သမၼာဒိ႒ိႏွစ္မ်ိဳးအနက္ ေရွ႕ေျပးအျဖစ္ သခၤါရဒုကၡျမင္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိလာရမယ္။ သူဆံုးသြားမွ အသခၤတသုချမင္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိလာတယ္။ ဒီေတာ့ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိက ပုေရစာရိကာ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိ၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္တဲ့သမၼာဒိ႒ိပါပဲ။ အဲဒီျဖစ္ပ်က္ေတြ ဆံုးေအာင္လုိက္လုိက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဆံုးလဲဆံုးေရာ သခၤါရဒုကၡ ျဖစ္ပ်က္ေတြ မျမင္ေတာ့ဘူးဆုိလုိ႔ရွိရင္ အသခၤတသုခကုိျမင္တဲ့ မဂ္သမၼာဒိ႒ိေပၚလာတယ္။ မဂ္သမၼာဒိ႒ိေပၚလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ၀ိပါက၀ဋ္ေတြ ကၽြတ္သြားတယ္။
ျဖစ္ပ်က္ ခႏၶာကုိယ္ႀကီး အနိစၥခႏၶာကုိယ္ႀကီးဆုိတာ ၀ိပါက၀ဋ္ပဲ။ ဒီ၀ဋ္ေတြဟာ ျဖစ္ပ်က္ေတြ မျမင္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ကၽြတ္သြားတယ္။ ကမၼ၀ဋ္ေၾကာင့္ ဒီဘ၀ ႐ုပ္နာမ္ေတြေပၚလာတာဟာ ၀ိပါက၀ဋ္ႀကီးေပၚေနတာပါ။ ႐ုပ္နာမ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့လဲ ျဖစ္ပ်က္ဆုိေတာ့ ၀ိပါက၀ဋ္ဆိုတာနဲ႔ တစ္ထပ္တည္းက်ေနတယ္။ ျဖစ္ပ်က္မျမင္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ ကုိယ့္၀ဋ္ကၽြတ္သြားတာပါပဲ။ ပထမ ၀ိပါက၀ဋ္နဲ႔ သမၼာဒိ႒ိေတြ႕ေနတာ။ မေတြ႕ေတာ့ဘူးဆုိေတာ့ ၀ိပါက၀ဋ္ကၽြတ္သြားတာ။ ကုိယ့္ခႏၶာ ျဖစ္ပ်က္ ဒုကၡသစၥာ ဆိုတဲ့ ဒုကၡ၀ဋ္ႀကီးက ကၽြတ္ၿပီး အသခၤတဘက္ ကူးသြားတယ္။ နိဗၺာန္ဘက္ကုိကူးသြားတာ၊ ေလာကုတၱရာမဂ္ေပၚလာတာပါပဲ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ မဂ္သမၼာဒိ႒ိေပၚလာတာ။ မဂ္သမၼာဒိ႒ိေပၚလာေတာ့ ဒီ၀ဋ္ေတြ တစ္ခါတည္း ၿငိမ္းသြားတယ္ (၀ဋံ သမုဂၣါဋယမာနာ ၀ူပသမာယမာနာ)။ ဒီ၀ဋ္ေတြ မျမင္ေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡသစၥာႀကီးကုိလဲ မျမင္ေတာ့ဘူး။ သခၤါရဒုကၡႀကီးကုိလဲ မျမင္ေတာ့ဘူး။ သခၤါရဒုကၡနဲ႔ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡဆိုတာ အတူတူပဲ။
အဲဒါေတြ မျမင္ရေတာ့ ခႏၶာကုိယ္ထဲမွာ ေရအုိးတစ္ေထာင္နဲ႔ေလာင္းလုိက္သလိုပဲ ေအးခ်မ္းသြားတယ္ (သီတုဒကဃဋသဟႆံ မတၳေက အာသိၪၥယမာနာ ၀ိယ ဥပၸဇၨတိ)။ မဂ္သမၼာဒိ႒ိေပၚလာတဲ့အခါ ခႏၶာကုိယ္ထဲ ေအးတာပဲ က်န္ခဲ့တယ္၊ ၿငိမ္းတာပဲ က်န္ခဲ့တယ္လို႔ အ႒ကထာဆရာက ဥပမာနဲ႔ ျပထားတယ္။ ခႏၶာကုိယ္ထဲမွာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးနဲ႔ ၀န္ထုပ္ႀကီးမ်ားက်သြားသလို ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာသြားတယ္။ အလြန္တရာမွလဲ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာျဖစ္လာတယ္တဲ့။ တစ္သံသရာလံုးက ပူေလာင္လာတဲ့ ဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ စတဲ့ ကိေလသာအပူေတြ ေအးၿငိမ္းသြားတာ။ ငါ့သား ငါ့သမီးစြဲေတြလဲ ျပဳတ္၊ ငါ့ကုိယ္ငါ့ဟာ အစြဲေတြလဲျပဳတ္၊ နက္ျဖန္သဘက္ ဘယ္လုိျဖစ္မလဲမသိဘူး၊ ခက္ေတာ့တာပဲ ဆုိတဲ့ ၀ိစိကိစၧာေတြလဲျပဳတ္၊ ငါေသရင္ ဘာျဖစ္မွန္းမသိဘူးဆုိတဲ့ ၀ိစိကိစၧာလဲ ျပဳတ္သြားၿပီး အပူေတြ ေအးၿငိမ္းသြားတာ။ ဒိ႒ိ ၀ိစိကိစၧာအပူဓာတ္ေတြ ၿငိမ္းသြားတာ။ ဒီႏွစ္ခုမရွိတဲ့အတြက္ စိတ္ထဲမွာ စိတ္ခ်လက္ခ်ျဖစ္သြားတာ။ ဒီေတာ့မွ ငါအပါယ္မက်ေတာ့ဘူး ဆုိတာ သူ႔ကုိယ္သူ သိသြားတယ္။
မဂ္သမၼာဒိ႒ိဆုိတာ ဆုေတာင္းေနလို႔ မရဘူး။ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိက ေက်းဇူးျပဳမွ ေပၚမယ္။ သခၤါရဒုကၡေတြ႕ေအာင္ ရွာႏုိင္တဲ့ ဉာဏ္ရမွပဲ အသခၤတသုခရမွာ။ ဒါျဖင့္ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိက ျဖစ္ပ်က္ သခၤါရဒုကၡကုိ ျမင္တယ္၊ ျဖစ္ပ်က္မျမင္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိက နိဗၺာန္ျမင္တယ္။ ဉာဏ္ကေတာ့ မဂ္ဉာဏ္ပဲ၊ ျမင္တာက နိဗၺာန္။ ျဖစ္ပ်က္ ႐ႈရင္းနဲ႔ ျဖစ္ပ်က္မျမင္ေတာ့ဘဲ ဘ၀င္ထဲမွာလဲ ေအးၿငိမ္း၊ စိတ္ထဲမွာလဲ ၀န္က်သြားတဲ့ အျမင္ေရာက္လို႔ရွိရင္ ဒါသည္ ေသာတာပန္တည္တယ္လို႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်။ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ ေရွ႕ေျပးမ်ားမ်ားျမင္ေအာင္လုပ္။ ေရွ႕ေျပးအဆံုးမွာ ေနာက္လုိက္ေလာကုတၱရာမဂ္က လုိက္လာဖို႔ အဆင္သင့္ပဲတဲ့။ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိက ေနာက္လုိက္သမၼာဒိ႒ိကုိ အနႏၲရပစၥည္းနဲ႔ အျခားမရွိေက်းဇူးျပဳတယ္။ ကုိယ့္ခႏၶာမွာ ေပၚသမွ် ျဖစ္ပ်က္႐ႈေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ၿပီဆိုရင္ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိေတာ့ ရၿပီလုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်။ အနႏၲရပစၥည္းဟာ အျခားမရွိဘူးဆိုသျဖင့္ ေရွ႕ေျပးသမၼာဒိ႒ိကုိ ေရွ႕ပုိင္းမွာ မ်ားမ်ားလုပ္လုိက္လုိ႔ရွိရင္ ေနာက္က မဂ္ဉာဏ္ဟာ လာရမွာပဲ။
ေ၀ဒနာႀကိဳက္ရင္ ေ၀ဒနာကို သခၤါရဒုကၡျမင္ေအာင္ၾကည့္၊ စိတ္ႀကိဳက္ရင္ စိတ္ကို သခၤါရဒုကၡျမင္ေအာင္ၾကည့္။ ဒီလုိၾကည့္လုိ႔ ျမင္တဲ့သခၤါရဒုကၡေတြ ၾကည့္ေနတဲ့ ဉာဏ္ေအာက္ ဉာဏ္ေမွာက္မွာ၊ ေရွ႕ေျပး သမၼာဒိ႒ိေအာက္မွာ၊ ပုေရစာရိကာ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိေအာက္မွာ ဆံုးသြားလို႔ရွိရင္ နိဗၺာန္ေတြ႔လိမ့္မယ္တဲ့။ နိဗၺာန္ေတြ႕လုိက္တဲ့သမၼာဒိ႒ိဟာ မဂ္သမၼာဒိ႒ိပါပဲ။ ဒီေတာ့ ပုေရစာရိကာ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိက သခၤါရဒုကၡျမင္တဲ့သမၼာဒိ႒ိ၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္တဲ့သမၼာဒိ႒ိ။ မဂ္သမၼာဒိ႒ိက သခၤါရဒုကၡ ျဖစ္ပ်က္မျမင္ေတာ့ဘဲ နိဗၺာန္ျမင္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိ၊ ျဖစ္ပ်က္မေတြ႔ေတာ့ဘဲ ျဖစ္ပ်က္မရွိရာ နိဗၺာန္ဘက္ကုိ ဉာဏ္လွည့္သြားတဲ့သမၼာဒိ႒ိလုိ႔ ေသေသခ်ာခ်ာမွတ္လုိက္ပါ။ ျဖစ္ပ်က္မျမင္တာက ျဖစ္ပ်က္မရွိလုိ႔ မျမင္တာမဟုတ္ဘူး၊ ျဖစ္ပ်က္ကေတာ့ သူ႔ဟာသူ ရွိေနတာပဲ။ ခႏၶာရွိေနသေရြ႕ ျဖစ္ပ်က္ေတြဟာ ရွိၿမဲ ရွိေနတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ႐ႈေနတဲ့ ဉာဏ္က ျဖစ္ပ်က္ဘက္ကုိမလွည့္ဘဲ နိဗၺာန္ဘက္ တစ္ခ်က္လွည့္လုိက္ေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ကုိမေတြ႕ေတာ့ဘဲ နိဗၺာန္ေတြ႕လုိက္ရတာ။ ဒါကုိ ျဖစ္ပ်က္ဆံုးတယ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ ဒီလုိ ျဖစ္ပ်က္အဆံုးမွာ နိဗၺာန္ကုိေတြ႕လုိက္တဲ့ ဉာဏ္ေပၚလာမွ မဂ္သမၼာဒိ႒ိျဖစ္တာ။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.