Monday, June 13, 2011

ေ၀ဒနာကုိ ႏုိင္ပါမွ

နိဗၺာန္ရဖုိ႔ အနီးဆံုးသည္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာပင္ ျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာေၾကာင့္ တဏွာျဖစ္ရ၏ (ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ)။ ေ၀ဒနာခ်ဳပ္လွ်င္ တဏွာခ်ဳပ္ေတာ့၏ (ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ)။ တဏွာခ်ဳပ္ျခင္းသည္ နိဗၺာန္ပင္ျဖစ္၏ (တဏွာနိေရာေဓာ နိဗၺာနံ)။ ထုိေဟာၾကားေတာ္မူခ်က္တို႔အရ ေ၀ဒနာကုိသိမွ ေ၀ဒနာနိေရာဓ ကုိသိမည္ျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာကုိ မသိလွ်င္ ေ၀ဒနာနိေရာဓကုိမသိ။ ဆုိလုိသည္မွာ ေ၀ဒနာျဖစ္ျခင္းသိမွ ေ၀ဒနာခ်ဳပ္ျခင္းသိမည္ျဖစ္၏။

ေ၀ဒနာသိဖုိ႔အေရးအတြက္ ေ၀ဒနာေပၚရာဌာနတုိ႔ကို ေျပာခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါ၏။ ယခုတစ္ဖန္ ေ၀ဒနာသံုးမ်ိဳး ေပၚပံုကုိ အက်ဥ္းမွ် ထပ္မံေျပာျပလုိပါ၏။ ခႏၶာကုိယ္တစ္ကုိယ္လံုးမွာ ေျခသည္းလက္သည္း ဆံဖ်ားစသည့္ ကာယပသာဒမျဖစ္ႏုိင္သည့္ေနရာမ်ားမွအပ က်န္သည့္ေနရာတုိ႔၌ ရံခါ သုခေ၀ဒနာေပၚ၏၊ ရံခါ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကုိယ္ေပၚ၌ သုခႏွင့္ ဒုကၡ ေ၀ဒနာႏွစ္မ်ိဳးေပၚႏုိင္၏။ တစ္ကုိယ္လံုးဟူသည္ ေပၚႏုိင္ရာဌာနကုိသာ ေျပာျခင္းျဖစ္ပါ၏။ စင္စစ္မွာ ေပၚခ်င္သည့္ေနရာတြင္ ကြက္၍ ေပၚမည္သာ ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ တစ္ေနရာရာတြင္သာ ထူးထူးျခားျခား ေပၚမည္ျဖစ္၏။ ကုိယ္ေပၚမွာသာ ေပၚေသာေၾကာင့္ သုခႏွင့္ ဒုကၡ႐ႈလွ်င္ မ်က္စိအျမင္ နားအၾကား စသည္ကို မ႐ႈရ။ မ်က္စိအျမင္ နားအၾကား စသည္႐ႈေနလွ်င္ အာ႐ံုမွလြတ္ေနေသာေၾကာင့္ သုခ ဒုကၡတို႔၏ ျဖစ္ပ်က္ကုိ ျမင္လိမ့္မည္မဟုတ္။ ယင္းသို႔ မွန္း႐ႈ ရမ္း႐ႈသာ ျဖစ္ေနပါက ခရီးမေရာက္ႏုိင္။

ကုိယ္ေပၚ၌ သုခႏွင့္ ဒုကၡ ေ၀ဒနာႏွစ္မ်ိဳးေပၚ၏။ ဥပမာ အုိက္သည့္အခါ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚ၏။ ေလေျပေလညင္းေလး တုိက္သည့္အခါ သုခေ၀ဒနာေပၚ၏။ အေအးလြန္ကဲေနသည့္အခါ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚ၏။ အေႏြးအကႌ်၀တ္ထား၍ ေႏြးေနသည့္အခါ သုခေ၀ဒနာေပၚေန၏။ မည္သည့္အခ်ိန္မွ် ေ၀ဒနာႏွင့္ ကင္းသည္ဟူ၍ မရွိ။ သုခေ၀ဒနာမရွိလွ်င္ ဒုကၡေ၀ဒနာ ရွိေနမည္သာျဖစ္၏။ ၿပိဳင္တူေတာ့ မေပၚႏုိင္။ တစ္ခုခ်ဳပ္မွ တစ္ခုက ေပၚလာႏုိင္၏။

၀မ္းထဲႏွလံုးအိမ္တြင္ သေဘာက်စရာ အာ႐ံုေကာင္းႏွင့္ေတြ႕က သုခေ၀ဒနာေပၚ၏။ (သုခႏွင့္ ေသာမနႆကုိ ထပ္တူျပဳ၍ ႐ႈနည္းျဖစ္၏)။ သတင္းေကာင္းၾကားရ၍ ၀မ္းသာသည့္အခါ၊ ျမင္ခ်င္တာ ျမင္ရ၍ ၀မ္းသာသည့္အခါ စသည္ျဖင့္ သုခေ၀ဒနာေပၚသည့္အခိုက္အတန္႔ကုိ သိႏုိင္ပါ၏။ မ်က္စိက ျမင္႐ံုသာျမင္ႏုိင္၏။ ၀မ္းသာသည္က ၀မ္းထဲက ၀မ္းသာျခင္းသာ ျဖစ္၏။ စိတ္မေကာင္းစရာ သတင္းစကားၾကားလုိက္ရလွ်င္ ၀မ္းထဲမွာ ဒုကၡေ၀ဒနာ ေပၚ၏။ ျမင္ရ ၾကားရ စသည့္အေပၚ၌ ကမၼႆကာ ထားႏုိင္လုိက္လွ်င္မူ ၀မ္းထဲ၌ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚသည္ဟု နားလည္ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ၀မ္းထဲတြင္ သုခေ၀ဒနာလည္း ေပၚႏုိင္၏၊ ဒုကၡေ၀ဒနာလည္း ေပၚႏုိင္၏၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာလည္း ေပၚႏုိင္၏။ ထုိသံုးမ်ိဳးသည္လည္း တစ္ခုခ်ဳပ္မွ တစ္ခုေပၚမည္သာျဖစ္၏။ ၿပိဳင္ေပၚ႐ုိးမရွိ။ အာ႐ံုအေပၚမူတည္၍ ေပၚမည္သာျဖစ္၏။ ေကာင္းသည့္အာ႐ံုႏွင့္ေတြ႔လွ်င္ သုခေ၀ဒနာေပၚ၏။ မေကာင္းသည့္အာ႐ံုႏွင့္ေတြ႔လွ်င္ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚ၏။ အလယ္အလတ္အာ႐ံုႏွင့္ေတြ႔လွ်င္ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚ၏။ အာ႐ံုအတုိင္းပင္ ကုိယ္ေပၚ၌ သုခႏွင့္ဒုကၡ၊ ၀မ္းထဲ၌ သုခ၊ ဒုကၡ၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာတုိ႔ ေပၚမည္သာျဖစ္၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္အခ်ိန္မွ ေ၀ဒနာႏွင့္ ကင္းသည္ဟူ၍ မရွိ။ ထမင္းဆာလွ်င္ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚေန၏။ ထမင္းစားလုိက္ရလွ်င္ သုခေ၀ဒနာေပၚေန၏။ ထမင္းအစားလြန္၍ အီလည္လည္ျဖစ္ေနလွ်င္ ဒုကၡေ၀ဒနာေပၚေန၏။ ေ၀ဒနာကင္းသည္ဟူ၍ မရွိ။ “စားသာစားလုိက္ရ၊ ေကာင္းမေကာင္း သတိေတာင္မထားလုိက္မိပါဘူး”ဆုိလွ်င္ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေပၚ၏။ ထုိေ၀ဒနာသံုးမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးေပၚဖုိ႔အတြက္ ဒြါရေျခာက္ေပါက္မွ အစာသြင္းေနၾကရ၏။ ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္း လွ်ာ ကုိယ္ စိတ္ဟု ဒြါရေျခာက္ေပါက္ရွိ၏။ ထုိဒြါရေျခာက္ေပါက္ကို သမုဒၵရာႏွင့္ တင္စား၍ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။ မ်က္စိကလည္း အျမင္အာ႐ံု၌ အားရေက်နပ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ အားရေအာင္ ျမင္ရေရးအတြက္ ေငြကုန္ေက်းက်ခံကာ ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ နားကလည္း အၾကားအာ႐ံု၌ အားရေက်နပ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ အားရေအာင္ ၾကားရေရး နားေထာင္ႏုိင္ေရးအတြက္ ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ ႏွာေခါင္းေပါက္ကလည္း အန႔ံအာ႐ံု၌ အားရေက်နပ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ အားရေက်နပ္ေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ လွ်ာေပါက္ကလည္း အရသာအာ႐ံု၌ အားရေက်နပ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ အားရေက်နပ္ေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ ကုိယ္ေပါက္ကလည္း အေတြ႔အထိအာ႐ံု၌ အားရေက်နပ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ အားရေက်နပ္ေအာင္ ရွာေဖြျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ေနႏုိင္ေရးအတြက္ မေနာေပါက္ကုိလည္း ျဖည့္ဆည္းေပးေနၾကရ၏။ သမုဒၵရာဟူသည္ ျပည့္သည္ဟူ၍ မရွိ၊ ထို႔ေၾကာင့္ ထုိဒြါရေျခာက္ေပါက္ကို မည္သုိ႔ပင္ျဖည့္ဆည္းေသာ္လည္း ျပည့္သည္ဟူ၍ မရွိႏုိင္ေသာေၾကာင့္ သမုဒၵရာေျခာက္စင္းဟု တင္စားေဟာေတာ္မူျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာေကာင္းကုိ လုိလားၾက၍ ထုိေျခာက္ေပါက္ကုိ ျဖည့္ဆည္းေနၾကသည္ပင္ ျဖစ္၏။ ထုိေျခာက္ေပါက္ျဖည့္ဆည္းေပးေနရသည္ႏွင့္ တစ္ဘ၀တာ အားလပ္ခ်ိန္ဟူ၍ပင္ မရွိ။ ႀကီးႀကီး ငယ္ငယ္ ရြယ္ရြယ္ လတ္လတ္ ဖတ္ဖတ္ေမာေနၾကရရွာ၏။ မည္သုိ႔ပင္ ျဖည့္ဆည္းေသာ္လည္း ျပည့္သည္ဟူ၍ကား မရွိ။ ဒြါရေျခာက္ေပါက္ လုိအင္ဆႏၵေတြ ျဖည့္ဆည္းရင္းပင္ အလိုမျပည့္ခင္ ေသသြားၾကရ၏။ ယခုဘ၀ၿပီးလွ်င္ ေနာက္ဘ၀တြင္လည္း ဆက္လက္၍ပင္ ျဖည့္ဆည္းေနၾကရဦးမည္သာ ျဖစ္၏။ လုိအင္ဆႏၵေတြ ျဖည့္ဆည္းရင္းျဖင့္ပင္ လူျဖစ္လွ်င္ လူအလိုက္ ေခြးျဖစ္လွ်င္ ေခြးအလုိက္ နတ္ျဖစ္လွ်င္ နတ္အလုိက္ ျဖည့္ဆည္းရင္းျဖင့္ပင္ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀ ေ၀ဒနာ၏ သားေကာင္ျဖစ္ေနၾကရ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာခ်ဳပ္မွသာလွ်င္ တဏွာသည္လည္း ခ်ဳပ္မည္ျဖစ္၍ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာဟု ေဟာေတာ္မူရင္း ျဖစ္၏။

ေ၀ဒနာမခ်ဳပ္ေသးသမွ် ေ၀ဒနာအႏွိပ္စက္ခံသာ ျဖစ္ေနရေတာ့၏။ တစ္သံသရာလံုးက ေ၀ဒနာႏွိပ္စက္ခံလာၾကရသည္သာျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာေကာင္းရရွိေရးအတြက္ ျဖည့္ဆည္းရင္းျဖင့္ ေ၀ဒနာ၏ ကၽြန္ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္ေနၾကရ၏။ တစ္ဘ၀တာမဟုတ္၊ တစ္သံသရာလံုးပင္ ျဖစ္၏။ သခင္လုပ္ၿပီး ႏွိပ္စက္ေနျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္၏။ အခ်ိဳစားခ်င္လွ်င္ အခ်ိဳရေအာင္ဖန္တီးရ၏။ အခ်ဥ္စားခ်င္လွ်င္ အခ်ဥ္စားရေအာင္ ဖန္တီးရ၏။ အေမႊးနံသာ ခံစားခ်င္လွ်င္ မရရေအာင္ ရွာၾကံရ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာေစစားရာ လႈပ္ရွား႐ုန္းကန္ေနရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆုိရ၏။ ေ၀ဒနာက အစုိးတရ ႀကီးမွဴးေန၍သာ ေ၀ဒနာေနာက္ ကၽြန္သေဘာက္ကဲ့သုိ႔ လုိက္ေနရျခင္း ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာကုိ ေ၀ဒနိေျႏၵဟု ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။ ေ၀ဒနာအစိုးတရပင္ျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာက စုိးမုိးျခယ္လွယ္ထားျခင္းျဖစ္ပါ၏။

အသက္ရွင္ဆဲမွာလည္း ေ၀ဒနာ၏ အႏွိပ္စက္ခံအျဖစ္ျဖင့္ ရွင္သန္ေနရသကဲ့သုိ႔ ေသည့္အခါတြင္လည္း ေ၀ဒနာႏွိပ္စက္၍ပင္ ေသၾကရ၏။ ခုိင္းႏြားမ်ားကဲ့သုိ႔ျဖစ္၏။ ခုိင္း၍ ရသည့္အရြယ္တြင္ ႏြားမ်ားကုိ လယ္ထြန္ခုိင္း၊ လွည္းအဆြဲခုိင္း၊ အုိ၍ ထြန္၊ လွည္းမဆြဲႏုိင္ေတာ့လွ်င္ သတ္စားလုိက္ၾက၏။ ထို႔အတူပင္ ေ၀ဒနာကလည္း ရွင္ဆဲဘ၀၌လည္း သူလုိရာ မရ ရေအာင္ ရွာေဖြ ျဖည့္ဆည္းခုိင္းေနေတာ့၏။ အားရတင္းတိမ္သည္ဟူ၍ မရွိ။ ယင္းသုိ႔ရွာေဖြျဖည့္ဆည္းေပးလ်က္ အရွင္သခင္ကဲ့သုိ႔ အားထားကုိးကြယ္ရင္းကပင္ ေနာက္ဆံုး၌ ကိုယ္အားကုိးဆက္သေနသည့္ေ၀ဒနာကပင္ ကုိယ့္ကုိ ျပန္သတ္လုိက္သျဖင့္ ေသပြဲ၀င္ၾကရ၏။ ေ၀ဒနာႏွင့္ေန၍ ေ၀ဒနာႏွင့္ ေသၾကရျခင္းသာျဖစ္၏။ သုခေ၀ဒနာ ႏွိပ္စက္၍လည္း ေသႏုိင္၏။ အေပ်ာ္လြန္၍ ေသေတာ့ သုခေ၀ဒနာလက္ခ်က္ျဖင့္ ေသရျခင္းျဖစ္၏။ ေရာဂါေ၀ဒနာျပင္းထန္စြာခံစား၍ ေသေတာ့ ဒုကၡေ၀ဒနာႏွိပ္စက္၍ ေသရျခင္းျဖစ္၏။ မူးမုိက္ၿပီး ေသ၊ ဦးေႏွာက္ေသြးေၾကာျပတ္ၿပီးေသေတာ့ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ သတ္၍ ေသရျခင္းျဖစ္၏။ ေသသူမွန္သမွ် ထုိေ၀ဒနာသံုးမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး သတ္၍ ေသရျခင္းသာ ျဖစ္၏။ အသက္ရွင္ဆဲ၌ ေ၀ဒနာ၏ကၽြန္ျဖစ္ေနရၿပီး ေ၀ဒနာကပင္ ေနာက္ဆံုး၌ အေသသတ္ပစ္လုိက္ေတာ့၏။ “ကၽြန္ခုိင္းခုိင္းၿပီး သတ္တာပါလား” ဟု မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ေ၀ဒနာက ကၽြန္ခုိင္းခုိင္း၍ လုိအင္ဆႏၵေတြကုိ ေန႔မအား ညမအား နားခ်ိန္မရွိေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးေနရင္းကပင္ မျဖည့္ဆည္းႏုိင္ေတာ့သည့္အဆံုး၌ သတ္ပစ္လုိက္ေလေတာ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ေ၀ဒနာ မာေရာ” ဟုဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူ၏။ (ေ၀ဒနာ- ေ၀ဒနာသည္၊ မာေရာ- အေသသတ္တတ္သည့္ ေသမင္း)။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာက ႏုိင္ေနသေရြ႕ ကာလပတ္လံုး ေသပြဲခ်ည္း ႏႊဲေနရမည္သာျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာကို ႏုိင္မွသာလွ်င္ မေသရာ နိဗၺာန္ကုိ ရႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ေ၀ဒနာကုန္ေအာင္ ႐ႈႏုိင္လွ်င္ တဏွာမရွိရာ နိဗၺာန္ေရာက္ႏုိင္ေၾကာင္းကုိ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါ၏ (ေ၀ဒနာနံ ခယာ ဘိကၡဳ၊ နိစၦာေတာ ပရိနိဗၺဳေတာ)။ ေ၀ဒနာကုန္ေအာင္ ႐ႈႏုိင္လွ်င္ တဏွာလာခြင့္မရေတာ့။ လာခြင့္မရ၍ တဏွာကုန္ေတာ့ တဏွာနိေရာေဓာ နိဗၺာနံ- ျဖစ္ေတာ့၏။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.