Thursday, June 23, 2011

ဘ၀ဆက္ျပႆနာ

အနမတေဂၢါယံ ဘိကၡေ၀ သံသာေရာ- သံသရာ၏အစကို မသိႏုိင္ဟု ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။ သတၱ၀ါတစ္ဦး၏ ခႏၶာ့ျဖစ္စဥ္ကို ေနာက္ျပန္ ျပန္ေတြးၾကည့္လုိက္မည္ဆုိပါက အရင္ဘ၀က လူျဖစ္ခဲ့သည္၊ ထုိ႔အရင္ဘ၀က နတ္ျဖစ္ခဲ့သည္၊ ထုိ႔အရင္ဘ၀က ေခြးျဖစ္ခဲ့သည္ စသည္ျဖင့္ မီးခုိးမဆံုး မုိးမဆံုး ျဖစ္ေနေလသျဖင့္ ဘုရားရွင္က ယင္းသို႔ မိန္႔ေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။ ဘုရားရွင္၏ အလြန္လွ်င္ျမန္ထက္ျမက္ေသာ သဗၺၫဳတဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ သတၱ၀ါတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္ကို ကုန္စဥ္ေအာင္ ျပန္ေတြးေတာ၍ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ပင္ ဘုရားရွင္ (၄၅)၀ါ သက္တမ္းကုန္သြားေသာ္မွ သတၱ၀ါတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ဘ၀ျဖစ္ပံု ကႀကိဳးစံုကို ကုန္စဥ္ေအာင္ ျပန္လည္ၾကည့္႐ႈ၍ မၿပီးႏုိင္။ မေရမတြက္ႏုိင္လွေသာ သတၱ၀ါတို႔၏ အစကို မည္သုိ႔လွ်င္ ကုန္စဥ္ေအာင္ ျပန္လည္ၾကည့္႐ႈေပးႏုိင္ပါမည္နည္း။ ထုိမွ်ေလာက္ ဘ၀အသေခ်ၤ အေန အေသထပ္ခဲ့ရသျဖင့္ သံသရာ၏အစကို ဘုရားရွင္သည္ ရွာျပေတာ္မမူခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ျပန္လည္ၾကည့္႐ႈျပေန၍လည္း မဂ္ဖုိလ္ရေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့မျဖစ္။ ပင္ပန္း႐ံုသာရွိမည္ျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္ ဓမၼ၏ အစကုိေတာ့ ဘုရားရွင္က ထုတ္ျပေတာ္မူခဲ့ပါ၏။ အ၀ိဇၨာ- သစၥာမသိမႈက စခဲ့သည္ဟု ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒသနာေတာ္တြင္ အတိအလင္း ေဖာ္ျပေတာ္မူခဲ့၏။ သတၱ၀ါျဖစ္စဥ္ကုိ မသိႏုိင္ေသာ္လည္း ဓမၼျဖစ္စဥ္ကုိေတာ့ သိေတာ္မူပါ၏။ အ၀ိဇၨာဦးစီးလ်က္ ကံသခၤါရေတြျပဳခဲ့သျဖင့္ ကံက လွည့္သလုိ သံသရာတြင္ ခႏၶာအစဥ္ ေပၚေနရျခင္းသာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စက္၀ုိင္း အကြက္(၁)တြင္ အ၀ိဇၨာ သခၤါရႏွစ္လံုးကုိ ထင္ရွားစြာ ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္၏။ အတိတ္ဘ၀က လူျဖစ္ခဲ့သည္ နတ္ျဖစ္ခဲ့သည္ကိုေတာ့ မသိ၊ အ၀ိဇၨာႏွင့္ သခၤါရျဖစ္ခဲ့သည္ကေတာ့ ဓမၼသေဘာအရ အမွန္တရားျဖစ္၏။ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ျပဳသမွ် ကံတုိ႔ သခၤါရျဖစ္၊ သခၤါရေၾကာင့္ ယခုလက္ရွိဘ၀ ခႏၶာငါးပါး ရရွိပုိင္ဆုိင္ထားျခင္းသာျဖစ္၏။

ဓမၼျဖစ္စဥ္တြင္ အတိတ္ဘ၀က အ၀ိဇၨာသည္လည္း အတိတ္ဘ၀တြင္ ခ်ဳပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္၏။ သခၤါရသည္လည္း အတိတ္ဘ၀တြင္ ခ်ဳပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္၏။ ယခုဘ၀သို႔ လုိက္မလာၾက။ ယခုဘ၀ ပဋိသေႏၶ၀ိညာဏ္မွ စခဲ့ရၿပီး ခႏၶာငါးပါးျဖစ္တည္လာခဲ့ေသာ္လည္း အတိတ္ဘ၀က တရားမ်ား တစ္ခုမွ ပါမလာခဲ့။ ထုိသုိ႔ပါမလာခဲ့သည္ကုိသိနားလည္လွ်င္ ၿမဲသည္ဟု ေျပာဆုိ ယူဆစရာမရွိ။ ၀ိညာဥ္ကေလးက ေသလွ်င္ ခႏၶာေဟာင္းစြန္႔ၿပီး ခႏၶာအသစ္ ကူးေျပာင္းသြားသည္ဟု ယူဆေနၾကသည္မွာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ကို ထုိသုိ႔ ဂဃနဏ မသိၾကေသာေၾကာင့္သာျဖစ္၏။ ၀ိညာဥ္ေကာင္ လိပ္ျပာေလးသည္ ေသသူခႏၶာမွထြက္၍ အိမ္တြင္ (၇)ရက္ေနေသးသည္၊ သို႔မဟုတ္ ေနာက္ခႏၶာအိမ္အသစ္သုိ႔ ကူးေျပာင္းသြားသည္ဆုိလွ်င္ မၿမဲသည့္႐ုပ္နာမ္ထဲတြင္ ၿမဲသည့္ ၀ိညာဥ္၊ လိပ္ျပာေကာင္၊ အသက္ေကာင္ေလး ရွိေနသည္ဟု ယူဆလုိက္ျခင္းျဖစ္သျဖင့္ သႆတဒိ႒ိအယူျဖစ္၏။ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ သႆတအယူသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔တြင္ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိေသာအယူျဖစ္၏။ “အသက္ထြက္သြားသည္” ဟုေျပာေသာစကားသည္ပင္ အသက္ေကာင္ေလး ထြက္သြားသည္ဟု ကိန္းေနေသာအယူရွိေန၍ေျပာၾကျခင္းျဖစ္၏။ “ဘ၀တစ္ပါးသုိ႔ ေျပာင္းသြားရွာေသာ”ဟုပင္ ဆုိေတာ္မူၾကေသး၏။ ဘ၀တစ္ပါးသို႔ ၀ိညာဥ္ သို႔မဟုတ္ အသက္က ေျပာင္းသြားသည္ဟု ရည္ရြယ္ေနသျဖင့္ ထုိရည္ရြယ္သည့္အတုိင္း စိတ္ထဲတြင္ ခံယူမိလွ်င္ သႆတဒိ႒ိျဖစ္ေနေလ၏။ “ကြယ္လြန္သူ”ဟု ေျပာမွ မွန္ကန္ေပလိမ့္မည္။ တစ္ေယာက္ေယာက္ ေသလွ်င္ လိပ္ျပာစစ္သည္၊ လိပ္ျပာခြဲသည္ဟု လုပ္ေလ့လုပ္ထရွိၾက၏။ ထုိသုိ႔မလုပ္လွ်င္ ေသသူက က်န္ရစ္သူသားသမီးမ်ားကို လိပ္ျပာႏႈတ္သြားမည္၊ ေခၚမည္ဟု ယံုၾကည္ထားၾကေသာေၾကာင့္ လုပ္ၾကျခင္းျဖစ္၏။ စင္စစ္မွာ ေသဆံုးသူသည္ မိနစ္ စကၠန္႔မွ် မျခားဘဲ ေနာက္ခႏၶာသုိ႔ ပဋိသေႏၶဆက္လက္ တည္သြားၿပီျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အတိတ္႐ုပ္နာမ္သည္ အတိတ္တြင္ ျဖစ္ၿပီး ခ်ဳပ္ခဲ့သည္သာျဖစ္၏။ ယခုဘ၀ဘက္သို႔ ဘာတစ္ခုမွ် လုိက္မလာခဲ့။ လုိက္လာခဲ့သည္ဟု ထင္လွ်င္ သႆတဒိ႒ိျဖစ္၏။ ထုိထင္ျမင္ခ်က္ေပ်ာက္ေအာင္ ဉာဏ္ရွင္းမွ သႆတဒိ႒ိစင္၏။

ယခုဘ၀႐ုပ္နာမ္သည္ မုိက်ေရႊကုိယ္႐ုပ္နာမ္လား၊ အေၾကာင္းမဲ့ျဖစ္တည္လာျခင္းလားဟုဆုိေသာ္ ထုိသုိ႔လည္းမဟုတ္။ အတိတ္ဘ၀က ျပဳခဲ့သည့္ ကံသခၤါရသည္ အေၾကာင္း၊ ထုိအေၾကာင္းသခၤါရေၾကာင့္ေပၚလာရေသာ အက်ိဳး႐ုပ္နာမ္သာျဖစ္၏။ အတိတ္ဘ၀ကတစ္ျခား၊ ယခုဘ၀ကတစ္ျခားဟု လံုး၀အဆက္အစပ္ကင္းမဲ့လ်က္ ျခားကြာသြားျခင္းမ်ိဳးလည္းမဟုတ္။ အေၾကာင္း အက်ိဳးေတာ့ ဆက္စပ္လ်က္ရွိ၏။ လက္ရွိခႏၶာသည္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ေပၚလာရေသာ အက်ိဳးသာျဖစ္၏။ အေၾကာင္းသည္ အက်ိဳးမဟုတ္၊ အေၾကာင္းကံသည္ ျဖစ္သည့္ေနရာတြင္ ပ်က္ခဲ့ရ၏။ ဤဘ၀သုိ႔ လုိက္မလာခဲ့။ သို႔ေသာ္ ထုိအေၾကာင္းကံေၾကာင့္ လက္ရွိခႏၶာေပၚလာရျခင္းျဖစ္၍ အတိတ္ဘ၀က ႐ုပ္နာမ္မ်ား လုိက္မလာႏုိင္၍ လုိက္မလာခဲ့ေသာ္လည္း အေၾကာင္း အက်ိဳးေတာ့ ဆက္စပ္လ်က္ရွိ၏ဟု ဉာဏ္ျမင္ရွင္းလွ်င္ ျပတ္သည္ဟုထင္ျမင္ယူဆထားေသာ ဥေစၦဒဒိ႒ိေသ၏။ “ဒီဘ၀ၿပီး ၿပီးတာပဲ၊ ေနာက္ဘ၀ေတြ ဘာေတြ ထည့္တြက္ေနစရာမလုိဘူး”ဟု တစ္ခ်ိဳ႕ ခံယူထားေလ့ရွိၾက၏။ အျပတ္သမား ဥေစၦဒသမားမ်ားသာျဖစ္၏။ ေနာက္ဘ၀မရွိဟု ယူဆသူမ်ားသည္လည္း ဥေစၦဒအယူသာျဖစ္၏။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒသနာေတာ္အရ အတိတ္ကံသခၤါရေၾကာင့္ ယခုဘ၀ခႏၶာ ရရွိလာျခင္းျဖစ္သည္ဟု အေၾကာင္း အက်ိဳးဆက္စပ္နားလည္လုိက္မည္ဆုိလွ်င္ ဘ၀တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္ေနပါလားဟု ဉာဏ္ရွင္းသြားသျဖင့္ ဥေစၦဒဒိ႒ိစင္သြားေတာ့၏။

အတိတ္ဘ၀က ႐ုပ္နာမ္မ်ား လုိက္လာသည္ဟု ယူဆလွ်င္ သႆတဒိ႒ိ၊ အသက္ေကာင္ လိပ္ျပာေကာင္ ၀ိညာဥ္ေကာင္ေလးက ခႏၶာအိမ္ေဟာင္းက ခႏၶာအိမ္အသစ္ေျပာင္းသည္ဟု ယူဆလွ်င္လည္း သႆတဒိ႒ိ။ ထုိဒိ႒ိစင္ဖုိ႔အတြက္ အတိတ္႐ုပ္နာမ္သည္ အတိတ္တြင္သာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့၏၊ ယခုဘ၀သို႔ ဘာတစ္ခုမွ် လုိက္မလာခဲ့ဟု ဉာဏ္ရွင္းေအာင္ လုပ္ထားရမည္ျဖစ္၏။ လုိက္သည္ဟု ထင္ျမင္ေနလွ်င္ သႆတဒိ႒ိမျပဳတ္၊ လံုး၀မလုိက္ဟု ရွင္းလင္းစြာ သေဘာေပါက္ထားမွ သႆတဒိ႒ိျပဳတ္မည္ျဖစ္၏။ မလုိက္ေသာ္လည္း အေၾကာင္းမဲ့ျဖစ္သည္မဟုတ္၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးေတာ့ ဆက္ေသးသည္ဟု သိထားလွ်င္ ဥေစၦဒဒိ႒ိျပဳတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စက္၀ုိင္းအကြက္(၁)ႏွင့္ (၂)အစပ္ကို အတိတ္ဘ၀ ႐ုပ္နာမ္က လက္ရွိဘ၀သုိ႔ မလုိက္၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးသာ ဆက္စပ္လ်က္ရွိ၏ဟု ဉာဏ္တြင္ ရွင္းေနေအာင္ ဆင္ျခင္ၾကည့္လုိက္ပါ။

အတိတ္ဘ၀ႏွင့္ ယခုဘ၀သည္ အနႏၲရပစၥည္းျဖင့္ အျခားမရွိေက်းဇူးျပဳလာခဲ့ေသာ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္သာ ျဖစ္၏။ ႐ုပ္နာမ္မွန္သမွ် ျဖစ္ၿပီး ပ်က္စီးသြားရၿမဲ ဓမၼတာပင္ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ေရွ႕႐ုပ္နာမ္ပ်က္မွ ေနာက္႐ုပ္နာမ္အသစ္က အစားထုိးေနရာယူႏုိင္ျခင္းျဖစ္၏။ ေနာက္႐ုပ္နာမ္အစားထုိးေနရာယူဖုိ႔အတြက္ ေရွ႕႐ုပ္နာမ္က ပ်က္စီးၿပီး မရွိေတာ့ေသာအားျဖင့္ ဖယ္ရွားေပးလုိက္ရ၏။ နတၳိပစၥည္းျဖင့္လည္း ေက်းဇူးျပဳေပးျခင္း ျဖစ္၏။ ေရွ႕႐ုပ္နာမ္မရွိေတာ့ေသာအားျဖင့္ ေနာက္႐ုပ္နာမ္ေပၚခြင့္ကို ေက်းဇူးျပဳေပးလုိက္၏။ သို႔ျဖစ္၍ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္အတန္းသည္ ျဖစ္လုိက္ပ်က္လုိက္ျဖင့္ ဘ၀တစ္ခု ခ်ဳပ္ၿငိမ္း႐ုပ္သိမ္းသြားေသာ္လည္း ျပတ္စဲသြားျခင္းမရွိ။ ေနာက္ဘ၀အတြက္ အ ေၾကာင္းကံ သခၤါရေတြ ရွိေနသမွ် ေနာက္ေနာက္ အသစ္အသစ္ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔ ေပၚေနဦးမည္သာျဖစ္၏။ ျဖစ္ၿပီးပ်က္၊ ပ်က္ၿပီးျဖစ္၍သာ စဥ္တန္းေနသည္ဟု နားလည္ရမည္။ သို႔မွသာ မပ်က္မစီး တည္ၿမဲေနသည္ဟူေသာ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ သႆတစင္မည္ျဖစ္၏။ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ္လည္း အေၾကာင္း အက်ိဳးအေနျဖင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိေနသည္ဟု သေဘာဉာဏ္မိဖို႔လည္း လုိအပ္လွသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ “ပ်က္သြားရင္ ၿပီးတာပဲ”ဟု အျပတ္အယူ ဥေစၦဒဒိ႒ိ စင္မည္ျဖစ္၏။ သတၱ၀ါတစ္ဦး၏ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္သည္ အျခားသတၱ၀ါတစ္ဦး၏ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္သို႔လည္း ေခ်ာ္ေငါ့ၿပီး ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ လြဲမွားသြားျခင္းမ်ိဳးမရွိ။ ယင္းသုိ႔လြဲမွားသြားသည္ဟု ယူဆလုိက္လွ်င္လည္း “ကုိယ္အျပစ္ သူတစ္ပါးက ခံရသည္”ဟု ယူဆသည့္ ဥေစၦဒဒိ႒ိ ၀င္လာျပန္၏။ “ကုိယ္လုပ္သမွ် ဘုရားရွင္ထံ ေတာင္းပန္၀န္ခ်လုိက္လွ်င္ ေပ်ာက္သည္”ဟူေသာ အယူအဆသည္ ဥေစၦဒဒိ႒ိအယူအဆျဖစ္၏။ ကုိယ့္႐ုပ္နာမ္အစဥ္၏ ေၾကာင္းက်ိဳးကြင္းဆက္သည္ ကုိယ့္႐ုပ္နာမ္အစဥ္သို႔သာ ေက်းဇူးျပဳေနမည္ျဖစ္၏။ အျခားသူထံသုိ႔ ေၾကာင္းက်ိဳးကြင္းဆက္ တုိက္႐ုိက္ သက္ေရာက္သြားလိမ့္မည္မဟုတ္။ ထုိသုိ႔ ႐ုပ္နာမ္ျဖစ္ပ်က္ အစဥ္သာရွိသည္ဟု ေရလည္စြာ သေဘာေပါက္ထားလွ်င္ တည္ၿမဲအယူ သႆတအစြန္းမွလည္းလြတ္၏၊ အျပတ္အယူ ဥေစၦဒအစြန္းမွလည္းလြတ္၏။ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါမဖက္ ႐ုပ္နာမ္သက္သက္သာရွိ၏ဟုသိသျဖင့္လည္း သကၠာယဒိ႒ိစင္၏။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.