္လုိက္ပါ။

ေကာင္းက်ိဳး ဆုိးက်ိဳးေတြဟာ ကံရဲ႕အက်ိဳးတရားေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကံဆုိတာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ရဲ႕ ရလာဒ္ေတြလုိ႔ေျပာလုိ႔လဲ ရပါတယ္။ ဘ၀တစ္ခုမွာတင္ ကံေပါင္း မေရတြက္ႏုိင္ေအာင္ ျပဳခဲ့ၾကေတာ့ ဘ၀ေပါင္း မ်ားစြာက ျပဳခဲ့တဲ့ ကံေတြဟာလဲ ဘယ္လုိမွေရတြက္လုိ႔ မကုန္ႏုိင္ေအာင္ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ ကံေတြ ရွိေနပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့ကံေတြေရာ မေကာင္းတဲ့ကံေတြေရာေပါ့။ ဒီကံေတြက အက်ိဳးေပးလုိက္၊ ဘံုဘ၀ေတြမွာ ခႏၶာရလုိက္၊ ဒီခႏၶာက ကံအသစ္ေတြ ထပ္ျပဳလုပ္လုိက္၊ ေနာက္ခႏၶာရဖို႔အေၾကာင္းေတြ ျပန္ျဖစ္လုိက္၊ အဲဒီေနာက္ခႏၶာက ျပဳတဲ့ကံေတြက အေၾကာင္းျပန္ျဖစ္လုိက္နဲ႔ အေၾကာင္းကံ သမုဒယျဖစ္လုိ႔ အက်ိဳးခႏၶာ ဒုကၡေပၚရင္းနဲ႔ သမုဒယနဲ႔ ဒုကၡေတြ လွည့္ေနေတာ့တယ္။ ကံသည္အေၾကာင္း ခႏၶာသည္ အက်ိဳး၊ သမုဒယသည္အေၾကာင္း ဒုကၡသည္အက်ိဳး။ ဒီလုိ အေၾကာင္းၿပီး အက်ိဳးေပၚရင္းနဲ႔ အေၾကာင္းမခ်ဳပ္သေရြ႕ အက်ိဳးလဲမခ်ဳပ္သျဖင့္ သံသရာက ထြက္ရာလမ္းေတြ႔ဖုိ႔ မလြယ္ပါဘူး။ သံသရာက ထြက္ေျမာက္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္း ခ်ဳပ္မွ အက်ိဳးခ်ဳပ္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေၾကာင္းခ်ဳပ္သည့္ ၀ိပႆနာအလုပ္ကို လုပ္ေနၾကရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.