မေန႔က ပုိ႔စ္မွာ စာဖတ္သူမရွင္းတာေလးေတြ ကြန္မင့္ တက္လာတယ္။ ႀကိဳဆုိပါတယ္။ ကြန္မင့္က အေဟာသိကံ ဆုိတာရယ္၊ တားဆီးလို႔မရတဲ့ကံဆုိတာရယ္ ထပ္မံရွင္းလင္းေပးဖုိ႔ ေတာင္းဆုိလာတာေတြ႕ရတယ္။
အေဟာသိကံဆုိတာက အက်ိဳးမေပးေတာ့တဲ့ကံကို ေျပာတာပါ။ ကံမေျမာက္တဲ့ကံေတြဟာ အေဟာသိကံ၊ အက်ိဳး မေပးတဲ့ကံေတြဟာ အေဟာသိကံပါ။ ခ်မ္းေျမ႕ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အမိန္႔ရွိတဲ့စကားေလးတစ္ခြန္းက `ကံဆုိတာ အလုပ္၊ အလုပ္တုိင္းေတာ့ ကံမဟုတ္ဘူး´တဲ့။ အလုပ္ဆုိေပမယ့္ အလုပ္ထဲမွာ ေကာင္းတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ဆုိးတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုခု ပါေနရမယ္။ အဲဒီရည္ရြယ္ခ်က္ကို ထေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ စိတ္တြန္းအားေလး (ေစတနာ) လဲပါရမယ္။ ဒီလုိအဂၤါရပ္ေတြစံုညီၿပီးေတာ့ လုပ္လုိက္တဲ့အလုပ္မွ ကံေျမာက္တယ္။ ဥပမာ- ေခါင္းေလွ်ာ္တယ္၊ ေရခ်ိဳးတယ္၊ အ၀တ္အစားလဲတယ္၊ သြားတယ္၊ လာတယ္ဆုိတာလဲ အလုပ္ေတြပါ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ စကားေတြေျပာၾက ဆုိၾက ႏႈတ္ဆက္ၾက၊ သာေၾကာင္း မာေၾကာင္းေမးၾက ဒါေတြလဲ အလုပါပဲ။ ဘာေလးစားလုိက္ရေကာင္းမလဲ၊ ဘယ္သြားလုိက္ရေကာင္းမလဲ၊ ဘယ္သူ႔ဆီဖုန္းဆက္လုိက္ရေကာင္းမလဲ ႀကံေနတာေတြလဲ အလုပ္ပါပဲ။ အဲဒီအထဲမွာ ေကာင္းတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ဆုိးတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ဘာတစ္ခုမွ မပါဘူးဆုိရင္ အလုပ္ေတာ့ အလုပ္ပဲ။ ကံေတာ့ မေျမာက္ဘူး။ ကံမျဖစ္ဘူးေပါ့။ ကံမျဖစ္ေတာ့ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ ေနာင္ အက်ိဳးေပးဖုိ႔ ေကာင္းတဲ့အေၾကာင္း ဆုိးတဲ့အေၾကာင္း ၾကြင္းက်န္ရစ္တဲ့ ကံမဟုတ္ဘူး လုိ႔ေျပာတာပါ။ အေၾကာင္းအက်ိဳးအေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ပုဆုိး၀တ္ျခင္းေၾကာင့္ လံုၿခံဳျခင္း၊ ဟန္ပန္ေကာင္းျခင္း လက္ေတြ႔ အက်ိဳးေတြေတာ့ ရတာေပါ့။
ဒီလုိမဟုတ္ဘဲ တမင္သက္သက္ ရည္ရြယ္ၿပီး စိတ္လုိက္မာန္ပါ ေျပာဆုိ လုပ္ကုိင္ ႀကံစီတာေတြကေတာ့ ေကာင္းရင္လဲ ေကာင္းတဲ့အေလ်ာက္၊ ဆုိးရင္လဲ ဆိုးတဲ့အေလ်ာက္ ကံေတြျဖစ္ပါလိမ့္ယ။ ဥပမာအေနနဲ႔ မိဘမဲ့ကေလးသူငယ္မ်ားကို ေကၽြးေမြးတယ္ဆုိပါစို႔။ အလုပ္ပဲ။ အဲဒီမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္က သူတုိ႔ေတြ စားေစခ်င္လုိ႔ေကၽြးတာ ေကာင္းတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေပါ့။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေလးနဲ႔တင္ မလံုေလာက္ဘူး။ တကယ္ေကၽြးေမြးဖုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လုိက္ႏုိင္တာက စိတ္တြန္းအားေလးက တြန္းပို႔ေပးလုိက္လို႔ပါပဲ။ စိတ္တြန္းအားေလးေၾကာင့္ ေကၽြးမယ္လုိ႔ ဆံုးျဖတ္လုိက္ၿပီး ေကၽြးေမြးျခင္းအလုပ္ကုိ လုပ္လုိက္တယ္။ ဒီအလုပ္က ဘယ္သူ႔ကိုမွ မထိခုိက္တဲ့အလုပ္လဲ ျဖစ္ေနေတာ့ အျပစ္ကင္းေနတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကလဲ ေကာင္းေနတယ္။ ေစတနာပါပါနဲ႔ ေကၽြးေမြးလုိက္ေတာ့ ကံေျမာက္ဖုိ႔ အဂၤါေတြ စံုသြားလုိ႔ ေကာင္းတဲ့ကံေတြ ျဖစ္သြားတယ္။ အခုလက္ငင္းအေနနဲ႔ ကေလးေတြ စားရေသာက္ရျခင္းဆုိတဲ့ အက်ိဳးခံစားရသလုိ ေကၽြးေမြးသူလဲ သူတုိ႔ေလးေတြ စားေနတာၾကည့္ၿပီး ပီတိေတြျဖစ္လုိ႔ စိတ္ခ်မ္းသာျခင္း အက်ိဳးကို ခံစားရတယ္။ ဒါတင္မကဘဲ ဒီေစတနာအေျခခံတဲ့ အလုပ္ဟာ ကံေျမာက္လုိ႔ ေနာင္ အလ်ဥ္းသင့္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးေတြေပးရန္အတြက္ ေကာင္းတဲ့အေၾကာင္းေတြ အေနနဲ႔ က်န္ေနခဲ့တယ္။ ဒီဘ၀မွာလဲ အက်ိဳးေပးခ်င္ ေပးမယ္။ ေနာက္ေနာက္ဘ၀ေတြမွာလဲ အက်ိဳးေပးခ်င္ေပးမယ္။ အက်ိဳးမေပးဘဲနဲ႔ေတာ့ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြား႐ုိး ထံုးစံမရွိဘူး။ (ယထာပစိတံ ကမၼံ ဖလံ အဒတြာ န ဟိ ၀ိနႆတိ။)
အေဟာသိကံျဖစ္ပံုကို မေန႔က ရွင္းလင္းတဲ့အထဲမွာ ေျပာခဲ့တာကို ထပ္ေျပာပါဦးမယ္။ စိတ္ျဖစ္စဥ္မွာ ကံေတြ ဘယ္ေနရာက ျဖစ္သလဲဆုိတာ အရင္ေျပာမယ္။ ၀ီထိျဖစ္စဥ္အရေျပာရရင္ စိတ္တစ္ခု ျဖစ္ခုိက္ သာမန္အားျဖင့္ ေဇာဆုိတာ (၇)ႀကိမ္ေစာေလ့ရွိတယ္။ အဲဒါကုိ နံပါတ္အစဥ္အတုိင္းေျပာရင္ (၁)ကေန (၇)အထိေပါ့။ အမွတ္(၁) ေဇာအခုိက္မွာလဲ ကံေျမာက္တဲ့စိတ္၊ ေစတနာေလး ေပၚတယ္။ ျဖစ္ၿပီးပ်က္သြားတယ္။ အမွတ္(၂) ေဇာမွာထပ္ ေပၚမယ္။ ျဖစ္ၿပီးပ်က္သြားတယ္။ အမွတ္(၃)ေဇာမွာ ျပန္ေပၚမယ္။ ဒီလုိနဲ႔ အမွတ္(၇)ေဇာထိေအာင္မွတ္လုိက္ေပါ့။ ၿပီးရင္ေတာ့ တဒါ႐ံု(၂)ႀကိမ္ေပၚမယ္ထားလုိက္။ အမွတ္(၁)ေဇာအခုိက္မွာေပၚတဲ့ ေစတနာေလးကို ပထမေဇာေစတနာ လုိ႔ဆုိတယ္။ အမွတ္(၇)ေဇာေစတနာေလးကုိ သတၱမေဇာေစတနာလို႔ဆုိတယ္။ အလယ္မွာ ေဇာ(၅)ခုက်န္တယ္။ အဲဒါကုိေတာ့ အလယ္ေဇာ(၅)ခ်က္ေစတနာလုိ႔ ဆုိတယ္။ ေစတနာတစ္ခုတည္းကုိပဲ ေဇာ(၇)ႀကိမ္ေစာတာျဖစ္လုိ႔ အဲဒီေစတနာဆိုတဲ့ ကံတစ္ခုတည္းကိုပဲ ေဇာေတြနဲ႔ ပုိင္းျခားလုိက္ေတာ့ ပထမေဇာေစတနာ၊ သတၱမေဇာေစတနာ၊ အလယ္ေဇာ(၅)ခ်က္ေစတနာဆုိၿပီး ျဖစ္လာတာ။ ေစတနာဆုိတဲ့ ကံက တစ္ခုတည္းပဲ။ ဘယ္အခုိက္အတန္႔မွာ အက်ိဳးေပးႏုိင္စြမ္းပုိရွိလဲဆုိတာ ပုိင္းျခားျပထားတာပါ။
ေဇာျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ပထမေဇာေစတနာက အားသိပ္မေကာင္းေသးဘူး။ အစဦးဆံုးျဖစ္တဲ့ ေဇာအခုိက္ဆုိေတာ့ အားေပ်ာ့ေသးတဲ့သေဘာပဲ။ ဒီပထမေဇာေစတနာက ဒီလက္ရွိဘ၀မွာ အက်ိဳးေပးတယ္။ ေမာင္ပုဏၰတို႔ ပထမေဇာ ေစတနာက အက်ိဳးေပးလုိက္ေတာ့ ထြန္ခဲက ေရႊတုံးျဖစ္သြားတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒါထက္ သဘာ၀က်က် စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ဘုရား၀တ္တက္တယ္၊ ကုသုိလ္ကံျဖစ္တယ္။ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္၊ လက္ေတြ႔အက်ိဳးပဲ၊ ဒါကို ပထမေဇာေစတနာက အက်ိဳးေပးတယ္လုိ႔ ယူဆလုိက္ပါ။ ကံတုိင္းမွာ ပထမေဇာေစတနာပါတာခ်ည္းပဲ။ ပထမေဇာကုိ ေက်ာ္ၿပီး ဒုတိယေဇာ ျဖစ္႐ုိးထံုးစံမရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ပထမေဇာေစတနာက ဒီဘ၀မွာ အက်ိဳးေပးတာလဲရွိမယ္၊ မေပးတာလဲ ရွိမယ္။ အက်ိဳးမေပးခဲ့ရင္ အဲဒီပထမေဇာေစတနာဆုိတဲ့ ကံဟာ အေဟာသိကံပဲ။
ေဇာ(၇)ႀကိမ္ထဲမွာ သတၱမေဇာေစတာက အားအေကာင္းဆံုးပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သူက ဒုတိယဘ၀မွာ အက်ိဳးေပးတယ္။ အရွင္ေသာဏမေထရ္ရဲ႕ ခမည္းေတာ္ မုဆုိးႀကီးဟာ တစ္သက္လံုး မုဆုိးဘ၀နဲ႔ ႀကီးျပင္းလာခဲ့ၿပီး အသက္ႀကီးေတာ့ သားကုိအမွီျပဳၿပီး ရဟန္း၀တ္လုိက္တယ္။ ေသခါနီးမွာ နိမိတ္ေတြမေကာင္းလုိ႔ ေၾကာက္လန္႔ ေယာင္ရမ္းဟစ္ေအာ္ ေနတာကို သားရဟန္းကသိေတာ့ ေစတီကုိ ပန္းေတြျပဳျပင္ၿပီး သူ႔အေဖ ရဟန္းႀကီးကုိ ခုဋင္နဲ႔ သယ္ေဆာင္ၿပီး ေခၚလာ၊ ရဟန္းႀကီး ဒီပန္းေတြနဲ႔ ဘုရားကုိ ပူေဇာ္လုိက္လို႔ အပူေဇာ္ခုိင္းတယ္။ ဒီကုသုိလ္စိတ္ကေလးနဲ႔ပဲ သူဟာ ေသေတာ့ နတ္ျပည္ေရာက္သြားတယ္။ တကယ္က သူ႔အကုသုိလ္ကံအရဆုိရင္ သူဟာ အပါယ္ေရာက္ရမွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူေသခါနီးမွ ျပဳလုိက္တဲ့ ကုသုိလ္ကံအရွိန္ေၾကာင့္ နတ္ျပည္ေရာက္သြားတာ။ ဒါကုိ အာသႏၷကံ လုိ႔လဲေျပာေပါ့။ အက်ိဳးေပးသြားတာက အားေကာင္းတဲ့ သတၱမေဇာေစတနာက အက်ိဳးေပးသြားတာပဲ။ ဘ၀တစ္ခုမွာ မည္သူမဆုိ ကံေတြကုိ အမ်ားႀကီးျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ေတာ့ သတၱမေဇာေစတနာေတြကလဲ အမ်ားႀကီးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သတၱမေဇာေစတနာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့အနက္ တစ္ခုတည္းကပဲ ဒုတိယဘ၀မွာ အက်ိဳးေပးႏုိင္တာ။ က်န္တဲ့ သတၱမေဇာေစတနာေတြက အက်ိဳးမေပးလုိက္ရေတာ့ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားပါတယ္။
အလယ္ေဇာ(၅)ခ်က္ေစတနာကေတာ့ တတိယဘ၀မွ နိဗၺာန္မရမီအတြင္း အလ်ဥ္းသင့္သလုိ အက်ိဳးေပးသြားပါ လိမ့္မယ္။ အက်ိဳးေပးခြင့္မရလို႔ မေပးႏုိင္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ အေဟာသိကံျဖစ္သြားတာေပါ့။ အဲဒါကုိ အရွင္အဂၤုလိမာလ မေထရ္ႀကီး ဥပမာျပရရင္ သင့္ေတာ္လိမ့္မယ္။ သူဟာ လူေပါင္းမ်ားစြာသတ္ခဲ့တာပဲ။ အကုသုိလ္ကံေတြေပါ့။ အဲဒီကံေတြထဲမွာ ဒီဘ၀အက်ိဳးေပးႏုိင္တဲ့ ေစတနာလဲပါမွာပဲ။ ဒုတိယဘ၀ အက်ိဳးေပးႏုိင္တဲ့ ေစတနာလဲ ပါမွာပဲ။ တတိယဘ၀မွ နိဗၺာန္မရမီ အက်ိဳးေပးႏုိင္တဲ့ ကံေတြလဲ ပါမွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ ဘုရားရွင္ရဲ႕တရားေတာ္ေၾကာင့္ ဒီဘ၀မွာပဲ အာသေ၀ါကုန္ခန္း ရဟႏၱာျဖစ္သြားတယ္။ လူသတ္ခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ ကံေတြက ဒီဘ၀မွာေတာ့ ခဲနဲ႔အေပါက္ခံရတာ ဘာညာေလာက္ေတာ့ ခံစားရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒုတိယဘ၀ အက်ိဳးေပးရမယ့္ သတၱမေဇာေစတနာလဲ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားတယ္။ တတိယဘ၀မွ စၿပီးအက်ိဳးေပးရမယ့္ အလယ္ေဇာ(၅)ခ်က္ေစတနာေတြလဲ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားတယ္။ သူ႔မွာ အက်ိဳးေပးခံရဖို႔ ေနာက္ဘ၀မွ မရွိေတာ့ပဲကိုး။ အခုေခတ္လုိေျပာရရင္ေတာ့ ကံေတြ Expire ျဖစ္သြားတာပဲ။ အကုသုိလ္ကံေတြ လုပ္ခဲ့တာမွ ဘယ္သူနဲ႔မွမတူေအာင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ အရဟတၱမဂ္က အဲဒီကံေတြအားလံုးကုိ သတ္ျဖတ္ပစ္လုိက္ေတာ့ ဆုိးက်ိဳးေတြ နာလံမထူႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကံကုန္ဖုိ႔အတြက္ ကိေလသာေတြ အရင္ သတ္ရတယ္။ ကိေလသာကုန္ရင္ ကံေတြ ေခါင္းမေထာင္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ကံေခါင္းမေထာင္ႏုိင္ေတာ့ရင္ ကံရဲ႕အက်ိဳးေတြလဲ အစျပတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရတာပဲ။ ကိေလသ၀ဋ္၊ ကမၼ၀ဋ္၊ ၀ိပါက၀ဋ္ဆိုတဲ့ ၀ဋ္သံုးပါးမွာ ကိေလသ၀ဋ္ကုိ သတ္ႏုိင္ရင္ က်န္တဲ့ ၀ဋ္ႏွစ္ပါး အလုိလုိေသတယ္။ ကံ ကံရဲ႕အက်ိဳးဆိုတာေတြ မလာႏုိင္ေတာ့ဘူး။ အခုလဲ အဂၤုလိမာလမေထရ္ဟာ ကိေလသာေတြ အားလံုးကုိ အၿပီးအျပတ္ ပယ္သတ္လိုက္ႏုိင္ေတာ့ က်န္တဲ့ ကံေတြ၊ ကံအက်ိဳးေတြ အားလံုးဟာ အက်ိဳး ေပးခြင့္မရေတာ့ဘဲနဲ႔ အေဟာသိကံျဖစ္သြားရတယ္။ တားဆီးမရတဲ့ကံေတြအေၾကာင္း ေနာက္မွ ဆက္မယ္။
Dr. V. Parami
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.