သတၱ၀ါေတြဟာ ႐ုပ္နာမ္ဓမၼေတြကို နိစၥ၊ သုခ၊ အတၱ၊ သုဘလို႔ အထင္မွားအျမင္မွားေတြနဲ႔သာ နစ္မြန္းေနေလ့ရွိၾကတယ္။ ဒီအမွားေတြကို မေက်ာ္လႊားႏုိင္ၾကဘူး။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ၊ အသုဘပဲလို႔ ဉာဏ္မလွည့္ႏုိင္ၾကဘူး။ အမွားနဲ႔ေနၿပီး အမွားနဲ႔ေသသြားၾကတာမ်ားတယ္။ အမွားနဲ႔ေနလုိ႔ ေသၿပီဆုိရင္ျဖင့္ အပါယ္ေလးပါးမွာ နစ္မြန္း႐ံုသာ ရွိေတာ့တယ္။
ဒါေၾကာင့္ အမွန္နဲ႔ ေနၿပီး အမွန္နဲ႔ေသႏုိင္ေအာင္ ျပင္လုိက္မယ္ဆုိရင္ျဖင့္ အမွန္နဲ႔ေနတာဟာ သမၼာဒိ႒ိပါပဲ။ မွားတာကုိ မွားမွန္းသိၿပီး အမွားေတြပဲလုိ႔ ကိုယ္တုိင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လုိက္မယ္ဆုိရင္ အမည္းရွိရင္ အျဖဴရွိသလို၊ အမွားရွိရင္လဲ အမွန္ဆုိတာ ရွိၿမဲမို႔ အမွန္လမ္းကလုိက္လုိက္မယ္ဆုိရင္ နိဗၺာန္ေရာက္ပါလိမ့္မယ္။
ခႏၶာငါးပါးကုိ မိဘ႐ုိးရာ မွတ္သားလာခဲ့တဲ့ အမွတ္မွား၊ အသိမွား၊ အယူမွားဆုိတဲ့ ၀ိပလႅာသ အမွားႀကီးသံုးခ်က္ရွိေနတယ္။ တစ္ဘ၀မွာလဲ ဒီအမွားသံုးခ်က္နဲ႔ လမ္းဆံုးခဲ့ရ၊ ေနာက္ဘ၀လဲ ဒီအတုိင္းပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအမွားေတြကို ေဖ်ာက္ပစ္ႏုိင္တဲ့ ဉာဏ္ေပၚခြင့္ကုိ မရခဲ့ၾကပါဘူး။ အမွားတံတုိင္းႀကီး သံုးထပ္ကာရံခံထားၾကရတယ္။ အုတ္ျမစ္ကလဲ ခုိင္မာ၊ အုတ္ခ်ပ္ေတြကလဲ ထပ္ထားတာမ်ား၊ ျမင့္လုိက္တာကလဲ ျဗဟၼာ့ျပည္ ဘ၀ဂ္တိုင္ေအာင္။ ဒီလုိတံတုိင္းႀကီးေတြနဲ႔ ေလးဘက္ေလးတန္ ၀ုိင္းရံကာဆီးထားခံရတဲ့ ခႏၶာငါးပါး။ ထြက္ေပါက္ကုိ မျမင္ခဲ့ဘူး။ အမွတ္မွား အသိမွား အယူမွားေတြနဲ႔သာ အေနအေသေတြ ေျပာင္းေနခဲ့ရတယ္။ ဒီအမွားေတြကို ၿဖိဳဖ်က္ႏုိင္တဲ့ဉာဏ္ ေပၚခြင့္မရဘဲ တံတုိင္းထုထည္ႀကီးမားေအာင္သာ ထပ္ဆင့္လုပ္ေဆာင္ေနၾကရတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဒါ ငါ့သားေလးပဲဆိုရင္ အမွတ္မွား၊ ငါ့သားငါ ခ်စ္ရမွာပဲဆုိရင္ အသိမွား၊ ငါ့သားေလးက ႀကီးရင္ေတာ့ အားကိုးအားထားရမယ့္သားေလးပဲဆုိရင္ အယူမွား။ သားတစ္ေယာက္အတြက္ပင္ အမွားသံုးခ်က္ မေရတြက္ႏုိင္ေအာင္ ထပ္ဆင့္ေနတယ္။ ျပင္ဖုိ႔ဆင္ဖို႔ ဉာဏ္မေပၚလာေသးလွ်င္ေတာ့ တံတုိင္းသံုးဆင့္ ျမင့္သထက္ျမင့္ေအာင္သာ လုပ္ေနၾကမွာပဲ။ ဒီတံတုိင္းၾကားမွာ အေမွာင္ထုႀကီးကလဲ ပိတ္ပိတ္သည္းလုိ႔ေနတယ္။ အ၀ိဇၨာအေမွာင္ထုႀကီး။ အ၀ိဇၨာနဲ႔ေနရတဲ့အထဲ အမွား၀ိပၸလႅာသ သံုးခ်က္က ထပ္ဆင့္ပိတ္လုိက္ျပန္ေတာ့ ေမွာင္တဲ့အထဲ မည္းေနရေတာ့တယ္။
ငါ့သားေလး၊ သမီးေလးေတြ ငါ ခင္ရမွာပဲ။ အားကုိးရမွာပဲ ဆိုတာေတြက ေန႔တုိင္းလာေနတယ္။ ငါ့ကိုယ္ငါ့ ခင္ရမွာပဲ၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကို အားကုိးရမွာပဲ ဆုိတာေတြကလဲ ေန႔တုိင္းေပၚေနတယ္။ ဒီအလုပ္ ငါမပါရင္ မၿပီးဘူးဆုိၿပီး ဒိ႒ိသံႀကီးကလည္း ပါလုိက္နဲ႔။ ဒီလုိေတြျဖစ္ေနတာေတြဟာ တစ္ေန႔ အႀကိမ္ေပါင္း မေရတြက္ႏုိင္ေအာင္ပါပဲ။ ဒါေတြဟာ ၀ိပလႅာသတံတုိင္းသံုးထပ္ကို ထူေအာင္၊ ျမင့္ေအာင္လုပ္ေနတာသာျဖစ္တယ္။ တံတုိင္းထုထည္က ထူလြန္းေနေတာ့ ဘုရား တရား သံဃာ၀င္ခြင့္မရလုိ႔ ဘုရားအဆူဆူ ပြင့္ခဲ့ပါလ်က္ ကၽြတ္တမ္း၀င္ခဲ့တဲ့အထဲ မပါခဲ့ရတာသာ ျဖစ္တယ္။ တံတုိင္းက ျမင့္လြန္းလုိ႔ အလင္းေရာင္ကလဲ မရေတာ့ အေမွာင္ထဲေမြး အေမွာင္ထဲပဲ ေသခဲ့ၾကရတယ္။ ေသခါနီးမွာ ငါစုထားတဲ့ ေရႊေငြ ဥစၥာေတြနဲ႔ခြဲရေတာ့မယ္ဆိုရင္ အယူမွားနဲ႔ေသတာ။ ငါ့သားသမီးေတြ ထားပစ္ခဲ့ရေတာ့မွာဆုိရင္လဲ အယူမွားပဲ။ အမွတ္မွားနဲ႔ေသ၊ အသိမွားနဲ႔ေသ၊ အယူမွားနဲ႔ေသၾကရေလရဲ႕။ ဒီအမွားသံုးခ်က္ထဲ အေရးအႀကီးဆံုး အမွားကေတာ့ အယူမွားပဲ။ ဒိ႒ိမစြန္႔သေရြ႕ အယူမွားနဲ႔ပဲ ေသၾကရပါလိမ့္မယ္။ ေသေတာ့ ေနာက္ခႏၶာ ျပန္ရျပန္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ျပန္ရေနပါလိမ့္မလဲဆုိရင္ ဒီအမွားသံုးခ်က္မစြန္႔ႏုိင္လို႔။ ဒီအမွားသံုးခ်က္ေက်ာ္လြန္ရင္ ရဟႏၲာျဖစ္တယ္။
အယူမွား ဒိ႒ိကုိ ေက်ာ္လြန္ႏုိင္ရင္ ပထမနိဗၺာန္ရတယ္။ ေသာတာပန္တည္တယ္။ သညာ အမွတ္မွားကို ေက်ာ္ႏုိင္ရင္ ဒုတိယ၊ တတိယနိဗၺာန္ရတယ္။ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္ျဖစ္တယ္။ သုဘ၊ သုခစိတ္၊ အသိမွားကိုေက်ာ္လြန္ႏုိင္ရင္ စတုတၳနိဗၺာန္ရ၊ ရဟႏၲာျဖစ္တယ္။ ဒိ႒ိမေက်ာ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ ေသာတာပန္မျဖစ္ဘူး။ သညာမေက်ာ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္မတည္ႏုိင္ဘူး။ စိတ္မေက်ာ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ ရဟႏၲာမျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ၀ိပၸလႅာသ(၁၂)ပါးမွာ ပထမမဂ္က (၈)ပါးပယ္တယ္။ ဒုတိယနဲ႔ တတိယမဂ္က (၂)ပါးပယ္တယ္။ စတုတၳမဂ္က ႏွစ္ပါးပယ္တယ္။ ဒါေတြ ပယ္မွ ရဟႏၲာျဖစ္တာ။ ဒီအမွားေတြကို ၀ိပႆနာ႐ႈၿပီးပယ္လုိက္ေတာ့ တံတုိင္းႀကီးေတြ ပြင့္ထြက္သြားတယ္။ အ၀ိဇၨာနယ္ကေန ၀ိဇၨာနယ္ေရာက္၊ အေမွာင္ခြင္း အလင္းေရာက္လာတယ္။
၀ိပႆနာ႐ႈတယ္ၿပီးပယ္ရမယ္ဆုိေတာ့ ၀ိပႆနာဆုိတာ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ႐ႈရမွာပဲ။ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ ပင္ကုိရွိတာက အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ အသုဘ။ ဘုရားမေဟာလဲ ဒါပဲရွိတာ၊ ဘုရားေဟာလဲ ဒါပဲရွိတာ။ ျပင္လုိ႔မရပါဘူး။ ဘ၀မ်ားစြာ သံသရာမွာ ဒီအျမင္ကို ေပၚခြင့္မရွိခဲ့ဘူး။ ဥပမာ- သားေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ခႏၶာကုိယ္ကုိပဲ အနိစၥကုိ နိစၥလို႔ မွတ္တဲ့ သညာ၀ိပၸလႅာသ၊ အနိစၥကို နိစၥလို႔ သိတဲ့ စိတၱ၀ိပၸလႅာသ၊ အနိစၥကုိ နိစၥလို႔ ယူတဲ့ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသဆိုၿပီး အနိစၥမသိတာနဲ႔ ၀ိပၸလႅာသသံုးခ်က္လာတယ္။ အနိစၥတစ္ခ်က္တည္းကုိ အမွားသံုးခ်က္၀င္လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒုကၡကို သုခလို႔မွတ္တဲ့ သညာ၀ိပၸလႅာသ၊ သုခလုိ႔သိတဲ့ စိတၱ၀ိပၸလႅာသ၊ သုခလုိ႔ယူတဲ့ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသဆိုၿပီး ဒုကၡေနာက္က သံုးခ်က္လာျပန္တယ္။ အနတၱကုိ အတၱ(ငါ)လုိ႔မွတ္တဲ့ သညာ၀ိပၸလႅာသ၊ အတၱလို႔ သိတဲ့စိတၱ၀ိပၸလႅာသ၊ အတၱလို႔ယူတဲ့ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသဆိုၿပီး အနတၱေနာက္ကလဲ အမွားသံုးခ်က္ လာျပန္တယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အသုဘခႏၶာကုိယ္ႀကီးကုိပဲ သုဘလုိ႔မွတ္တဲ့ သညာ၀ိပၸလႅာသ၊ သုဘလုိ႔သိတဲ့ စိတၱ၀ိပၸလႅာသ၊ သုဘလုိ႔ ယူတဲ့ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသဆိုၿပီး အသုဘေနာက္ကလဲ အမွားသံုးခ်က္လာျပန္တယ္။ အားလံုးေပါင္းလုိက္ေတာ့ (၁၂)ခ်က္ရွိတယ္။ ဒါကို ၀ိပၸလႅာသ(၁၂)ပါးလို႔မွတ္လုိက္ပါ။
ဒီအမွားေတြကို ကံနဲ႔ပယ္လို႔ေတာ့ မရဘူး၊ ဉာဏ္နဲ႔ပယ္မွရမယ္။ ဒီ၀ိပၸလႅာသတံတုိင္းႀကီးကို ပညာဆိုတဲ့ ဉာဏ္ကသာလွ်င္ ထိုးေဖာက္ႏုိင္တယ္။ သညာ၀ိပၸလႅာသက ေလးခ်က္၊ စိတၱ၀ိပၸလႅာသက ေလးခ်က္၊ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသက ေလးခ်က္၊ အားလံုး (၁၂)ခ်က္ရွိတဲ့အထဲမွာ ဒိ႒ိ၀ိပၸလႅာသကို အရင္ျဖဳတ္ရလိမ့္မယ္။ ဒါမွ ေသာတာပန္တည္ႏုိင္တာကုိး။ ဒိ႒ိပယ္မွ ပထမနိဗၺာန္ရမယ္။ ဒိ႒ိပယ္ဖုိ႔အတြက္လဲ ၀ိပႆနာအလုပ္ တရားနဲ႔မွပယ္လုိ႔ရမယ္။ ဆုေတာင္းေန႐ံုနဲ႔ေတာ့ ပယ္လို႔မရဘူး။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.