စက္၀ုိင္းႀကီးက အတိတ္သံသရာရယ္၊ လက္ရွိသံသရာရယ္၊ ေနာင္သံသရာရယ္ ျပေနပါတယ္။ ေနာင္သံသရာမဆက္ခ်င္ရင္ ဘယ္လုိလုပ္ရမယ္ဆုိတာလဲ စက္၀ုိင္းကပဲ ျပေနပါတယ္။ အကြက္(၁)က လြန္ခဲ့တဲ့ဘ၀ ျဖစ္စဥ္ပါပဲ။ အတိတ္အေၾကာင္း ငါးပါးလို႔ေဖာ္ျပထားတယ္။ အတိတ္က ဘာနဲ႔ ေနခဲ့ၾကရတာလဲဆုိရင္ သစၥာမသိတဲ့အ၀ိဇၨာနဲ႔ ေနခဲ့ၾကတာ။
သစၥာမသိေတာ့ မုဆုိး တံငါလဲလုပ္ခဲ့ၾကတာပဲ။ မုဆုိးတံငါလုပ္ရင္ (၂)အကြက္ ဒုကၡသစၥာရမယ္ဆုိတာကို မသိဘူး။ မသိလုိ႔ လုပ္ေတာ့ ဒီဘက္မွာ ခႏၶာငါးပါး ေပၚတယ္။ ေရွးက မုဆုိးတံငါလုပ္၊ မုသားေတြေျပာ၊ လိမ္လည္ေကာက္က်စ္ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားနဲ႔ လုပ္မိကုိင္မိခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာကို ရလာတာ။ မသိတဲ့အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ အကုသုိလ္သခၤါရေတြလုပ္၊ တဏွာ ဥပါဒါန္ေတြနဲ႔ စြဲလမ္း၊ ကာယကံ ၀စီကံေတြအားထုတ္။ ေသသည္၏အျခားမဲ့၌ ဒီဘက္မွာ ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တရား ငါးမ်ိဳးနဲ႔ဆက္သြယ္လာတယ္။ သမုဒယသစၥာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာ ဆက္သြယ္သြားတာ။ မသိလုိ႔ ျပဳလုပ္၊ ျပဳလုပ္ေတာ့ ဒုကၡသစၥာရတယ္။ မသိတာက အ၀ိဇၨာ၊ ျပဳလုပ္တာက သခၤါရ၊ အကုသုိလ္သခၤါရ။ သခၤါရေၾကာင့္ ခႏၶာငါးပါး ဒုကၡသစၥာႀကီး ရတယ္၊ အပါယ္ေလးပါး ခႏၶာငါးပါးႀကီးရတာ။ ကုသုိလ္ေတြလုပ္ျပန္ေတာ့လဲ ဒုကၡသစၥာရမယ္ဆုိတာ မသိဘဲနဲ႔လုပ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုရရွိထားတဲ့ ခႏၶာငါးပါးဟာ ဇာတိ ဇရာမရဏေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္ေနရတယ္။ ဒုကၡသစၥာႀကီးရထားတာဆုိတာ ျငင္းလုိ႔မရပါဘူး။ သစၥာမသိဘဲ စ်ာန္သမာပတ္ေတြ အားထုတ္ျပန္ေတာ့ ျဗဟၼာခႏၶာ ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာေတြ ရတယ္။ ဒါလဲ ဒုကၡသစၥာပဲ။ ဒါျဖင့္ အပါယ္ဘံု၊ လူ႔ဘံု၊ နတ္ျဗဟၼာဘံုေတြအားလံုးမွာ အ၀ိဇၨာ သခၤါရ ျခယ္လွယ္ေနတယ္လုိ႔သာ မွတ္လုိက္ေတာ့။ အ၀ိဇၨာ သခၤါရသာ ရွိလုိ႔ရွိရင္ေတာ့ (၃၁)ဘံုခႏၶာသာျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဘာသစၥာလဲဆုိရင္ ဒုကၡသစၥာပဲ။
(၁)လုပ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ (၂)ျဖစ္တယ္။ (၁) ဘယ္တုံးက လုပ္ခဲ့တာလဲဆိုရင္ အတိတ္ကာလ၊ ဒါေၾကာင့္ အတိတ္အေၾကာင္းတစ္လႊာလို႔ ေရးထားတယ္။ ဘာသစၥာလုပ္ခဲ့ၾကသလဲဆုိေတာ့ သမုဒယသစၥာ။ သမုဒယသစၥာ ဘယ္ႏွစ္ပါးလုပ္ခဲ့တာလဲဆိုေတာ့ အ၀ိဇၨာ သခၤါရ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀- ငါးပါး။ ဒီသမုဒယသစၥာငါးခု ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ အခု (၂)အကြက္ထဲမွာ ဒုကၡသစၥာ ငါးခုျပန္ရတယ္။ အခု ဒုကၡသစၥာနဲ႔ အတူေနေနရတာ ေသခ်ာေနၿပီ။ ဒါျဖင့္ အ၀ိဇၨာမခ်ဳပ္သေရြ႕ ဒုကၡသစၥာပဲ ျပန္ျပန္ရေနမယ္။ ဒီဒုကၡသစၥာ ငါးပါးဟာ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးတရား ငါးပါးပဲ။ အ၀ိဇၨာ သခၤါရ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းငါးခုက ေပးလုိက္လုိ႔ ရလာတဲ့ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးတရားငါးပါး။ သစၥာအေနနဲ႔ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဒုကၡသစၥာ။ ဒီဒုကၡသစၥာနဲ႔ အတူေနေနရသမွ်ေတာ့ ဒုကၡေတြ ပင္လယ္ေ၀ေနေအာင္ ခံရတာ ဘာမွအေၾကာင္း မဆန္းဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိ ဒုကၡေတြ ပင္လယ္ေ၀ေနတဲ့ၾကားထဲက ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္းေတြ ထပ္အားမထုတ္ဘဲ ဒုကၡလြတ္ေၾကာင္းကုိသာ အားထုတ္ဖုိ႔ အေရးႀကီးတယ္။ ဒုကၡေတြနဲ႔ ေနရတဲ့ၾကားထဲမွာ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္းကုိထပ္အားထုတ္ဦးမယ္ဆုိရင္ေတာ့…။
ဒါျဖင့္ (၂)နံပါတ္ထဲက အ၀ိဇၨာ သခၤါရ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀ေတြ ထပ္ၿပီးမေပါက္ပြားဖုိ႔အေရးႀကီးတယ္။ (၂)နံပါတ္မွာ အခုေရာက္ေနတာ။ ကုိယ့္ခႏၶာကုိယ္ကုိ ၀ိပႆနာမ႐ႈေတာ့ မသိဘူး။ မသိေတာ့ အ၀ိဇၨာနဲ႔ေနရတယ္။ (၂)နံပါတ္ထဲမွာ ေနရင္း အ၀ိဇၨာတုိးလာတယ္။ အ၀ိဇၨာမ်ိဳးေစ့တစ္ေစ့ ခႏၶာပင္ႀကီးက သီးပြင့္လာတယ္။ အ၀ိဇၨာ ဦးစီးၿပီး လႈတာတန္းတာ၊ ကုသုိလ္ေလးေတြ လုပ္ေတာ့ သခၤါရ သီးပြင့္လာျပန္တယ္။ သားသမီး ေဆြမ်ိဳး ပစၥည္းဥစၥာ ခင္မင္ၾကေတာ့ (၂)နံပါတ္ ခႏၶာပင္ႀကီးက ခင္စိတ္ တဏွာ သီးပြင့္လာတယ္။ စြဲလမ္းစိတ္ ဥပါဒါန္ သီးပြင့္လာျပန္တယ္။ ကာယကံ ၀စီကံနဲ႔ အားထုတ္ေတာ့ ကမၼဘ၀ သီးပြင့္လာတယ္။ အတိတ္အေၾကာင္းငါးခုလုိပဲ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းတရားလဲ ငါးခုေပၚလာတယ္။ ဒါဟာ ယခုလက္ရွိခႏၶာက ေပါက္ပြားလာတာ။ ယခုလက္ရွိခႏၶာကုိယ္က ဒုကၡသစၥာ၊ ဒုကၡသစၥာထဲက သမုဒယသစၥာဆုိတဲ့ အသီးအပြင့္ေတြ ေပါက္ပြားလာျပန္တယ္။ (၃)နံပါတ္တရားေတြ ေပၚလာတာ။ ဒုကၡပင္က ဒုကၡသီးေတြ သီး ဒုကၡပြင့္ေတြ ထပ္ပြင့္တာပဲ။ (၂)နဲ႔ (၃)လဲ စပ္သြားတယ္။ စပ္သြားေတာ့ ေနာက္လာမယ့္ ခႏၶာနဲ႔ ဆက္ဦးမယ္ဆုိတာ ေသခ်ာတယ္။ ဒီသမုဒယသစၥာမေပါက္ပြားလုိ႔ရွိရင္ အနာဂတ္ဘ၀ မဆက္ဘူး။ ဒါျဖင့္ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းအျခင္းအရာငါးပါး ေပါက္ပြားတဲ့အတြက္ ေသရင္ ေဟာဒီအနာဂတ္ဘ၀နဲ႔ ဆက္မယ္။ အနာဂတ္အက်ိဳးတစ္လႊာဆုိတဲ့ ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာဆိုၿပီး ခႏၶာငါးပါး ျပန္ေပၚမယ္။ ဘာသစၥာလဲဆုိရင္ ဒုကၡသစၥာပဲ။ ဒီဒုကၡသစၥာ အလုိလုိေပၚတာလားဆုိရင္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာထဲက သီးပြင့္လာတဲ့ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀ေၾကာင့္ေပၚလာရတာ။ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာ ဒုကၡသစၥာပင္ႀကီးက သီးပြင့္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အနာဂတ္ဘ၀ ခႏၶာဒုကၡသစၥာနဲ႔ ဆက္ရတယ္ဆုိတာ ျမားက ျပေနတာ။ အနာဂတ္ခႏၶာ ဒုကၡသစၥာ- ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ ဇာတိ ဇရာမရဏေတြ လာပါလိ့မယ္။ အတိတ္ေၾကာင့္လဲ ဒုကၡသစၥာ ရခဲ့တယ္။ ပစၥဳပၸန္ေၾကာင့္လဲ တစ္ခါ ဒုကၡသစၥာထပ္ရျပန္ေတာ့ ဒုကၡသစၥာႏွစ္ႀကိမ္ရွိသြားၿပီ။ ေနာင္လဲ ဒီအတုိင္းပဲ ျပန္ပတ္မယ္ဆုိရင္ ဒီ သံသရာစက္၀ုိင္းႀကီးက လွည့္ၿပီးရင္းလွည့္ရင္း ဆံုးႏုိင္မွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သမုဒယသစၥာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာေတြသာ လွည့္ေနမယ္။
သမုဒယသစၥာက ေလာင္တတ္တဲ့မီး။ ဒုကၡသစၥာက ေလာင္စာ။ ဘာေတြလွည့္ေနလဲဆုိရင္ ေလာင္မီးနဲ႔ေလာင္စာပဲ လွည့္ေနတယ္။ ေလာင္မီးက သမုဒယသစၥာ၊ ေလာင္စာက ခႏၶာငါးပါး ဒုကၡသစၥာ။ ေလာင္စာထဲက ေလာင္မီးေပၚ၊ ေလာင္မီးေပၚေတာ့ ေလာင္စာျပန္ျဖစ္။ တစ္သံသရာလံုး ဘာျဖစ္ခဲ့ၾကလဲဆိုေတာ့ ေလာင္မီးနဲ႔ ေလာင္စာပဲ ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လုိက္။ ဒီေလာင္စာေတြထဲကပဲ ေလာင္မီးေတြ ျပန္ထြက္၊ ေလာင္မီးထြက္ေတာ့ ေနာက္ေလာင္စာေတြ ျပန္ေပၚ။ အတိတ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးေပၚ၊ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းေၾကာင့္ အနာဂတ္အက်ိဳးေပၚတယ္။ ဒါျဖင့္ ေရွးတုန္းက ဘာျဖစ္ခဲ့ၾကပါလိမ့္မလဲဆုိရင္ အေၾကာင္း အက်ိဳးပဲ ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္။ ေယာက္်ားမိန္းမဆုိတာ မပါဘူး။ အေၾကာင္း အက်ိဳးေတြခ်ည္းလွည့္ေနတယ္။ ေလာင္မီးနဲ႔ ေလာင္စာပဲ လွည့္ေနတယ္။ သမုဒယနဲ႔ ဒုကၡသာလွည့္ေနခဲ့တယ္။ မဂၢနဲ႔ နိေရာဓ တစ္သံသရာလံုး ဘယ္ဘ၀မွာမွ မပါခဲ့ဘူး။
အတိတ္အေၾကာင္းက အ၀ိဇၨာ သခၤါရ။ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးက ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ။ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းက တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀။ အနာဂတ္အက်ိဳးက ဇာတိ ဇရာမရဏ။ သံသရာစက္၀ုိင္းက ဒီလုိခ်ည္းသာ လွည့္ေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိလွည့္ေနတာလဲဆိုရင္ အစပ္ကေလးေတြမျဖတ္လို႔။ ဘာနဲ႔ ဘာစပ္ေနတာလဲဆုိရင္ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးနဲ႔ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္း စပ္တယ္။ ဒီ (၃)နံပါတ္ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းမေပၚမွ ျပတ္မယ္။ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာဆုိရင္ ဆက္ၿပီ။ ေ၀ဒနာနဲ႔ တဏွာ ဆက္ၿပီ လုိ႔ျမားကျပတယ္။ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ ဆုိရင္ ျပတ္ၿပီ။ ေ၀ဒနာပစၥုယာ တဏွာဆုိရင္ ဆက္ၿပီ။ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကံလာေတာ့မယ္။ ကမၼဘ၀ပစၥယာ ဇာတိဆုိေတာ့ အနာဂတ္အက်ိဳးတရားနဲ႔ ဆက္သြားတယ္။ ဒီခႏၶာငါးပါး ဒုကၡသစၥာႀကီး ဘာေၾကာင့္ရေနပါလိမ့္မလဲဆုိရင္ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာခ်ည္း အားထုတ္ခဲ့လုိ႔။ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ ကုိမလုိက္စားမိဘူး။ ဒါျဖင့္ သံသရာစက္၀ုိင္း ဆက္ခ်င္ရင္ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ၊ ျဖတ္ခ်င္ရင္ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ။ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ ဆုိရင္ သံသရာဆက္လမ္း၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လည္လမ္း။ ေ၀ဒနာခ်ဳပ္ေအာင္လုပ္ႏုိင္ရင္ တဏွာခ်ဳပ္တယ္။ တဏွာခ်ဳပ္ေတာ့ ဥပါဒါန္ခ်ဳပ္ ကံခ်ဳပ္၊ သမုဒယသစၥာခ်ဳပ္တယ္။ သမုဒယသစၥာခ်ဳပ္ေတာ့ ဒုကၡသစၥာဆုိတဲ့ ဇာတိ ဇရာမရဏ မလာႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ လုပ္မွ သမုဒယသစၥာခ်ဳပ္တယ္၊ ဒါမွ သံသရာစက္၀ုိင္းလဲ အလည္ရပ္၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လဲျပတ္ပါတယ္။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.