အပုိင္း(က)
မေန႔က (ဒုစ႐ုိက္) ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္တရားေတြ၊ လုိက္နာရမယ့္တရားေတြကို ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒါကုိ ၀ါရိတၱသီလလုိ႔ ပါဠိလုိေခၚတယ္။ မလုပ္ရ၊ မလုိက္စားရလုိ႔ တားျမစ္ထားတဲ့ တရားေတြေပါ့။ မလုိက္စားရမယ့္တရားေတြ လုိက္စားရင္ တရားပ်က္တယ္။ အျပစ္ရွိတယ္။ အကုသိုလ္ကံေျမာက္တယ္။ ဒီတရားေတြကို မလုိက္စားဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္မယ္ဆုိရင္ သုစ႐ုိက္တရားျဖစ္လာတာပါပဲ။ ကာယဒုစ႐ုိက္ (၃)ပါးေရွာင္ၾကဥ္ေတာ့ ကာယသုစ႐ုိက္ (၃)ပါးျဖစ္တယ္။ ၀စီဒုစ႐ုိက္(၄)ပါး ေရွာင္ၾကဥ္ေတာ့ ၀စီသုစ႐ုိက္(၄)ပါးျဖစ္တယ္။ မေနာဒုစ႐ုိက္(၃)ပါးေရွာင္ၾကဥ္ေတာ့ မေနာသုစ႐ုိက္ (၃)ပါးျဖစ္တယ္။ ဒါဆို ဒုစ႐ုိက္ (၁၀)ပါးရွိသလုိ သုစ႐ုိက္တရားလဲ (၁၀)ပါး ျဖစ္လာတာေပါ့။ ဒုစ႐ုိက္တရားေတြကုိ မလုိက္စားဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ေနတာသည္ပင္ က်င့္သံုးေနတာပါ။ သုစ႐ုိက္တရားေတြနဲ႔ ေနထုိင္ေနသူျဖစ္လာတာပါ။ အေျခခံအဆင့္အေနနဲ႔ တရားက်င့္ေနတာပါပဲ။ ၀ိပႆနာက်င့္ႏုိင္ရင္ေတာ့ အဆင့္ျမင့္တဲ့ တရား က်င့္သံုးမႈေပါ့။ အေျခခံအေနနဲ႔ကေတာ့ မေကာင္းမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေနတာသည္ပင္ တရားက်င့္သံုးေနတယ္လုိ႔ သေဘာေပါက္ထားလုိက္ပါ။ မေရွာင္ၾကဥ္ရင္ ဒုစ႐ုိက္ျဖစ္လုိ႔ အျပစ္လဲျဖစ္ အကုသုိလ္ကံလဲ ေျမာက္တယ္။ ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္ရင္ အျပစ္လဲကင္း ကုသိုလ္ကံလဲ ေျမာက္တယ္။
ဘုရားက ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္တရားေတြကို ေဟာျပခဲ့သလုိ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္တရားေတြကုိလဲ ေဟာျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြကုိ လုပ္သင့္တယ္လုိ႔ ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့တရားမ်ိဳးကုိေတာ့ မလုပ္ရင္ အျပစ္မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ရသင့္ရထုိက္တဲ့ ကုသိုလ္ေတာ့ မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒုစ႐ုိက္ေရွာင္ၾကဥ္ေန႐ံုနဲ႔ လံုေလာက္တဲ့ ကုသုိလ္ေတြ ျပည့္ျပည့္၀၀ေတာ့ ရႏုိင္မွာမဟုတ္ေသးဘူး။ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္တရားေတြကလဲ ရွိေနေသးတာကုိး။ ဒီလုိတရားမ်ိဳးေတြကုိ စာရိတၱသီလလုိ႔ေခၚတယ္။ မလုပ္ရင္ အျပစ္မရွိဘူး။ လုပ္ရင္ကုသုိလ္ရႏုိင္တဲ့တရားေတြေပါ့။ ပါဠိလုိေတာ့ ပုညႀကိယာ၀တၳဳ လို႔ေခၚတယ္။ ကုသုိလ္ျဖစ္ေၾကာင္းတရားပါပဲ။ ကုသုိလ္ျဖစ္ေၾကာင္းတရား (၁၀)ပါးရွိပါတယ္။
၁။ ဒါန - ေပးကမ္းတာ၊ လွဴဒါန္းတာ၊ ေထာက္ပံ့ကူညီတာေတြဟာ ဒါနပါပဲ။ အမ်ားစုက ဘုရားေက်ာင္းကန္လွဴမွ ဒါန၊ ရဟန္းသံဃာလွဴမွ ဒါနလို႔ ျမင္ေနၾကတယ္။ ဒါတင္မကပါဘူး။ အျခားမွာလဲ ဒါနလုပ္လုိ႔ရတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ မိဘေတြကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးတာ၊ သားသမီးေတြကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးတာ၊ ေဆြမ်ိဳးေတြကို ကူညီပံ့ပုိးတာ၊ အမ်ားျပည္သူအက်ိဳးအအတြက္ ထည့္၀င္လွဴဒါန္းတာ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဒါ့အျပင္ ကုိယ္တတ္ႏုိင္ရင္ တတ္ႏုိင္သလုိ လုိအပ္တဲ့သူေတြကို စည္းကမ္းရွိရွိနဲ႔ ကူညီေထာက္ပံ့ေပး။ စည္းစနစ္မပါဘဲနဲ႔ ကူညီတာလဲ ဒါနေတာ့ ေျမာက္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ထိေရာက္မႈနဲတယ္။ အထိေရာက္ဆံုးနည္းလမ္းကို ရွာႀကံၿပီးေတာ့ ကူညီေပးမယ္ဆုိရင္ ကူညီရက်ိဳးပိုနပ္တာေပါ့။
၂။ သီလ - (၅)ပါးသီလ၊ (၈)ပါးသီလေဆာက္တည္ေနတာဟာ သီလပါပဲ။ ငါးပါးသီလကေတာ့ ၀ါရိတၱသီလထဲမွာပါတယ္။ က်န္တဲ့သီလေတြကေတာ့ ကုိယ္စြမ္းႏုိင္မွ ေစာင့္ထိန္းရမွာပါ။ မေကာင္းတဲ့အလုပ္ေတြမလုပ္ဘဲ၊ မေကာင္းတဲ့စကားေတြ မေျပာဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ေနတာဟာ သီလပါပဲ။ သီလက ကုိယ္နဲ႔ ႏႈတ္ကုိ ေစာင့္ထိန္းေပးပါတယ္။ မေကာင္းတာမလုပ္ မေကာင္းတာမေျပာတဲ့သူမ်ိဳးဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္လည္သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ၾကည့္လုိက္မယ္ဆုိရင္ အရမ္းေက်နပ္စရာေကာင္းတာ ကုိယ္တုိင္ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာမႈမ်ိဳးကို လက္ေတြ႔ ခံစားရမွာပါ။ ကုိယ့္သီလစင္ၾကယ္ေလ ပုိမုိရဲရင့္လာေလျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိမ်ိဳး သတၱိခြန္အားေတြကုိ ကုိယ္က်င့္တဲ့ သီလက ေပးစြမ္းတာပါ။ ဘယ္နတ္ ဘယ္ျဗဟၼာကမွ လာေရာက္ေပးအပ္ထားတာမဟုတ္ပါဘူး။
၃။ ဘာ၀နာ - သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ကုိယ္ႏုိင္နင္းရာ၊ ကုိယ္ႏွစ္သက္ရာ ဘာ၀နာတစ္ခုခုကို ပြားမ်ား အားထုတ္ျခင္း။ သီလက ကုိယ္ႏႈတ္ကို ထိန္းေက်ာင္းေပးၿပီး ဘာ၀နာက စိတ္ကုိ ထိန္းေက်ာင္းေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒုစ႐ုိက္(၁၀)ပါးထဲက ကာယဒုစ႐ုိက္နဲ႔ ၀စီဒုစ႐ုိက္တရားေတြကုိ သီလနဲ႔ ထိန္းၿပီး မေနာဒုစ႐ုိက္ကို ဘာ၀နာနဲ႔ထိန္းရပါတယ္။ ကိုယ့္စိတ္ကုိ မေကာင္းတဲ့စိတ္ထားေတြ မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားထိန္းသိမ္းၿပီး စိတ္ေကာင္းေလးေတြ ထားတတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနထုိင္သြားမယ္ဆုိရင္ အေျခခံအေနနဲ႔ေတာ့ ဘာ၀နာအဆင့္ ေရာက္ေနပါၿပီ။ ဒါဟာ တရားက်င့္ေနတာပါပဲ။ အခ်ိန္ရလုိ႔ ဒါထက္အဆင့္ျမင့္တဲ့ ၀ိပႆနာတရားကို အားထုတ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အတုိင္းထက္အလြန္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ၀ိပႆနာေတာ့လုပ္ေနၿပီး စိတ္ေကာင္းေလးမွ မထားတတ္ဘူးဆုိရင္ေတာ့ ေအာက္ေျခလြတ္ေနတဲ့ ၀ိပႆနာသမားသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
၄။ အပစာယန - ႐ုိေသသင့္သူကို အ႐ုိအေသေပးျခင္း။ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသံုးပါး၊ မိဘ ဆရာသမား၊ အသက္သိကၡာႀကီးရင့္သူ၊ ဂုဏ္သိကၡာ ရာထူး ႀကီးမားသူ စသည္တုိ႔အေပၚမွာ အ႐ုိအေသေပးျခင္းဟာလဲ ကုသိုလ္ရေၾကာင္းတရားပါပဲ။ အ႐ုိအေသေပးျခင္းျဖင့္ ဂုဏ္နိမ့္မသြားပါဘူး။ လိမၼာေရးျခားရွိသူ၊ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕သူအျဖစ္ေတာင္ အသိအမွတ္အျပဳခံရပါေသးတယ္။ အ႐ုိအေသေပးသင့္တဲ့သူကို အ႐ိုအေသမေပးဘူးဆုိရင္ ပတ္၀န္းက်င္က ကဲ့ရဲ႕တာ ႐ႈတ္ခ်တာခံရတဲ့အျပင္ မယဥ္ေက်းသူအျဖစ္လဲ အသိအမွတ္အျပဳခံရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အ႐ုိအေသေပးျခင္းဟာလဲ လုပ္သင့္တဲ့တရားတစ္ခုအျဖစ္ ဘုရားရွင္က ထည့္သြင္းေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တာပါ။
(ဆက္ရန္ …..)
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.