အ၀ိဇၨာဟာ ေတာ္ေတာ္ၿဂိဳဟ္ေမႊတဲ့တရားပဲ။ သူ႔ေၾကာင့္ပဲ သမုဒယသစၥာျဖစ္၊ သူ႔ေၾကာင့္ပဲ ဒုကၡသစၥာျဖစ္ရတယ္။ ဒုကၡသစၥာမသိေတာ့ သမုဒယသစၥာျဖစ္၊ သမုဒယသစၥာျဖစ္ျပန္ေတာ့ ေနာက္က ဒုကၡသစၥာလာ။ ဒါေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာက ၀ိဇၨာျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမယ္။ အ၀ိဇၨာျဖတ္ရလိမ့္မယ္။ အ၀ိဇၨာျဖတ္တဲ့အလုပ္ဟာ ၀ိပႆနာအလုပ္ပဲ။
ရဟန္းတစ္ပါးက ဘရားရွင္ကုိေမးတယ္။ `ကထံ ဘေႏၲ ဇာနေတာ ပႆေတာ အ၀ိဇၨာ ပဟီယတိ ၀ိဇၨာ ဥပၸဇၨတိ - ဘယ္လုိသိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ ဘယ္လုိ႐ႈတဲ့ပုဂၢိဳလ္ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ၿပီး ၀ိဇၨာျဖစ္ပါသလဲ´တဲ့။ ဒီေတာ့ ေျဖေတာ္မူလုိက္တာက `စကၡံဳစ အနိစၥေတာ ဇာနေတာ ပႆေတာ အ၀ိဇၨာ ပဟီယတိ ၀ိိဇၨာ ဥပၸဇၨတိ - စကၡဳ မ်က္စိကို ျဖစ္ပ်က္လုိ႔သိရင္ ႐ႈရင္ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ၿပီး ၀ိဇၨာ ျဖစ္တယ္´တဲ့။ `႐ူပံ အနိစၥေတာ ဇာနေတာ ပႆေတာ အ၀ိဇၨာ ပဟီယတိ ၀ိိဇၨာ ဥပၸဇၨတိ - ႐ူပါ႐ံု အဆင္းကို ျဖစ္ပ်က္လုိ႔သိရင္ ႐ႈရင္လဲ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ၿပီး ၀ိဇၨာ ျဖစ္တယ္´တဲ့။ `စကၡံဳ၀ိညာဏံ အနိစၥေတာ ဇာနေတာ ပႆေတာ အ၀ိဇၨာ ပဟီယတိ ၀ိိဇၨာ ဥပၸဇၨတိ - စကၡဳ၀ိညာဏ္ကို ျဖစ္ပ်က္လုိ႔သိရင္ ႐ႈရင္လဲ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ၿပီး ၀ိဇၨာ ျဖစ္တယ္´တဲ့။ ဒါျဖင့္ ကိုယ့္စိတ္ကုိယ္ ႐ႈေပါ့။ ကုိယ့္စိတ္ကိုယ္႐ႈေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡသစၥာေတြ႕တယ္။ စိတ္ကေလး ႐ႈ႐ႈေပး၊ ျမင္ရင္ ျမင္စိတ္႐ႈ၊ ၾကားရင္ ၾကားစိတ္႐ႈ၊ နံရင္ နံစိတ္႐ႈ၊ စားစိတ္၊ ယားစိတ္၊ နာစိတ္၊ ေကာင္းစိတ္၊ ၾကံစိတ္႐ႈလုိက္ပါ။ ႐ႈလုိက္တဲ့အခါ ျဖစ္ပ်က္ ဒုကၡသစၥာပဲေတြ႔မယ္။ ႐ႈလုိက္ေတာ့ ျဖစ္မႈပ်က္မႈဟာ ဒုကၡသစၥာပါလားလို႔ ခႏၶာထဲမွာ ေတြ႔လုိက္တယ္။ ဒီလုိေတြ႕လုိက္ေတာ့ အ၀ိဇၨာက ၀ိဇၨာျဖစ္သြားတယ္။ ဒါဆုိရင္ (၂)ထဲက အ၀ိဇၨာ မေပၚေတာ့ဘူး။ မေပၚေတာ့ သခၤါရလဲမေပၚ၊ တဏွာ၊ ဥပါဒါန္၊ ကမၼဘ၀လဲမေပၚေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡသစၥာျမင္ေတာ့ ဒီခႏၶာထဲက အ၀ိဇၨာမလာေတာ့ဘူး။ ဒါျဖင့္ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာေပၚတဲ့ စိတ္မွန္သမွ် ျဖစ္ပ်က္႐ႈေတာ့ အ၀ိဇၨာျပဳတ္တယ္။ ဒုကၡေရာက္မွန္း ဧကန္သိလုိ႔ရွိရင္ ေနာက္ဒုကၡ ရမွာေၾကာက္လာတယ္။ ႐ွဴစိတ္၊ ႐ွိဳက္စိတ္၊ စားခ်င္စိတ္၊ အိပ္ခ်င္စိတ္ ဘာစိတ္လာလာ ျဖစ္ပ်က္႐ႈ။ ႐ႈေတာ့ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ၊ ျမင္တာက မဂၢသစၥာ။ စိတ္ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိ႔ရွိရင္ ၀ိဇၨာလဲျဖစ္၊ မဂ္လဲျဖစ္တယ္။ ၀ိဇၨာျဖစ္္ေတာ့ အ၀ိဇၨာမလာေတာ့ဘူး။ မဂ္ျဖစ္တယ္ဆုိတာက ဒီ၀ိဇၨာသည္ပင္လွ်င္ မဂ္ပဲ။ နိဗၺာနံ ဂစၧတီတိ မေဂၢါဆုိတဲ့အတုိင္း ၀ိဇၨာမဂ္က နိဗၺာန္ပို႔တယ္။ ဒါျဖင့္ အနာဂတ္ခႏၶာဘက္ အသြားရပ္တယ္။ ရပ္သြားေတာ့ တဏွာနိေရာေဓာ နိဗၺာနံ ဘက္သြားလိမ့္မယ္။
ဒါတင္မကေသးဘူး၊ `စကၡဳသမၹႆဇာေ၀ဒနာ အနိစၥေတာ ဇာနေတာ ပႆေတာ အ၀ိဇၨာ ပဟီယတိ ၀ိိဇၨာ ဥပၸဇၨတိ - ေ၀ဒနာကို ျဖစ္ပ်က္လုိ႔သိရင္ ႐ႈရင္လဲ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ၿပီး ၀ိဇၨာ ျဖစ္တယ္´တဲ့။ သုခ ဒုကၡ ဥေပကၡာ ႐ႈလုိ႔ရွိရင္လဲ ျဖစ္ပ်က္ေတြ႔မယ္။ ျဖစ္ပ်က္ေတြ႕ရင္ ဒုကၡသစၥာေတြ႔တာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ၊ သိတာက ၀ိဇၨာ မဂၢသစၥာ။ ပစၥဳပၸန္ဘ၀မွာေပၚတဲ့ အ၀ိဇၨာ ခ်ဳပ္သြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာသံုးပါးကုိလဲ ျဖစ္ပ်က္လွည့္႐ႈ။ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ၊ ႐ႈတာက ၀ိဇၨာ မဂၢသစၥာ။ ၀ိဇၨာမဂၢျဖစ္သြားတယ္။ ျဖစ္သြားေတာ့ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္လို႔ သခၤါရ တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀ေတြလဲခ်ဳပ္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီခႏၶာထဲမွာေပၚတဲ့ တရားေတြခ်ဳပ္သြားတယ္။ (၂) (၃)အစပ္ ျပတ္သြားတယ္။ (၃)မျဖစ္လို႔ရွိရင္ (၄)လာစရာမရွိေတာ့ဘူး။ (၄)သည္ ဇာတိဇရာမရဏ၊ ဇာတိမရွိတာ နိဗၺာန္၊ ဇရာမရဏမရွိတာ နိဗၺာန္။ ဒါျဖင့္ (၂) နံပါတ္ ခႏၶာကုိ ႐ႈႏုိင္လုိ႔ရွိရင္ (၃)နံပါတ္ေပ်ာက္ၿပီး (၄)နံပါတ္မေရာက္ေတာ့ဘူး။
စိတၱာႏုပႆနာ႐ႈရင္လဲ ၀ိဇၨာျဖစ္တယ္။ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ႐ႈရင္လဲ ၀ိဇၨာျဖစ္တယ္။ ကုိယ္တုိင္႐ႈလို႔ ကုိယ္တုိင္ျမင္လို႔ရွိရင္ ၀ိဇၨာအစစ္ျဖစ္ၿပီ။ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡေလးေတြခ်ည္းေတြ႔ေနမယ္၊ သိေနမယ္။ ဒါဟာ ဒုကၡထဲမွာေနလုိ႔ ဒုကၡသိေနတာပဲ။ ေပၚရာ ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္ေတာ့ ၀ိဇၨာျဖစ္တယ္။ ဒါျဖင့္ (၂)ထဲမွာ အားထုတ္ရမယ္။ အားထုတ္ရင္ (၃)မလာေတာ့ (၂)ထဲမွာပဲ ဇာတ္သိမ္းမယ္။ (၂)က ယခုဘ၀၊ ယခုဘ၀မွာတင္ ဇာတ္သိမ္းမယ္။ ယခုဘ၀ဟာ ဒုကၡသစၥာနဲ႔ေနရတာကို ႐ႈၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဒုကၡသစၥာပဲေတြ႔တယ္။ ေတြ႔ေတာ့ ကုိယ့္ဒုကၡ ကုိယ္သိလာတယ္။ အရင္က ရမယ့္ဒုကၡကုိမသိလို႔ အ၀ိဇၨာျဖစ္တာ။ အခု ရတဲ့ဒုကၡကုိသိလို႔ ၀ိဇၨာျဖစ္တာ။ စိတ္႐ႈတဲ့သူက စိတ္မေတြ႕ဘဲ ျဖစ္ပ်က္ကေလးေတြပဲေတြ႔၊ ေ၀ဒနာ႐ႈတဲ့သူကလဲ ေ၀ဒနာမေတြ႔ဘဲ ျဖစ္ပ်က္ကေလးေတြပဲ ေတြ႔ေနရင္ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡသစၥာကို ကုိယ္တုိင္သိေနတာ။ ဒီလုိသိလာရင္ ဘုရားအဆံုးအမကို လုိက္နာတဲ့ ဘုရားတပည့္သား အစစ္ျဖစ္သြားၿပီ (သတၳဳသာသနကေရာ)။ ၀ိစိကိစၧာကို လြန္ေျမာက္သြားၿပီ၊ ဒိ႒ိ၀ိစိကိစၧာကြာသြားတယ္။ ဒုကၡသစၥာ ဟုတ္မွဟုတ္ရဲ႕လားဆုိတဲ့ သံသယမရွိေတာ့ဘူး (တိဏၰ၀ိစိကိေစၧာ)။ ၀ိစိကိစၧာ ကင္းသြားၿပီ (၀ိဂတကထံကေထာ)။ ရဲရင့္သြားၿပီ (ေ၀သာရဇၨပေတၱာ)။ ကုိယ္တုိင္ျမင္တဲ့ ဒုကၡသစၥာျဖစ္သြားၿပီ (အပရပၸစၥေယာ)။ ဒီမွာ သာသနာတြင္းသားအစစ္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေသာတာပန္တည္တာ။ သစၥကပရိဗုိဇ္ကို ဒီလုိေဟာခဲ့တာ။
လုိရင္းက အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ခ်င္ရင္ ျဖစ္ပ်က္႐ႈ။ ျဖစ္ပ်က္႐ႈရင္ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္တယ္။ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္ရင္ သခၤါရ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကံေတြခ်ဳပ္သြားတယ္။ ေသာတာပတၱိမဂ္က ပယ္ႏုိင္တဲ့ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္သြားရင္ ေသာတာပန္အစစ္ျဖစ္မွာပဲ။ ဒါျဖင့္ အေရးအႀကီးဆံုးလုပ္ရမွာက အ၀ိဇၨာမလာေအာင္ ခႏၶာမွာ ေပၚသမွ် စိတ္ေပၚရင္ စိတ္၊ ေ၀ဒနာေပၚရင္ ေ၀ဒနာ ျဖစ္ပ်က္႐ႈ။ အ၀ိဇၨာခ်ဳပ္သြားေတာ့ ၀ိဇၨာမဂ္ေပၚလာမယ္။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.