ဇနကကံကေန ပ၀တၱိကာလမွာ အက်ိဳးေပးေလ့ရွိတဲ့ သေဘာတရားေတြကို အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ မွန္းဆႏုိင္ေအာင္ တင္ျပခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ျမင္ ၾကား နံ စား ေတြ႔ ဆုိတဲ့ ငါးမ်ိဳး၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြဟာ ဇနကကံရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈေတြ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းအားျဖင့္ ပါ၀င္ေနတယ္လို႔ ဗုဒၶအဘိဓမၼာက ယူဆပါတယ္။ (မရွင္းရင္ အဟိတ္ ကုသလ၀ိပါက္ စကၡဳ၀ိညာဏ္နဲ႔ အကုသလ၀ိပါက္ စကၡဳ၀ိညာဏ္ကို သေဘာေပါက္ေအာင္ ဆင္ျခင္ၾကည့္ပါ။)
ဒီလုိဆိုေတာ့ ျဖစ္သမွ် ကံေၾကာင့္ခ်ည္းပဲလို႔ ကံကုိပဲ ပံုခ်ရေတာ့မလားလုိ႔ ေမးစရာရွိတယ္။ `မေကာင္းလည္းကံ ေကာင္းလည္းကံဟု ကံကုိခ်ည္းသာ မ႐ုိးရာဘူး´ တဲ့။ မဃေဒ၀လကၤာ ရွိတယ္။ အေကာင္း အဆုိးအက်ိဳးေပးေတြဟာ သမၸတၱိ၊ ၀ိပၸတၱိတရားေတြနဲ႔လဲ ဆုိင္ေနတယ္။ ကာလသမၸတၱိ (ကာလေကာင္း၊ ေခတ္ေကာင္း)၊ ဂတိသမၸတၱိ (ဘ၀ေကာင္း)၊ ဥပဓိသမၸတၱိ (ဥပဓိ႐ုပ္ရည္ေကာင္း)၊ ပေယာဂသမၸတၱိ (အလုပ္အကုိင္ ေကာင္း) ဆိုတဲ့ သမၸတၱိတရား(၄)ပါး ရွိသလုိ ကာလ၀ိပၸတၱိ (ကာလ၊ ေခတ္ဆိုးႀကံဳ)၊ ဂတိ၀ိပၸတၱိ (ဘ၀ဆုိး)၊ ဥပဓိ၀ိပၸတၱိ (ဥပဓိ႐ုပ္ရည္ည့ံ)၊ ပေယာဂ၀ိပၸတၱိ (အလုပ္အကုိင္ ဖ်င္း) ဆိုတဲ့ ၀ိပၸတၱိတရားကလဲ (၄)ပါးရွိေနတယ္။
ကာလ၀ိပၸတၱိ - ေခတ္ ကာလ မေကာင္းရင္လဲ ေကာင္းက်ိဳးေပးမယ့္ ကံေတြက ေပးခြင့္မရဘူး။ ဂ်ပန္ေခတ္လုိမ်ိဳး ႀကံဳေတြ႕ရစဥ္မွာ ေခတ္ဆုိးေနေတာ့ ကံအင္မတန္ ေကာင္းပါတယ္ဆုိသူေတြလဲ ဗုံးႀကဲေလယ်ာဥ္လာရင္ ဗုံုးခုိက်င္းထဲ ေျပး၀င္ၾကရတာပဲ။ ကံေကာင္းေနေပမယ့္ ေခတ္ကာလ မေကာင္းရင္ ဘာမွလုပ္လုိ႔မရပါဘူး။ ေခတ္ဆိုးနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ဘူးသူေတြ သေဘာေပါက္မွာပါ။ ကုိယ့္ကံကေတာ့ ေကာင္းေနတယ္၊ လုပ္သေလာက္ မျဖစ္ေျမာက္ဘူးဆုိရင္လဲ ကာလ၀ိပၸတၱိသေဘာပဲ။ ကုိယ္ေကာင္းေန႐ံုနဲ႔ မၿပီးဘဲ ကာလက ေကာင္းလာမွ အားလံုးေကာင္းသြားတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးေတြလဲ ရွိပါတယ္။ ကားေကာင္းေကာင္းေတာ့ ၀ယ္ႏုိင္တယ္၊ လမ္းက မေကာင္းဘူး။ ကံေကာင္းလို႔ ကားေကာင္းေကာင္းစီးႏုိင္တာပဲ။ လမ္းမေကာင္းတာကို ကုိယ္တစ္ေယာက္ထဲ သြားလုိ႔ရေအာင္ ျပဳျပင္ဖုိ႔ကိစၥက မလြယ္ဘူးေလ။ ကြန္ပ်ဴတာေတြ၊ ေရခဲေသတၱာေတြ၊ တီဗြီေတြ၊ အဲယားကြန္းေတြ သူမ်ား၀ယ္သလုိ ၀ယ္ႏုိင္ပါတယ္။ ကံေကာင္းတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ လွ်ပ္စစ္မီးမရွိရင္ေတာ့ သူမ်ားအသံုးခ်သလုိ အက်ိဳးရွိရွိ အသံုးခ်လုိ႔ မရပါဘူး။ ေခတ္ကာလ မေကာင္းေသးလုိ႔ပါ။ ဒီေတာ့ ေခတ္ေကာင္းလာေအာင္ ကာယအား ဉာဏအားနဲ႔ ကုိယ္စြမ္းႏုိင္တဲ့ဘက္ကေန ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးရတယ္။ ဒီအတုိင္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ဘက္ကေန မေကာင္းေသးတာေတြ ေကာင္းလာေအာင္၊ ေကာင္းၿပီးတဲ့အရာေတြ ပိုမုိ အဆင့္အတန္းျမင့္လာေအာင္၊ ပုိမုိ ျပည့္စံုလာေအာင္ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း အျပဳသေဘာနဲ႔ ပံ့ပုိးကူညီသြားရင္ မေကာင္းေသးတဲ့ ကာလဟာ ေကာင္းတဲ့ဘက္ကို ေျပာင္းလာမွာပါ။ ဒီအတုိင္း အလုိလုိ ေကာင္းလာဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနျခင္းဟာ သဘာ၀မက်ပါဘူး။ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္မလဲဆုိတာကုိ စုေပါင္း အေျဖရွာၿပီး အႀကံဉာဏ္တတ္ႏုိင္သူက အႀကံဉာဏ္နဲ႔၊ နည္းပညာတတ္ႏုိင္သူက နည္းပညာနဲ႔ ကူညီ၊ ဒီလုိ လက္တြဲသြားၾကမယ္ဆုိရင္ ေခတ္ေတြ ကာလေတြကလဲ ေကာင္းသထက္ေကာင္းလာမွာျဖစ္ၿပီး လူတိုင္း အေကာင္းေတြျမင္ရသလုိ အျမင္ေတြလဲ ေကာင္းလာမွာပါ။
ဂတိ၀ိပၸတၱိ - ဘ၀က ႏံုခ်ာေနရင္လဲ အက်ိဳးေပးရမယ့္ ကံေတြက အျပည့္အ၀ အက်ိဳးမေပးႏုိင္ဘူး။ သတၱ၀ါတိုင္းမွာ အေကာင္း အဆုိး ကံေတြကေတာ့ ရွိတာပဲ။ ငရဲသားမွာ အေကာင္းကံေတြ အက်ိဳးေပးခြင့္မရဘူး။ ဘ၀ဆုိးေနတာေၾကာင့္ပါ။ တိရစၧာန္ စတဲ့ အပါယ္ဘံုသားေတြမွာ ဘုရားပြင့္တဲ့ ကာလေကာင္းနဲ႔ပင္ ႀကံဳေတြ႕ရေစကာမူ သူတုိ႔ တရားမရႏုိင္ဘူး။ တရားရဖုိ႔ အေထာက္အပ့ံ ကုသုိလ္ေတြေတာ့ တစ္ခါမဟုတ္ တစ္ခါ ဘ၀တစ္ခုခုက ျပဳခဲ့မိၾကမွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဘ၀က ကၽြတ္တမ္း၀င္ဖုိ႔ အဆင့္မရွိတဲ့ဘ၀ျဖစ္ေနေတာ့ အက်ိဳးေပးခြင့္ မသာဘဲျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ ဘုရားပြင့္တဲ့ကာလမွာ လူေတာ့ ျဖစ္ပါရဲ႕၊ နားမၾကားဘူးဆုိရင္လဲ တရားနာခြင့္မရလုိ႔ တရားမရႏုိင္ပါဘူး။ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကုိ ဆင္ျခင္ၾကည့္လုိက္ေပါ့။ ဒီေန႔ေခတ္ ဥပမာအေနနဲ႔ ဆင္းရဲၿပီး ဉာဏ္ေကာင္းေနမယ္ဆုိရင္ ဆရာ၀န္ျဖစ္ခြင့္ အလားအလာမရွိသေလာက္ပဲ။ ဘ၀က ႏံုခ်ာေနတာေလ။ ဒါေၾကာင့္ အေကာင္းကံေတြ အက်ိဳးေပးခြင့္ ရဖုိ႔ဆုိတာဟာ ရရွိတဲ့ဘ၀က အေကာင္းကံေတြနဲ႔ ထုိက္တန္တဲ့ဘ၀ ျဖစ္ေနဖုိ႔လဲ လုိပါတယ္။ နမူနာျပရရင္ အိႏၵိယအစုိးရက လမ္းေဘး ၾကဴးေက်ာ္အိမ္ေတြ ပေပ်ာက္ဖုိ႔အတြက္ ကြန္ဒုိေတြ သီးသန္႔ေဆာက္ၿပီး အခမဲ့ တုိက္ခန္းေတြေပးခဲ့ဘူးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလူေတြက သူတို႔ကုိေပးထားတဲ့ တုိက္ခန္းေတြ ျပန္ေရာင္းစားၿပီး လမ္းေဘးမွာပဲ ျဖစ္သလုိ ျပန္ေဆာက္ေနၾကျပန္တယ္။ မထုိက္တန္ေတာ့ တန္ရာ တန္ရာပဲ ျပန္က်လာတဲ့သေဘာပါ။
ဥပဓိ၀ိပၸတၱိ - ႐ုပ္ဆုိးအက်ည္းတန္ေနတယ္ဆုိပါေတာ့၊ ဇာတ္လုိက္ေနရာေတာ့ မရႏုိင္ဘူး။ ဥပဓိက ခ်ိဳ႕ယြင္းေနတာကိုး။ ပညာေတာ့ တတ္တယ္၊ ႐ုပ္က အလြန္ဆုိးေနတယ္ဆုိရင္ အလုပ္ေလွ်ာက္တဲ့ေနရာမွာ သိသာပါတယ္။ အလုပ္မရႏုိင္ဘူးလုိ႔ မဆုိႏုိင္ေပမယ့္ အလုပ္ေကာင္းရဖုိ႔ အင္မတန္ခက္ခဲပါလိမ့္မယ္။ အလုပ္ေကာင္းရဖို႔ ကံေတာ့ ပါမွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဥပဓိက ညံ့ေနလို႔ အက်ိဳးေပးခြင့္မရႏုိင္တာေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။
ပေယာဂ၀ိပၸတၱိ - အားထုတ္မႈ လုပ္ပံုကုိင္ပံု ညံ့ဖ်င္းရင္လဲ ေကာင္းတဲ့ ကံေတြ အက်ိဳးေပးခြင့္မရပါဘူး။ ႀကိဳးစားၿပီး စီးပြားရွာရင္ ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ မ်ိဳး႐ုိးမွာ အသိုင္းအ၀ုိင္းမွာ ေရာက္ေနပါလ်က္ ႀကိဳးစားမႈမရွိလုိ႔ စီးပြားမျဖစ္တာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အခ်ိဳ႕က်ေတာ့လဲ ေရလိုက္လြဲလို႔၊ ဆုိပါေတာ့ လုပ္သင့္တာ မလုပ္သင့္တာ မခ်ိန္ဆတတ္လို႔ စီးပြားပ်က္သြားတာေတြလဲ ရွိပါတယ္။ ေမာင္ငယ္ရင္ေသြး နာဘိေသးေလာ့ ဆုိတဲ့ကဗ်ာကို လူတုိင္း သင္ခဲ့ဖူးမွာပါ။ ကုေဋ ရွစ္ဆယ္ၾကြယ္၀တဲ့ သူေ႒းသားပံုျပင္ေပါ့။ ကံေကာင္းလုိ႔ သူေ႒းသားျဖစ္လာတယ္။ အခ်ိဳးမက်ေတာ့ ေတာင္းစားရတဲ့ ဘ၀နဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ရရွာတယ္။ ဒါဟာ ပေယာဂ ညံ့ဖ်င္းတာပဲ။ ဒီပံုစံမ်ိဳး အလုပ္အကုိင္ ည့ံဖ်င္းလုိ႔ လုပ္ပံုကုိင္ပံု အခ်ိဳးမက်လို႔ ဒုကၡ သုကၡေတြနဲ႔ ဘ၀ လမ္းဆံုးသြားရတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။
အရာရာဟာ ကံသာအေျခခံျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ ကံေၾကာင့္ပဲလုိ႔ စြဲခ်က္တင္ၿပီး ပစၥဳပၸန္ အားထုတ္မႈေတြ မရွိဘူး၊ ပေယာဂသမၸတၱိ ခ်ိဳ႕ယြင္းေနမယ္ဆုိရင္ အဆုိးဘက္က ႐ံုးထြက္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဥပမာ ကုိယ္မျမင္ခ်င္တဲ့သူကုိ ျမင္ေနရတာ စိတ္ဆင္းရဲတယ္၊ ဒီျပႆနာ ဘယ္လုိေျဖရွင္းမလဲ။ သူ႔ကုိ ျမင္ခဲ့ရတာကုိေတာ့ ျပန္ျပင္လုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ ျမင္ၿပီးေနၿပီ။ မျမင္နဲ႔ကြာလုိ႔ ျပန္ေျပာလုိ႔မရေတာ့ဘူး။ ကံေၾကာင့္ ေတြ႕ျမင္ေနရတာပဲ၊ ဒီအတုိင္းပဲ စိတ္ဆင္းရဲသာ ခံလုိက္ေတာ့မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္မလား။ ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းမလား။ ဒီလူကို မေတြ႕ႏုိင္တဲ့လမ္းကိုေရြးခ်ယ္လုိက္ေပါ့။ ဒါက ပစၥဳပၸန္ကံကို ျပင္ေပးတဲ့နည္းပဲ (လံု႕လပေယာဂ)။ ေနာက္တစ္နည္းက ၀ိပႆနာ႐ႈေထာင့္က ၾကည့္တဲ့နည္းပါ။ ျမင္ေနရတဲ့သူကို ျမင္စရာလို႔သာ သေဘာထားလုိက္။ လူေတြ အေကာင္ေတြ ခြဲမေနနဲ႔ေတာ့။ ျမင္စရာေတြ႕လုိ႔ ျမင္လုိက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေပ်ာက္သြားတယ္။ ဒါဆိုရင္ အျမင္မွန္ျဖစ္သြားတယ္။ ကုိယ္သေဘာက်တဲ့သူ၊ သေဘာမက်တဲ့သူဆုိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္စြဲေတြ ဖယ္ထုတ္ပစ္လုိက္တာပါ။ ဒါဆုိရင္လဲ စိတ္ ကသိကေအာက္ မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ စိတ္ထဲမွာ ရွင္းသြားမယ္။ သူက ကုိယ့္ကုိ ျမင္ခ်င္သည္ျဖစ္ေစ မျမင္ခ်င္သည္ျဖစ္ေစ အေၾကာင္းမဟုတ္ဘူး။ ကုိယ့္စိတ္ကုိသာ အျမင္မွန္ သမၼာဒိ႒ိေပၚတင္ထားလုိက္။ အဆုိးေတြ ေတြ႔ႀကံဳရေပမယ့္ အေကာင္းေတြဘက္ ေျပာင္းယူႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားလုိ႔ရပါတယ္။ အတိတ္ကံေၾကာင့္ ေတြ႔ရတဲ့ ဆုိးက်ိဳးကို လက္မခံခ်င္လုိ႔မရေပမယ့္ အဆုိးထဲက အေကာင္း၊ အေကာင္းထဲက ေကာင္းသထက္ေကာင္းေအာင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပဳျပင္ေနထုိင္သြားမယ္ဆုိရင္ အတိတ္က ကံေတြ ဘယ္လိုပင္ ဆုိးခဲ့ေစကာမူ အခုဘ၀ကံေတြကေတာ့ အေကာင္းဘက္မွာရွိေနမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဘ၀မွာ ေျဖရွင္းလုိ႔မရတဲ့ ျပႆနာေတြ အခက္အခဲေတြ အၾကပ္အတည္းေတြ ဆုိတာ လူတုိင္းမွာ ရွိတတ္တယ္။ အဲလုိမ်ိဳး ႀကံဳေတြ႕ရတဲ့အခါမွာေတာ့ စိတ္သက္သာရာ ရေအာင္ ကံကုိပဲ ဆင္ျခင္လုိက္ပါ။ ကံဆုိတာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ အက်ိဳးတရားေတြပါပဲ။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.