Friday, July 1, 2011

တဏွာမူလ

အ၀ိဇၨာမူလကို ရွင္းလင္းခ်က္ေပးရာကေန မေျပာမျဖစ္လုိ႔ စပ္မိစပ္ရာ ဆက္ေျပာသြားတာ မဂ္ဉာဏ္အထိေတာင္ ေက်ာ္တက္သြားတယ္။ အေျခခံေလးေတြ ေျပာရင္းနဲ႔ပဲ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ အဲဒီအဆင့္ေတြ ေျပာျဖစ္သြားတာ။ အခု မူလႏွစ္ျဖာထဲက အ၀ိဇၨာမူလအေၾကာင္း ဒီမွာတင္ ျဖတ္ၿပီး တဏွာမူလအေၾကာင္း ထပ္မံ ေျပာၾကပါဦးစို႔။ အခ်ိဳ႕ အပုိင္းေလးေတြကိုေတာ့ အ၀ိဇၨာရွင္းရင္းနဲ႔ပဲ တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါဆုိသလုိ ရွင္းၿပီးသြားပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ထပ္မံေျပာစရာေလးေတြက က်န္ေနေသးတယ္။

အ၀ိဇၨာက အတိတ္အေၾကာင္းမူလျဖစ္ၿပီး တဏွာကေတာ့ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းမူလ ျဖစ္တယ္။ အတိတ္ဘ၀က အ၀ိဇၨာဦးေဆာင္ခဲ့ၿပီး ပစၥဳပၸန္ဘ၀မွာ တဏွာက ဦးေဆာင္ေနတယ္လုိ႔ ဆုိလိုတယ္။ ဒီပစၥဳပၸန္တဏွာဟာ ေနာက္ဘ၀ ေနာက္ခႏၶာရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းတရားပဲ။ ဒီတဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ခႏၶာ ရတာပါ။ တဏွာဟာ လုိခ်င္ စံုမက္ ႏွစ္သက္ တြယ္တာ ျမတ္ႏုိးမႈ သာယာမႈ ေတာင့္တမႈ စသည္ျဖင့္ အဓိပၸါယ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ပါ၀င္ေနတဲ့စကားလံုးျဖစ္တယ္။ ဒီတဏွာကို (၃)မ်ိဳးခြဲျခားေျပာရမယ္ဆုိရင္ေတာ့

(၁) ကာမတဏွာ- ငါးျဖာအာ႐ံု ကာမဂုဏ္ေတြကို လုိခ်င္တပ္မက္ ခ်စ္ခင္ စံုမက္ေနတာမ်ိဳး

(၂) ဘ၀တဏွာ- ဘံုဘ၀နဲ႔ ခႏၶာငါးပါး ႐ုပ္နာမ္တရားေတြဟာ ခုိင္တယ္ ၿမဲတယ္ဆိုတဲ့ သႆတဒိ႒ိနဲ႔ ယွဥ္တြဲသာယာတဲ့ တဏွာ

(၃) ၀ိဘ၀တဏွာ- ဘ၀ျပတ္အယူ ဥေစၧဒဒိ႒ိနဲ႔ ယွဥ္တြဲသာယာတဲ့ တဏွာ လုိ႔ ေတြ႔ရမယ္။

တစ္နည္းအားျဖင့္ အဆင္းမ်ိဳးစံု ႐ူပါ႐ံုကုိ သာယာတဲ့ ႐ူပတဏွာ၊ အသံမ်ိဳးစံု သဒၵါ႐ံုကုိသာယာတဲ့ သဒၵတဏွာ၊ အန႔ံမ်ိဳးစံု ဂႏၶာ႐ံုကုိသာယာတဲ့ ဂႏၶတဏွာ၊ အရသာမ်ိဳးစံု ရသာ႐ံုကုိသာယာတဲ့ ရသတဏွာ၊ အေတြ႕မ်ိဳးစံု ေဖာ႒ဗၺာ႐ံုကုိ သာယာတဲ့ ေဗာ႒ဗၺတဏွာ၊ အေတြးမ်ိဳးစံု ဓမၼာ႐ံုကုိ သာယာတဲ့ ဓမၼတဏွာဆုိၿပီး တဏွာ (၆)မ်ိဳးလုိ႔လဲ ခြဲျခားႏုိင္ပါတယ္။ တဏွာအစစ္ (၁၀၈)ဆုိၿပီးခြဲျခားထားတာလဲ ရွိေသးတယ္၊ ဒီမွာေတာ့ မလုိအပ္လုိ႔ မရွင္းေတာ့ဘူး။

ဘံုဘ၀နဲ႔ ခႏၶာခင္တဲ့ တဏွာေၾကာင့္ လက္ရွိဘ၀ ခႏၶာငါးပါးႀကီးရလာတာ။ အေၾကာင္းရင္း လက္သည္က တဏွာပဲ။ အတိတ္အေၾကာင္းထဲမွာလဲ တဏွာပါတယ္ဆုိတာ သတိထားခဲ့ပါ။ အ၀ိဇၨာဦးေဆာင္တယ္ဆုိေပမယ့္ အ၀ိဇၨာက လုိခ်င္မႈ တြယ္တာမႈ ခင္မင္မႈျဖစ္ေအာင္ လွည့္စားေပးလုိက္လို႔ တဏွာက လုိခ်င္တာ။ လုိခ်င္တာသည္ တဏွာရဲ႕ အလုပ္၊ အ၀ိဇၨာရဲ႕အလုပ္မဟုတ္ဘူး။ အ၀ိဇၨာက ခႏၶာရတာ ဒုကၡသစၥာရတယ္ဆိုတာ မသိေအာင္ ဖံုးေပးထားတယ္။ ဒီေတာ့ တဏွာက ခႏၶာရမွာကုိ အေကာင္းအျဖစ္ျမင္ၿပီး လူ႔ဘ၀လုိခ်င္၊ နတ္ဘ၀ လုိခ်င္စသည္ျဖင့္ လုိခ်င္ ရခ်င္လာတာ။ လူျဖစ္ခ်င္ နတ္ျဖစ္ခ်င္စိတ္ေပါ့။ ဒီစိတ္နဲ႔ ကုသုိလ္ သခၤါရေတြျပဳေတာ့ လူေတြ နတ္ေတြျဖစ္ၾကတယ္။ ခႏၶာငါးပါး ဒုကၡသစၥာတရားေတြခ်ည္းပဲ။ ဘာလုိ႔ျဖစ္လဲဆိုရင္ တဏွာနဲ႔ ေတာင့္တခဲ့လုိ႔ ျဖစ္တာ။ ဒုကၡသစၥာႀကီးကို ဘာလို႔ေတာင့္တခဲ့တာလဲဆုိရင္ အ၀ိဇၨာက ဒုကၡလို႔ မထင္ေအာင္ လွည့္စားဖံုးအုပ္ထားလုိ႔ တဏွာက အေကာင္းထင္ၿပီး ေတာင့္တခဲ့တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ခႏၶာငါးပါးရဲ႕ လက္သည္တရားခံက ဘံုဘ၀နဲ႔ ခႏၶာကုိ ခင္တဲ့ တဏွာ၊ သစၥာအားျဖင့္ သမုဒယသစၥာပါပဲ။ ခႏၶာငါးပါးက ဒုကၡသစၥာဆုိေတာ့ သမုဒယသစၥာေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာရလာတာပဲ။ ေဟာဒီလုိမ်ိဳး ဒုကၡသစၥာ ခႏၶာငါးပါးႀကီး မရခ်င္ပါဘူးဆုိရင္ ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္း တဏွာကုိ သတ္ရမယ္။

ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းတဏွာက ဘာကုိ ခင္တြယ္လဲဆုိရင္ ခႏၶာငါးပါးကုိပဲ ခင္တြယ္တယ္။ တဏွာ ဘယ္မွာ ရွိလို႔ ဘယ္မွာ ၿငိေနလဲဆုိရင္ ခႏၶာငါးပါးမွာ ရွိ၊ ခႏၶာငါးပါးမွာ ၿငိေနတယ္။ ခႏၶာငါးပါးလံုးမွာ ရွိေန ခင္တြယ္ေနတယ္ဆိုေပမယ့္လဲ အမ်ားဆံုးခင္တြယ္တာကေတာ့ ေ၀ဒနာကၡႏၶာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တဏွာကုိ သတ္ခ်င္ရင္ ေ၀ဒနာကုိ ႐ႈရလိမ့္မယ္။ ေ၀ဒနာ႐ႈမွ တဏွာျပတ္မယ္၊ ေ၀ဒနာမ႐ႈရင္ တဏွာ ပြားမယ္။ ဒါေၾကာင့္ တဏွာျဖစ္ျခင္း အေၾကာင္းရင္းဟာ ေ၀ဒနာ ျဖစ္ပါတယ္ (ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ)။

ဘရားရွင္ သာ၀တၳိျပည္ ပုဗၺာ႐ံုေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသံုးစဥ္က ညတစ္ညမွာ သိၾကားမင္းက လာေရာက္ေမးျမန္းလို႔ ေျဖၾကားလုိက္တဲ့ အေျဖေတြ မွတ္တမ္းတင္ထားကုိ စူဠတဏွာသခၤယသုတ္အျဖစ္နဲ႔ မူလပဏၰာသပါဠိေတာ္မွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သိၾကားမင္းသည္ နႏၵ၀ံဥယ်ာဥ္မွာ ေပ်ာ္ဖို႔ ဧရာ၀ဏ္ဆင္ႀကီးစီးၿပီး နတ္သမီး နတ္သား ေနာက္လုိက္ေနာက္ပါ အေျခြအရံေတြနဲ႔ ထြက္အလာ လမ္းမွာတင္ အေတြးတစ္ခုေပၚလာတယ္။ ဘယ္လုိက်င့္မယ္ဆုိရင္ တဏွာ အျမန္ကုန္ပါလိမ့္မလဲတဲ့။ ကာမဂုဏ္ခံစားရန္ထြက္လာရင္း အေတြးထဲမွာ တဏွာအျမန္ကုန္တဲ့ နည္းကုိ သိခ်င္စိတ္ေပၚလာတာ။ တဏွာကုန္ရင္ နိဗၺာန္ေရာက္မွာဆုိေတာ့ နိဗၺာန္ေရာက္မယ့္ အလင္းေရာင္ေလး ကာမဂုဏ္အေမွာင္ၾကားက ထြက္ေပၚလာတာပါပဲ။ ေပၚဖုိ႔ အလြန္ခဲယဥ္းတဲ့ အႀကံေလး၊ တန္ဖုိးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ အႀကံေလး ဥယ်ာဥ္သြားရင္းနဲ႔ ေပၚလာတာ။ နတ္ဥယ်ာဥ္ဆုိတာ အလြန္ေပ်ာ္ေမြ႕စရာေကာင္းတဲ့ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြကမ်ားလြန္းေတာ့ ဒီေလာက္ ေကာင္းတဲ့ တန္ဖိုးရွိတဲ့ အေတြးေလး ဥယ်ာဥ္ထဲေရာက္ရင္ေတာ့ ေမ့သြားလိမ့္မယ္။ မျဖစ္ဘူး။ ဥယ်ာဥ္ထဲမေရာက္ခင္ ဘုရားရွင္ထံ သြားေမးမွပဲ ဆုိၿပီး ဘုရားရွင္ထံေရာက္လာခဲ့တယ္။ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး `ဘယ္အက်င့္က်င့္မွ တဏွာကုန္ရာ နိဗၺာန္ကို ေရာက္ႏုိင္ပါသလဲ၊ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေဟာေတာ္မူပါဘုရား´လုိ႔ ေလွ်ာက္တယ္။ ဘုရားရွင္က `သုခ၊ ဒုကၡ၊ ဥေပကၡေ၀ဒနာဆုိတဲ့ ေ၀ဒနာသံုးပါး တစ္ပါးပါးကို ေပၚတုိင္းေပၚတုိင္း မၿမဲေသာအားျဖင့္ ႐ႈေနမယ္ဆိုရင္ တဏွာကုန္ရာ နိဗၺာန္ေရာက္မယ္´ လို႔ ေျဖၾကားေတာ္မူခဲ့တယ္။ ဉာဏ္ထက္ၿပီး တဏွာမ်ားရင္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ ႐ႈရမယ္လို႔ဆိုတဲ့ အ႒ကထာ ဖြင့္ဆုိခ်က္ကလဲရွိ၊ ဘုရားရွင္ကုိယ္တုိင္ကလဲ တဏွာအျမန္ကုန္ခ်င္ရင္ ေ၀ဒနာ ႐ႈဖုိ႔ အခုလုိ ေျဖၾကားမိန္႔ဆုိေတာ္မူထားခ်က္လဲ ရွိေနေတာ့ တဏွာကုန္ေရးအတြက္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ကုိ ဦးစားေပး႐ႈရမယ္ဆိုတာ ရဲရင့္ျပတ္သားစြာ ယံုၾကည္မွတ္သားထားရပါလိမ့္မယ္။ (မႏၵႆ တဏွာစရိတႆ ၾသဠာရိကံ ကာယာႏုပႆနာသတိပ႒ာနံ ၀ိသုဒၶိမေဂၢါ၊ တိကၡႆ သုခုမံ ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာနံ)။

ပုိ႔စ္အေဟာင္းေလးပါပဲ။ ခုတေလာ စာေရးခ်ိန္သိပ္မရသေလာက္ျဖစ္ေနတယ္။ ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.