Monday, May 9, 2011

သစၥဉာဏ္

ကိေလသာျဖဴစင္ေနပါမွ သစၥာေဟာရမယ္ဆုိတာ မေန႔က ရွင္းျပခဲ့တယ္။ သစၥာအျမင္ရေအာင္ ခႏၶာကုိယ္ကို ဘယ္လုိၾကည့္မလဲဆုိတာေလး ဆက္ေျပာမယ္။ ဒီခႏၶာႀကီးက ပူလုိက္ ေအးလုိက္၊ ခ်မ္းသာလုိက္ ဆင္းရဲလုိက္၊ ဒါဘာျဖစ္ေနတာပါလိမ့္မလဲဆုိရင္ ဒုကၡသစၥာမုိ႔ ဒုကၡသစၥာျပေနတာ။ ဒီခႏၶာႀကီး ေျပာင္းရတာ ေရႊ႕ရတာ ျပင္ရတာ ဆင္ရတာ ေအာက္ကပူေတာ့ ၾကြရတာ မ ရတာေတြဟာ ဒုကၡသစၥာမုိ႔ ဒုကၡသေဘာေျပာေနတာတဲ့။ ဘယ္သူကေျပာတာလဲဆုိရင္ ခႏၶာက ေျပာေနတာ။ ခႏၶာရဲ႕ပင္ကုိယ္က ဒုကၡသစၥာ။ သူက ဒုကၡသစၥာမုိ႔ ဒုကၡပဲေျပာမယ္၊ သုခမေျပာဘူး။ ေညာင္းေတာ့ ေျပာင္းရျပင္ရတယ္၊ ဒုကၡသစၥာမုိ႔ ဒုကၡေျပာျပန္ၿပီလုိ႔ သိေနရမယ္။ ဒုကၡအေၾကာင္းေျပာျပန္ၿပီ၊ ဒုကၡသေဘာေျပာျပန္ၿပီလို႔ ဉာဏ္နဲ႔သာ လုိက္ေန၊ အဲဒါ သစၥဉာဏ္ပဲ။ သူ႔မွာ ဒုကၡမွတစ္ပါး ေျပာစရာလဲ မရွိဘူး။ မရွိေတာ့ ခႏၶာက ဒုကၡပဲ ေျပာေနမယ္။ သူေျပာတာကုိ ဒုကၡလို႔ သိေနရင္ အဲဒါ သစၥဉာဏ္။ ဒုကၡက ဒုကၡသစၥာ၊ သိတာက ဉာဏ္။ ဒုကၡသစၥာသိတဲ့ဉာဏ္ဆုိေတာ့ သစၥဉာဏ္ျဖစ္သြားတယ္။ ခႏၶာက ေျပာတာသိတဲ့ဉာဏ္ဟာ သစၥဉာဏ္။ ခႏၶာက ေရႊ႕ခ်င္တယ္၊ ေျပာင္းခ်င္တယ္၊ ေစာင္းခ်င္တယ္၊ တည့္ခ်င္တယ္ဆုိတာေတြဟာ ဘာေတြေျပာတာလဲဆုိေတာ့ ဒုကၡေတြေျပာေနတာ။ အဲဒါေလး သိလုိက္တဲ့ဉာဏ္ကို သစၥဉာဏ္လုိ႔မွတ္လုိက္။

ခႏၶာက ဒါေတြေျပာေနတာ မေျပာပါနဲ႔လို႔ ဘယ္သူမွတားလုိ႔မရဘူး။ သူကေတာ့ အမွန္အတုိင္း လုပ္ေနမယ္တဲ့။ သစၥာကိုး။ သစၥာမွ သမုတိသစၥာမဟုတ္ဘူး၊ ပရမတၳသစၥာ။ ခႏၶာက ထြက္လာတာမွန္သေရြ႕ ဒုကၡအမွန္ေတြခ်ည္းေျပာမွာပဲ။ ခႏၶာက ဒုကၡသစၥာမုိ႔ ဒုကၡသစၥာပဲ။ သိေနတာေလးထည့္လုိက္မွ ဉာဏ္ျဖစ္လာတာ။ ဒုကၡသစၥာနဲ႔ ဉာဏ္နဲ႔တြဲလုိက္ေတာ့ သစၥဉာဏ္ျဖစ္သြားတာ။

ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ ကိေလသာစင္ေနလုိ႔ရွိရင္ ဉာဏ္ကေလးဟာ ဟဒယ၀တၳဳေပၚေရာက္သြားတယ္။ သစၥဉာဏ္ အႏုစားေလး ေရာက္လာတာ။ ဒီအႏုစားဉာဏ္ေလးေရာက္လာေတာ့ တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ၊ ဥပါဒါနပစၥယာ ကမၼဘေ၀ါ - ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ မလာေတာ့ဘူး။ ဒီဉာဏ္ေလး ၀င္လုိက္တာနဲ႔ ကိေလသာေတြ ျပတ္ၿပီ။ သုိ႔ေသာ္ ဉာဏ္က ႏုတဲ့ဉာဏ္ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ သူရွိေနတုန္းသာ ကိေလသာမလာေအာင္ တားႏုိင္တယ္။ ကိေလသာအျမစ္ျပတ္ေအာင္ေတာ့ မတားႏုိင္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိရင္ ဉာဏ္ႏုေနေသးတယ္၊ သစၥဉာဏ္အဆင့္ပဲရွိေသးတယ္။ သစၥဉာဏ္ျဖစ္ေနေတာ့ ခဏပဲ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ျပတ္မယ္။ အျမစ္ျပတ္ သူမတတ္ႏုိင္ေသးဘူး။

ခႏၶာႀကီးက ေျပာင္းျပန္ ေရႊ႕ျပန္၊ ပူျပန္ အုိက္ျပန္၊ သစၥာသေဘာေျပာေနတာ။ ဒုကၡသေဘာေျပာေနတာ။ အမွန္သေဘာေျပာေနတာပဲ။ ဒုကၡအမွန္မုိ႔ ေျပာင္းခ်င္တာျဖစ္ေတာ့ ဒုကၡက ဒုကၡ၊ အမွန္က သစၥာ။ ဒါျဖင့္ ေျပာင္းတုိင္း ေျပာင္းတုိင္း ဒုကၡအမွန္ပဲလို႔ သိေပး။ ခႏၶာက ဒုကၡအမွန္၊ သိတာက ဉာဏ္။ ဒါျဖင့္ သူသည္ အမွန္ကုိ သိတဲ့ဉာဏ္။ အမွန္က သစၥာ၊ သိတာက ဉာဏ္၊ သစၥဉာဏ္။ ကုိယ့္ခႏၶာကုိယ္ ခင္ေတာ့ မေျပာင္းေပးဘဲ မေနႏုိင္ဘူး။ ေျပာင္းေပးခ်င္တဲ့သေဘာေလး ၀မ္းထဲလာေတာ့ ခင္တာက သမုဒယ။ အမွန္က ေျပာင္းခ်င္တာ။ ေျပာင္းခ်င္တဲ့သေဘာေလးက သမုဒယအမွန္။ ခႏၶာက ဒုကၡအမွန္။ ခႏၶာခင္လုိ႔ေျပာင္းခ်င္တာျဖစ္ေတာ့ ခင္တာလဲ အမွန္ပဲ။ ခင္တာအမွန္လာလုိ႔ရွိရင္ ေနာက္ဉာဏ္ကလဲ ခင္တာအမွန္ပဲလုိ႔သိေပး။ အဲဒါ သမုဒယသစၥာကို သိတဲ့ဉာဏ္။ ဆင္းရဲတာအမွန္လဲ သိရမယ္။ ခင္တာအမွန္လဲသိရမယ္။ ဒီလုိသိေတာ့ ဒုကၡသစၥာကုိလဲ အမွန္သိတယ္၊ သမုဒယသစၥာကိုလဲ အမွန္သိတယ္။ ၀မ္းထဲမွာ သစၥဉာဏ္ ႏွစ္ခ်က္ေရာက္သြားၿပီ။ ဒုကၡသိတဲ့ သစၥဉာဏ္တစ္ခ်က္၊ သမုဒယသိတဲ့ သစၥဉာဏ္တစ္ခ်က္။ ခႏၶာေပၚတဲ့အခ်ိန္ သိရမယ္။ ခႏၶာထဲမွာ ကိေလသာ ျဖဴစင္ေနတဲ့အခ်ိန္ သိတဲ့ဉာဏ္မွန္ကေလးသည္ ဟဒယ၀တၳဳေပၚမွာ စြဲသြားတယ္။ ဒီဉာဏ္ကေလးဟာ မဂ္ေပၚတာပဲ။ ဆင္းရဲတာအမွန္သိတဲ့ ဉာဏ္ကေလး ဟဒယ၀တၱဳေပၚ ေရာက္ေတာ့ မဂ္ေပၚလာတယ္။ ေျပာင္းခ်င္တာအမွန္သိတဲ့ ဉာဏ္ကေလး ဟဒယ၀တၳဳေပၚ ေရာက္ေတာ့ မဂ္ေပၚလာတယ္။ ေရာက္တဲ့ အမွန္သိကေလးက မဂၢသစၥာ။ အမွန္ကေလး ေရာက္တာကုိလဲ ေနာက္ဉာဏ္နဲ႔ သိေပးရမယ္။

နဂုိက ဟဒယ၀တၳဳေပၚ အမည္းအညစ္အေၾကးေတြက အပါယ္ေရာက္ေအာင္လုပ္ေနတာ။ အခု အျဖဴေတြက နိဗၺာန္ေရာက္ေအာင္ ပို႔ေပးမွာ။ သမုဒယခ်ဳပ္တာေလးကလဲ အခုခ်ိန္မွာ သမုဒယခ်ဳပ္ေနပါလားဆုိၿပီး မျဖစ္ဘဲနဲ႔ ခ်ဳပ္ေနတဲ့သေဘာက နိေရာဓသစၥာ။ အဲဒီလုိ သိလုိက္ၿပီဆုိရင္ သစၥာေလးပါးသိတဲ့ သစၥဉာဏ္။ ဆင္းရဲတာအမွန္ကုိသိရာမွာ ဆင္းရဲတာအမွန္က ဒုကၡသစၥာ၊ သိတာက မဂၢသစၥာ။ ခင္တာအမွန္ကုိသိရာမွာ ခင္တာအမွန္က သမုဒယသစၥာ၊ သိတာက မဂၢသစၥာ။ အရင္က ခင္တာေတြရွိတယ္၊ အခုခင္တာေတြမရွိေတာ့ဘူး၊ ခင္တာေတြ ခ်ဳပ္သြားတာက နိေရာဓသစၥာ။ သိလုိက္တာက မဂၢသစၥာ။ သစၥာေလးပါး တစ္ၿပိဳင္နက္သိသြားတယ္၊ ဉာဏ္ကသိသြားတာ။ သို႔ေသာ္ ဒါဟာ သစၥဉာဏ္ျဖစ္ေနေတာ့ ဉာဏ္ဓားတံုးေသးတယ္။ ဉာဏ္ဓားတံုးေသးေတာ့ အဆံုးထိေအာင္ သူမျဖတ္ႏုိင္ေသးဘူး။

ေျပာင္းတယ္ေရႊ႕တယ္ဆုိရင္ ဆင္းရဲတာအမွန္ပဲလုိ႔ ေပၚတုန္းကိုသိလုိက္ေတာ့ ဟုတ္တုိင္းမွန္စြာသိတာ (ယထာဘူတဉာဏ္)။ ေျပာင္းခ်င္ ေရႊ႕ခ်င္တာဟာ ကိုယ့္ခႏၶာကုိယ္ခင္လို႔ဆုိေတာ့ ခင္တာအမွန္က သမုဒယသစၥာ၊ သိတာက မဂၢသစၥာ။ သိတဲ့အခ်ိန္မွာ ခင္တတ္တဲ့သေဘာေလးဟာ မဂ္ဉာဏ္လာေတာ့ မရွိေတာ့ဘူး။ မရွိေတာ့ ခင္တဲ့သေဘာေလး ခ်ဳပ္သြားတာကိုလဲ သိရတယ္။ ခ်ဳပ္သြားတာက နိေရာဓသစၥာ၊ ခ်ဳပ္မွန္းသိတာက မဂၢသစၥာ။ သစၥာေလးပါးကို ဒါဆုိ သစၥဉာဏ္နဲ႔ သိပါၿပီ။ သစၥာဉာဏ္ဟာ အခု ေျပာခဲ့တဲ့ ေျပာင္းတုိင္း ေရႊ႕တုိင္း ေလးဉာဏ္ရတယ္။ ဣရိယာပုတ္ေျပာင္းတုိင္း ေလးဉာဏ္ ရ ရမယ္။ အထည္ႀကီးက ဒုကၡသစၥာ၊ ေျပာင္းခ်င္တဲ့သေဘာက သမုဒယသစၥာ၊ ေျပာင္းမွန္းသိတာက မဂၢသစၥာ၊ ေျပာင္းမွန္းသိလုိ႔ သမုဒယခ်ဳပ္သြားတာက နိေရာဓသစၥာ။ ဒီလုိသိေပးလုိ႔ရွိရင္ အသိေလးခ်က္ဟာ ဟဒယ၀တၳဳေပၚမွာ စြဲသြားတယ္။ ဘ၀င္စိတ္ေပၚမွာ မဂၢသစၥာ စြဲသြားတာ။ ဘ၀င္စိတ္မွာ ပင္ကုိက ျဖဴစင္ေနတယ္။ ဘ၀င္စိတ္ဆုိတာ အိပ္တဲ့စိတ္ကုိေျပာတာ။ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ ဘ၀င္စိတ္ဟာ ႐ွဴမႈ ႐ိွဳက္မႈပဲလုပ္ေတာ့ စားခ်င္တာေတြ သြားခ်င္တာေတြ ငဲ့ခ်င္တာေတြ ေစာင္းခ်င္တာေတြ မရွိဘူး။ အဲဒီ ႐ွဴတဲ့ ႐ိွဳက္တဲ့စိတ္ဟာ အိပ္တဲ့ဘ၀င္စိတ္ကလုပ္ေနေတာ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ အညစ္အေၾကး ကင္းစင္ေနတယ္၊ ျဖဴစင္ေနတယ္။ ဒီလုိျဖဴစင္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သစၥာဉာဏ္သြင္းလိုက္။

ထမင္းဆာတယ္ဆုိပါစို႔။ ဒုကၡေလးေပၚလာတာ။ ဒါဟာ ခႏၶာကုိယ္ထဲက ဒုကၡသစၥာျပတာ။ ဆာေတာ့ ဒုကၡသစၥာျပျပန္ၿပီလုိ႔ ဉာဏ္ေလးက ေနာက္ကလိုက္။ ဆာတဲ့႐ုပ္ဟာ ၫိႈးႏြမ္းသြားတယ္။ ဒီၫိႈးႏြမ္းတဲ့႐ုပ္ေလးဟာလဲ ဒုကၡသစၥာ။ ႐ုပ္က ဒုကၡသစၥာ၊ သိတာက မဂၢသစၥာ။ ဆာေတာ့ စားဦးမွပဲ ဆုိတာ ခႏၶာခင္လုိ႔ဆုိေတာ့ သမုဒယသစၥာ၊ ဒါလဲ သိေအာင္လုပ္။ သမုဒယသစၥာလာျပန္ၿပီလုိ႔ မဂ္ကသိေပး။ သိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္တဲ့စိတ္ မရွိေတာ့ဘူး။ အဲဒီမရွိေတာ့တာေလးက နိေရာဓသစၥာ၊ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္တဲ့စိတ္ ခ်ဳပ္သြားၿပီလုိ႔ မဂ္နဲ႔ သိေပး။ ဣရိယာပုတ္ေလးခု တစ္ခုခု ေပၚတိုင္း သိေပးေနရင္လဲ သစၥာေလးခ်က္ ေပၚတုိင္းသိတယ္။ ေပၚတုိင္းသိေတာ့ သစၥာကို သိေနေသာေၾကာင့္ သစၥဉာဏ္ျဖစ္တယ္။ ဒါျဖင့္ ကုိယ့္ခႏၶာထဲမွာ ေပၚတုိင္းေပၚတုိင္း သိေပးေနလုိ႔ရွိရင္ သစၥဉာဏ္ ဧကန္ရတယ္လုိ႔ မွတ္ပါ။ ဉာဏ္ကေတာ့ မဂၢသစၥာပဲ။ ဒုကၡသစၥာေပၚတုိင္းသိတာလဲ ဉာဏ္၊ သမုဒယသစၥာေပၚတုိင္းသိတာလဲ ဉာဏ္၊ သမုဒယသစၥာခ်ဳပ္တုိင္းသိတာလဲ ဉာဏ္။ ဒီလုိသိတဲ့ဉာဏ္ကုိ သစၥဉာဏ္လို႔ေခၚတယ္။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.