Monday, June 20, 2011

ဘ၀မွတ္တုိင္မ်ား

ဘ၀အသီသီးတြင္ မွတ္တုိင္ အသီးသီးရွိၾက၏။ အမ်ားဆုိင္မွတ္တုိင္အေနျဖင့္မူ ေလးခုရွိ၏။ ဇာတိ၊ ဇရာ၊ ဗ်ာဓိ၊ မရဏမွတ္တုိင္မ်ားျဖစ္၏။ ထိုမွတ္တိုင္ အသီးသီးကို မည္သူမဆုိ မျဖတ္ေက်ာ္၍ မရ။ ခႏၶာရထားလမ္းရွိမွတ္တိုင္မ်ားျဖစ္၍ ခႏၶာရထားသည္ ေနာက္ျပန္မဆုတ္ေသာအားျဖင့္ ထြက္လာခဲ့ရာ ခႏၶာရသူတုိင္း ထုိမွတ္တုိင္ေလးခုကုိ ျဖတ္ေက်ာ္သြားရ႐ုိး ဓမၼတာပင္ျဖစ္ပါ၏။

ဘ၀၏အစ ဇာတိကဟုဆုိရ၏။ ပစၥဳပၸန္ဘ၀၏အစျဖစ္ပါ၏။ ဇာတိသည္ အမိ၀မ္းေခါင္းတြင္ စိတ္ဆင္းရဲ ကုိယ္ဆင္းရဲျဖင့္ ကိန္းေအာင္တည္ေန ပဋိသေႏၶကာလပင္ျဖစ္၏။ ဇာတိသည္ ဒုကၡသစၥာသာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘ၀ကို ဒုကၡျဖင့္ စခဲ့သည္ဟုဆုိလွ်င္ မမွား။ သုိ႔ေသာ္ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း၏ ဆင္းရဲဒုကၡအစုစုတုိ႔ကုိ အ၀ိဇၨာက ပိတ္ကာဖံုးလုိက္သျဖင့္ မသိႏုိင္ မျမင္ႏုိင္ေတာ့။ မသိသျဖင့္ ဇာတိပိ ဒုကၡံ-ဟု ဆုိျငားေသာ္လည္း လက္ခံႏုိင္ေလာက္သည္အထိ အသိတရားတို႔ ျဖစ္ေပၚမလာခဲ့။ ထုိဒုကၡသည္ ၿပီးဆံုးခဲ့ၿပီျဖစ္သျဖင့္ ျပန္မသိႏုိင္ေသာ္လည္း ဇာတိမွတ္တုိင္ကမူ ထြက္ခြါလာၾကရသည္သာ ျဖစ္၏။

ဇာတိမွတ္တုိင္ လြန္ျပန္ေတာ့ ေမြးဖြား၍ ႀကီးရင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် ဇရာမွတ္တုိင္ရွည္ႀကီးကုိ ျဖတ္သန္းေနရျခင္းသာျဖစ္၏။ ဇရာသည္လည္း သုခမဖက္ ဒုကၡတရားစုသက္သက္သာ ျဖစ္၏။ အစကလည္း ဒုကၡႏွင့္ စခဲ့ရသကဲ့သုိ႔ အလယ္တြင္လည္း ဒုကၡႏွင့္သာ ဆက္လက္ ခရီးႏွင္ေနရ၏။ ငယ္ရာမွ လူလားေျမာက္၊ လူလားေျမာက္ရာမွ အသက္ႀကီးလာျခင္းသည္ ဇရာမွတ္တိုင္ရွည္ႀကီးကို ျဖတ္သန္းေနရသည့္ ကာလပင္ျဖစ္၏။ ဆံျဖဴ ခါးကုိင္း နားထုိင္း သြားေၾကြ ပါးေရနားေရတြန္႔လိပ္၍ လာသည္မွာ ဇရာ၏လကၡဏာမ်ားသာ ျဖစ္၏။ ေမြးတုန္းက ေကာင္းေနတဲ့မ်က္စိ မ်က္မွန္တပ္ၾကည့္လုိ႔မွ သဲသဲကြဲကြဲမျမင္ႏုိင္ေတာ့သည္မွာ ခႏၶာက ထြက္လာေသာ ဇရာတရားပင္ျဖစ္၏။ ငယ္မူေပ်ာက္၍ ႀကီးမူ အုိမူေရာက္လာျခင္းျဖစ္၏။

ေနာက္ဆံုးတြင္ အိပ္ယာဖ်ာကပ္ မရပ္ႏုိင္မထုိင္ႏုိင္ေတာ့သည့္အေျခအေနဆုိက္လာေတာ့ သင့္ေတာ္ရာ ေဆး၀ါးမ်ားျဖင့္ ရွာေဖြကုသေပးရ၊ ဆရာ၀န္မ်ားေခၚျပရ၊ ေဆး႐ံုတင္ပို႔ရျဖင့္ အလုပ္႐ႈပ္ရသည္မွာ ဗ်ာဓိမွတ္တုိင္ ၀င္ေရာက္သြားျခင္းျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာဒဏ္မခံႏုိင္၍ ေအာ္ရ အင္ရ ညည္းရျငဴရျဖင့္ မ႐ွဴႏုိင္မကယ္ႏုိင္ခံစားရသည္မွာ ဗ်ာဓိဒုကၡပင္ျဖစ္ပါ၏။ ထုိဗ်ာဓိ၏ ႏွိပ္စက္သည့္ဒဏ္ကို မခံမရပ္ႏုိင္ေတာ့သည့္အဆံုးတြင္ မရဏမွတ္တုိင္ ၀င္ရေတာ့ေလ၏။ မေသခ်င္ပါဘဲလ်က္ ေသသြားရသည့္ မရဏဒုကၡပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘ၀တြင္ အစကလည္း ဒုကၡသစၥာႏွင့္ စခဲ့ရသကဲ့သုိ႔ အလယ္တြင္လည္း ဒုကၡမွတ္တုိင္မ်ားကုိသာ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကရၿပီး အဆံုးတြင္လည္း ဒုကၡသစၥာႏွင့္သာ လမ္းဆံုးရေလ၏။ ဤမွတ္တုိင္မ်ားသည္ မည္သူမွ မလြန္ဆန္ႏုိင္ေသာ မွတ္တိုင္မ်ားျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘ၀၏မွတ္တုိင္မ်ားဟု တင္စား၍ ေျပာရျခင္းျဖစ္၏။

အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့သာေနၾကပါက ထုိမွတ္တုိင္မ်ားျဖင့္ ဘ၀တစ္ခု အဆံုးသတ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခါ ဇာတိမွတ္တုိင္က စထြက္ မရဏမွတ္တုိင္တြင္ျပန္ဆံုး၊ ေနာက္တစ္ခါ ဇာတိကျပန္စ၊ ဤသုိ႔ျဖင့္ ဘ၀ရထားသည္ သံသရာခရီးလွည့္ေနေတာ့မည္သာျဖစ္၏။ ဇာတိကုိလည္း လြန္ဆန္၍မရ၊ ဇရာ ဗ်ာဓိ မရဏတရားတုိ႔ကုိလည္း လြန္ဆန္၍ မရသည္ကို ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္လုိက္ပါမူ ထုိဒုကၡမ်ားမွ လြတ္ေျမာက္ရာ ထြက္ရပ္ေပါက္လမ္းကို ရွာလုိစိတ္ဆႏၵ ေပၚလာမည္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိမွတ္တုိင္မ်ားကို မလြန္ဆန္ႏုိင္သည္ကုိ ဖာသိဖာသာ မထားဘဲ “ဇာတိတရားသည္လည္း လြန္ဆန္၍မရပါလား၊ ဇရာတရားသည္လည္း လြန္ဆန္၍ မရပါလား၊ ဗ်ာဓိတရားသည္လည္း လြန္ဆန္၍မရပါလား၊ မရဏတရားသည္လည္း လြန္ဆန္၍မရပါလား” ဟု ဆင္ျခင္ေနမည္ဆုိပါက လြတ္လုိကၽြတ္လုိစိတ္ သံေ၀ဂဉာဏ္ရရွိလာမည္ျဖစ္၏။

ထုိမွတ္တုိင္သံသရာမွ ထြက္ရပ္လမ္းရွာမည္ဆုိလွ်င္ ဇာတိမွတ္တုိင္ ျဖတ္သန္းေနခ်ိန္တြင္လည္း အမိ၀မ္းေခါင္းတြင္ ကိန္းေအာင္ေနရသည္ျဖစ္၍ မည္သုိ႔မွ် ရွာလုိ႔မရ။ ေမြးဖြားလုိ႔ လူလားေျမာက္ ႀကီးျပင္းလာေသာအခါ ဇရာမွတ္တုိင္ စေနၿပီျဖစ္၏။ ေမြးဖြားသည့္ေနာက္ ဗ်ာဓိမွတ္တုိင္၊ မရဏမွတ္တုိင္ဆီသုိ႔ အတင္းခုတ္ေမာင္းေနေလ၏။ ထြက္ရပ္ေပါက္လမ္းရွာလိုလွ်င္ ဇရာကာလတြင္သာရွာဖုိ႔ အဆင္အေျပဆံုးအခ်ိန္ျဖစ္၏။ ဇရာမွတ္တိုင္သည္ အရွည္ဆံုးမွတ္တုိင္ျဖစ္၏။ ဗ်ာဓိ မရဏေရာက္မွ ရွာေနမည္ဆုိလွ်င္ အခ်ိန္ေႏွာင္းသြားၿပီျဖစ္သျဖင့္ ထြက္ရပ္လမ္းကို ေတြ႔ေတာ့မည္မဟုတ္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဇရာမွတ္တုိင္က ဗ်ာဓိမွတ္တုိင္မေရာက္ခင္မွာ ႀကိဳတင္၍ ထြက္ရာလမ္းကုိ ရွာၾကရမည္ျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔မရွာဘဲ ျငင္းဆန္မရအတူတူ ထုိမွတ္တုိင္မ်ားကိုပဲ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ေက်ာ္ျဖတ္ေနေတာ့မည္ဆုိပါက ထုိမွတ္တုိင္ေလးခုဆံုးသည္ႏွင့္ ေနာက္တစ္ခါ ဇာတိကျပန္စသျဖင့္ ထုိလမ္း႐ိုးအတုိင္းပင္ ဆက္လက္လည္ပတ္ေနရမည္သာျဖစ္၏။ မွတ္တုိင္အားလံုးသည္လည္း ဒုကၡသစၥာမွတ္တုိင္မ်ားသာျဖစ္ေနသျဖင့္ ဒုကၡသစၥာ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ေက်ာ္ျဖတ္၍ မဆံုးႏုိင္ေအာင္သာ ျဖစ္ေနေတာ့၏။ လူျဖစ္ေစ နတ္ျဖစ္ေစ သိၾကား ျဗဟၼာျဖစ္ေစ အပါယ္ဘံုသားျဖစ္ေစ ထုိမွတ္တုိင္ေလးခုကုိ ျဖတ္ေက်ာ္ေနရသည္သာျဖစ္သျဖင့္ ဒုကၡေလးခု လွည့္ခံေနရသည္သာျဖစ္၏။ အရင္ဘ၀က လူျဖစ္ခဲ့သည္ ေခြးျဖစ္ခဲ့သည္မသိႏုိင္ေသာ္လည္း ထုိဒုကၡေလးခု ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ရသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္၏။ ေနာက္ဘ၀တြင္လည္း ဘာျဖစ္မည္ ညာျဖစ္မည္ မေျပာႏုိင္ေသာ္လည္း ထုိဒုကၡမွတ္တုိင္ေလးမ်ိဳးျဖတ္သန္းေနရမည္သာျဖစ္၏။ ထြက္ေျမာက္ရာလမ္းမရွာသေရြ႕ ထုိလမ္း႐ုိးအတုိင္းသာ မွတ္တိုင္တစ္တုိင္ၿပီးတစ္တုိင္ ေက်ာ္ျဖတ္ရင္းျဖင့္ သံသရာရထားခရီးစဥ္ နားခ်ိန္မရွိ အေျပးႏွင္ေနရမည္သာျဖစ္၏။ ဇာတိၿပီး ဇရာ၊ ဇရာၿပီး ဗ်ာဓိ၊ ဗ်ာဓိၿပီး မရဏ- ဒုကၡမွတ္တုိင္မ်ားသာ လွည့္ေနမည္ျဖစ္၏။ မရဏၿပီးျပန္ေတာ့လည္း ဇာတိကျပန္စဦးမည္ျဖစ္ရာ ဒုကၡစက္ တစ္ခါျပန္လွည့္ျပန္ပါ၏။

ခႏၶာသည္ အုိေဘး နာေဘး ေသေဘးတုိ႔ျဖင့္ ျပည့္ေနသည္သာျဖစ္၏။ ထုိအုိေဘးနာေဘး ေသေဘးတို႔ကို ထမ္းၿပီး ေလွ်ာက္လွမ္းေနရျခင္းသာျဖစ္၏။ ဇာတိကေန ဇရာ၊ ဇရာကေန ဗ်ာဓိ၊ ဗ်ာဓိကေန မရဏဆီသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကရသည္သာျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ ခႏၶာ့၀န္အႀကီးစားေတြ ကုိယ္စီထမ္းလ်က္ ေလွ်ာက္လွမ္းေနရသည့္ၾကားမွပင္ သား၀န္ သမီး၀န္ ဇနီး၀န္ မယား၀န္ မင္း၀န္ စုိး၀န္ စသည္ျဖင့္ ၀န္မွန္သမွ် ထမ္းေနရသျဖင့္ ၀န္ထမ္းရင္းျဖင့္ပင္ မွတ္တုိင္မ်ားတစ္ခုၿပီးတစ္ခုလြန္၍ ဗ်ာဓိမွတ္တိုင္ေရာက္ၿပီဆုိမွ လြတ္ရာကၽြတ္ရာလမ္းကို ရွာခ်င္ပါ၏ဟု အႀကံေပါက္ခဲ့ေသာ္ အခ်ိန္မီနည္းမွန္လမ္းမွန္ ရွာႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္ကူေတာ့။ အနီးကပ္ သြန္သင္ေပးမည့္ ဆရာသမားေကာင္းႏွင့္ ေတြ႔ဖုိ႔ အခ်ိန္မရွိေတာ့။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗ်ာဓိမွတ္တုိင္မေရာက္မီ ဇရာမွတ္တုိင္အတြင္း ျဖတ္သန္းေနခ်ိန္မွာသာ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းကုိ ရွာရမည့္အခ်ိန္ျဖစ္၏။ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းသည္ မဂၢင္လမ္းပင္ျဖစ္၏။ ထုိမဂၢင္လမ္းကိုမွ မလုိက္ဘူးဆုိလွ်င္ လမ္း႐ုိးအတုိင္း မွတ္တုိင္ေလးခု တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ေက်ာ္ျဖတ္ေနရသည့္ ဘ၀ရထားသည္ ခရီးအဆံုးမရွိဘဲ မရဏဆံုး ဇာတိကျပန္စ၍ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လည္ၿမဲတုိင္း လည္ေနမည္သာျဖစ္သျဖင့္ ထုိဒုကၡမွတ္တုိင္မ်ားသည္ ဒုကၡေပးဖုိ႔ ေစာင့္ေနၾကဦးမည္သာျဖစ္၏။ ထုိဒုကၡမွတ္တုိင္မ်ားကိုေတာ့ျဖင့္ မျဖတ္လုိေတာ့ပါဘူးဟု ဉာဏ္ျမင္သံေ၀ဂယူလ်က္ မွတ္တုိင္ကင္းမဲ့သည့္ ထြက္ရပ္လမ္း- မဂၢင္လမ္းကုိ ဆရာ၀န္အကူအညီမယူမျဖစ္ေတာ့သည့္ ဗ်ာဓိမွတ္တုိင္မေရာက္မီ ႀကိဳတင္၍ ရွာေဖြမွသာလွ်င္ တကယ့္မွတ္တုိင္လြန္နယ္ေျမနိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ႏုိင္မည္ျဖစ္ပါ၏။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.