Friday, May 13, 2011

ကိစၥဉာဏ္ (သႏၲာပေ႒ာ)

ဒါျဖင့္ ကိစၥဉာဏ္ရ႕ဲ သခၤတေ႒ာေတာ့ နားလည္ေလာက္ၿပီ။ အခု သႏၲာပေ႒ာ- သြားၾကစုိ႔။ သႏၲာပေ႒ာဆုိတာ ပူေလာင္တာ၊ ဒုကၡသစၥာႀကီးရွိေနရင္ အၿမဲပူေလာင္ေနတာပဲ။ ကိေလသာမီးက ခႏၶာႀကီးကိုေလာင္တာ။ ကိေလသာမီးေလာင္ေတာ့ အိပ္လုိ႔မေပ်ာ္ စားလို႔္မ၀င္ ေတြးလံုးေတြ၊ ေဆြးလံုးေတြနဲ႔။ ဒီလုိ ကိေလသာမီးေလာင္လို႔ အပူဓာတ္ေတြေလာင္လို႔ ဒီခႏၶာႀကီးက ေဖာက္ျပန္ေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ သႏၲာပေ႒ာ- ကေလသာမီး ဒုကၡမီးတုိ႔ျဖင့္ ညီးညီးေတာက္ေျပာင္ အၿမဲေလာင္ကၽြမ္း၍ ေနတာကိုလဲ ျမင္ရမယ္။ ကိေလသာမီးကလဲ ဒီခႏၶာကုိပဲ ေလာင္တယ္။ ကာယိကဒုကၡ ေစတသိကဒုကၡမီးေတြကလဲ ဒီခႏၶာကုိပဲ ေလာင္ေနတာ။ ဉာဏ္မ်က္လံုးတပ္ၿပီးၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဟုိေနရာက နာ၊ ဒီေနရာကနာတာလဲ ဒုကၡမီးေလာင္တာပဲ။ တစ္ခုခုေျပာမယ္ႀကံေနရင္ ေမ့ေနလို႔ ေျပာမထြက္တာလဲ ကိေလသာမီးေလာင္ေနတာ။ အ၀ိဇၨာကိေလသာမီးက ေျပာမယ့္စကားေလး ေလာင္ပစ္လုိက္ေတာ့ ေျပာမယ့္ဟာ ထြက္မလာေတာ့ဘူး။ စိတ္ေလာင္ေတာ့လဲ ႐ုပ္ပါေလာင္တာပဲ။ စိတ္နဲ႔႐ုပ္ဟာ တြဲလ်က္ပဲ။ ဒါျဖင့္ ကိေလသာမီးက စိတ္ကိုလဲ ေလာင္တယ္၊ ႐ုပ္ကိုလဲ ေလာင္တယ္။ ႐ုပ္ကိုေလာင္တယ္ဆုိတာ သိသာပါတယ္။ အေရွ႕သြားမယ့္ဟာ ေမ့ၿပီး အေနာက္ဘက္ေလွ်ာက္ခ်င္ေလွ်ာက္သြားမိတယ္။ ေလာင္ပစ္လုိက္တာ ေျပာင္းျပန္သြားတဲ့႐ုပ္ျဖစ္သြားတယ္။ ဒါေၾကာင္ ့သႏၲာပေ႒ာ - ကိေလသာမီး ဒုကၡမီးတုိ႔ျဖင့္ ညီးညီးေတာက္ေျပာင္ အၿမဲအေလာင္ခံေနရတဲ့ ခႏၶာႀကီးပါပဲ။ ဒုကၡမီးဆုိေပမယ့္ သုခမီးကလဲ ေလာင္တာပဲ။ သုခကိုယ္တုိင္က ပ်က္သြားေတာ့ ဒုကၡေလ။ ဒါေၾကာင့္ သုခမီးကလဲ ေအးေအးနဲ႔ ေလာင္တယ္။ ဒုကၡမီးကေတာ့ ပူပူနဲ႔ေလာင္တယ္။ ေမာဟမီးကေတာ့ အားလံုးကို အကုန္ေမ့သြားေအာင္ သတိမရေအာင္ေလာင္ပစ္တယ္။ ဒါျဖင့္ ခႏၶာႀကီးဟာ မီးေလာင္ျခင္းကိစၥရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာပဲ။

ကိေလသာမီးေလာင္တဲ့အခါ ဟုိေျပးရမလုိ ဒီေျပးရမလို၊ ဟုိလဲစိတ္မခ် ဒီလဲစိတ္မခ်နဲ႔ ပ်ာယာခတ္ေနတာ၊ ေယာက္ယက္ခတ္ေနတာ။ အိပ္လို႔လဲမေပ်ာ္ စားလို႔ကလဲ မ၀င္နဲ႔ ကိေလသာမီးေလာင္ခံရတဲ့ကိစၥဟာ အင္မတန္အ႐ုပ္ဆုိးပါတယ္။ ဘာေျပာလုိက္ရေကာင္းမလဲ၊ ဘယ္လုိလုပ္လိုက္ရေကာင္းမလဲ၊ ဖုန္းဆက္လုိက္ရေကာင္းမလား၊ သြားေတြ႕လုိက္တာပဲ ေကာင္းမလား နဲ႔ ဂဏာမၿငိမ္ေတာ့တာ ကိေလသာမီးေတြေလာင္ေနတာ။ ဒါဘာေၾကာင့္လဲဆုိရင္ ခႏၶာကုိယ္ထဲမွာ အေလာင္ခံျခင္းကိစၥရွိတယ္။ အေလာင္ခံျခင္းကိစၥရွိတာကို ၀ိပႆနာ႐ႈလုိက္ေတာ့ စိတ္ကေလးတစ္ခု ေပ်ာက္သြားရင္ ေလာင္လုိ႔ေပ်ာက္သြားတယ္၊ ႐ုပ္ကေလးတစ္ခုေပ်ာက္သြားရင္လဲ ေလာင္လုိ႔ေပ်ာက္သြားတယ္၊ ေပ်ာက္တုိင္းေပ်ာက္တုိင္း ေလာင္ျခင္းကိစၥေၾကာင့္ ေလာင္လုိ႔ေပ်ာက္သြားၿပီလို႔သာ ႐ႈလုိက္ပါ။ ကိစၥဉာဏ္ပဲ။

ကိစၥဉာဏ္မပါဘဲ ကတဉာဏ္အဆင့္ကိုမေရာက္ႏုိင္ဘူး။ မီးေလာင္ခံေနရတဲ့ကိစၥႀကီးကုိ ဉာဏ္နဲ႔ မွန္မွန္သိမွ မီးေလာင္တာသည္ ဒုကၡအစစ္ပဲလုိ႔ ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္သိေတာ့ တကယ့္အဆိုးဆံုးဒုကၡပဲလုိ႔ဉာဏ္ထဲမွာ ရင့္လာရင္ မီးေလာင္တဲ့ကိစၥ ႐ုပ္သိမ္းသြားတယ္။ ႐ုပ္သိမ္းသြားေတာ့ ေလာင္စာသိမ္း မီးလဲ ၿငိမ္းတာ ျမင္သြားတယ္။ ကုိယ့္ခႏၶာမွာ ေလာင္စာလဲသိမ္း မီးလဲၿငိမ္းတာကို သြားျမင္တယ္။ ေလာင္စာသိမ္းတာက ႐ုပ္႐ႈရင္ ႐ုပ္ခ်ဳပ္တာ၊ နာမ္႐ႈရင္ နာမ္ခ်ဳပ္တာ။ မီးသိမ္းတာက ေနာက္ကမဂၢသစၥာ၊ ဒိ႒ိ ၀ိစိကိစၧာဆုိတဲ့ မီးေတြ သိမ္းပစ္တာ။ ေရွ႕မွာ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡေတြ မေတြ႕တာက ေလာင္စာသိမ္းတာ။ ေနာက္က တဏွာဒိ႒ိမလာတာက ကိေလသာၿငိမ္းတာ။ မီးသိမ္းတာ၊ မီးၿငိမ္းတာ။ ဘယ္ဉာဏ္ေရာက္မွ ေလာင္စာသိမ္း၍ မီးၿငိမ္းပါမလဲဆုိရင္ ကတဉာဏ္ေရာက္မွ။ ေလာင္စာနဲ႔ မီး ေလာင္ေနတာကို ျမင္တဲ့ဉာဏ္က ကိစၥဉာဏ္။ သို႔ေသာ္လဲ သူသည္ တဏွာ ဒိ႒ိေတြကုိေတာ့ သတ္ပါတယ္။ သူရင့္လာလုိ႔ရွိရင္ ဒီအျဖစ္မ်ိဳး မႀကံဳခ်င္တဲ့အဆင့္အထိရင့္က်က္လာလုိ႔ရွိရင္ ကိစၥဉာဏ္ရင့္လာတာ။ ရင့္လဲရင့္ ႐ႈဖန္လဲမ်ားလာရင္ေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ ေလာင္စာလဲ ရွာမေတြ႕၊ ေနာက္က ဒိ႒ိ ၀ိစိကိစၧာလဲ ၿငိမ္းသြားတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ ေလာင္စာသိမ္း၍ ကုိယ့္ကိေလသာမီးလဲ ၿငိမ္းသြားတယ္။ ကတဉာဏ္ကေန ျဖတ္လုိက္တာ။ ေရွ႕ပုိင္းက ေလာင္စာလဲ သိမ္း၊ ေနာက္ပုိင္းက မီးလဲ ၿငိမ္း၊ ကိန္းရာဌာန နိဗၺာန္ႀကီးကုိလဲ ျမင္ရတယ္။ နိဗၺာန္ဆုိတာ ဘာပါလိမ့္မလဲဆုိရင္ ေလာင္စာသိမ္း၍ မီးၿငိမ္းတာ။

ဒါျဖင့္ ဒီနိဗၺာန္ကိုလဲ ကိစၥဉာဏ္မွမရဘဲနဲ႔ လိုခ်င္လို႔ မရဘူး။ ဒီေတာ့ ျဖစ္ပ်က္႐ႈေနတာဟာ ကိစၥဉာဏ္လုပ္ေနတာလို႔ မွတ္ထားလုိက္။ တစ္ေန႔လဲ ျဖစ္ပ်က္၊ တစ္ေန႔လဲ ျဖစ္ပ်က္နဲ႔ ျဖစ္ပ်က္ပဲ ျမင္ေနတာပဲ။ ဒီျဖစ္ပ်က္ကလဲ ဉာဏ္ေအာက္က မေပ်ာက္ေသးဘူးဆုိရင္ေတာ့ ကိစၥဉာဏ္မရင့္ေသးဘူး။ ျမင္ဖန္မ်ားလာရင္ ေလာင္စာသိမ္း မီးၿငိမ္းခ်င္တဲ့စိတ္ဟာ ေပၚလာတယ္။ ေလာင္စာနဲ႔ မီး ၿငိမ္းခ်င္တဲ့သေဘာေလးလဲ ေပၚလာေရာ၊ ဖ်ပ္ဆို ျဖစ္ပ်က္ ခ်ဳပ္တာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္ခ်ဳပ္သြားတာကုိ သူျမင္လုိက္တယ္။ ႐ႈတဲ့ဉာဏ္က အစဥ္အတုိင္းျမင္တယ္။ အဲဒီျမင္တဲ့ဉာဏ္က ကတဉာဏ္။ မီးေလာင္ေနတာျမင္တဲ့ဉာဏ္က ကိစၥဉာဏ္။ ေလာင္စာသိမ္း၍ မီးၿငိမ္းတာျမင္တဲ့ဉာဏ္က ကတဉာဏ္။ ဒါျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္ျမင္တာသည္ ကိစၥဉာဏ္၊ ျဖစ္ပ်က္ဆံုးသြားတာ ျမင္တာသည္ ကတဉာဏ္။ ကိစၥဉာဏ္ ေရွ႕သြားရွိမွ ကတဉာဏ္လုိက္မယ္။ ကိစၥဉာဏ္ရရင္ ကတဉာဏ္နဲ႔ ျမင္ရတဲ့ နိဗၺာန္သည္ အနီးကေလးပဲတဲ့။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.