ဘာေၾကာင့္ ၀ိပႆနာလုပ္ေနၾကတာလဲဆုိတာ သိဖို႔ စက္၀ုိင္းကုိ မူတည္ၿပီး ရွင္းေပးပါမယ္။ ဒီေတာ့ ေရွးဦးစြာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စက္၀ုိင္းႀကီးဟာ ကုိယ့္ခႏၶာ့ျဖစ္စဥ္ႀကီးပဲ၊ သံသရာက ဒီအတုိင္းလည္ေနတာပဲလုိ႔ နားလည္ရမယ္။ မသိမႈနဲ႔သာ ဒီလုိလည္ေနမယ္ဆုိရင္ သမုဒယသစၥာေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာျဖစ္၊ ဒုကၡေၾကာင့္ သမုဒယေတြပြား၊ သမုဒယေတြက ဒုကၡေတြ ျပန္ျဖစ္နဲ႔ သမုဒယ၊ ဒုကၡပဲလွည့္ေနမယ္။ မဂၢသစၥာ၀င္ခြင့္ကုိမရဘူး။ ဘယ္လုိေၾကာင့္ လည္ေနတယ္၊ ဘယ္လုိျဖတ္မွျပတ္မယ္ဆုိတာ သိဖုိ႔ အကူအညီအေနနဲ႔ စက္၀ုိင္းႀကီးက ျပေနတာ။ ယခုလက္ရွိဘ၀ဟာ (၂)အကြက္မွာ။ (၂)အကြက္ထဲေနၿပီး သမုဒယသစၥာထပ္ပြားသလား၊ မဂၢသစၥာပြားသလားဆုိတာ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ သိရမယ္။ သမုဒယပြားလုိ႔ရွိရင္ေတာ့ တတိယအကြက္ေရာက္ၿပီ။ စတုတၳအကြက္ ဒုကၡသစၥာႀကီးနဲ႔ ပက္ပင္းတုိးရေတာ့မယ္။ အတိတ္က မေကာင္းခဲ့လုိ႔ ပစၥဳပၸန္ ဒုကၡသစၥာႀကီးရထားတာ၊ ဒီဒုကၡသစၥာထဲက သမုဒယသစၥာ အသီးအပြင့္ေတြ ထပ္သီးပြင့္ဦးမယ္ဆုိရင္ ေနာက္ဘ၀ ဒုကၡသစၥာႀကီးနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရဦးမယ္ဆုိတာ စက္၀ိုင္းက ျပေနတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သတၱ၀ါအစ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာ က လုိ႔မွတ္လုိက္ပါ။ ဘယ္သူဖန္ဆင္းလုိက္လုိ႔ ဒီခႏၶာႀကီးရလာပါလိမ့္မလဲလို႔ ေတြးမေနနဲ႔ေတာ့။ အတိတ္က သစၥာေလးပါးမသိတဲ့ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္တယ္။ ကုိယ့္ဘ၀ေလးကုိယ္ ႏွစ္သက္တဲ့တဏွာေၾကာင့္ ေနာက္ဘ၀ကုိလဲ ႏွစ္သက္လာျပန္တယ္။ ဒီလုိႏွစ္သက္တဲ့တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ ခႏၶာျဖစ္တယ္။ ပစၥဳပၸန္တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ဘ၀ ျဖစ္ရတယ္။ အတိတ္အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္၊ ပစၥဳပၸန္တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ခႏၶာျဖစ္တယ္လို႔ နားလည္ရမယ္။ ဒါျဖင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းမွာ အ၀ိဇၨာဦးစီးတယ္၊ အနာဂတ္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းမွာ တဏွာဦးစီးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာနဲ႔ တဏွာဆုိၿပီး အလယ္မွာ ျပထားတယ္။ အတိတ္အေၾကာင္းအျခင္းအရာငါးပါးမွာ အ၀ိဇၨာက စ တယ္။ သစၥာေလးပါးမသိတဲ့ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာငါးပါးဆုိတဲ့ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္႐ုပ္၊ သဠာယတန၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ ေပၚလာတယ္။ ဒါ အခုရထားတဲ့ ခႏၶာငါးပါးပဲ။ အတိတ္က ဘယ္သူေခါင္းေဆာင္ခဲ့လုိ႔ ဒီခႏၶာငါးပါး ရလာတာလဲဆိုေတာ့ အ၀ိဇၨာ ေခါင္းေဆာင္ခဲ့တာ။ ဒါျဖင့္ အကြက္(၁)မွာ အ၀ိဇၨာေခါင္းေဆာင္တဲ့တရားငါးပါးကို လြန္ေလၿပီးေသာ အတိတ္ကာလလုိ႔ေျပာထားတာ သေဘာေလာက္ေလာက္ၿပီ။ အလႊာအားျဖင့္ အတိတ္အေၾကာင္းတစ္လႊာ၊ သမုဒယသစၥာ။
အဲဒီအ၀ိဇၨာေၾကာင့္ပဲ အခုလက္ရွိဘ၀ ခႏၶာငါးပါးရထားတယ္။ ဒုကၡသစၥာႀကီးရထားတာပဲ။ အတိတ္က အ၀ိဇၨာေခါင္းေဆာင္ၿပီးေတာ့ လွဴခဲ့ တန္းခဲ့ ေပးခဲ့ ကမ္းခဲ့တဲ့ကုသိုလ္ေတြဟာ အ၀ိဇၨာေခါင္းေဆာင္မွေတာ့ သမုဒယေခါင္းေဆာင္တယ္ဆုိတာ ေသခ်ာေနၿပီ။ သမုဒယသစၥာေခါင္းေဆာင္ျခင္းေၾကာင့္ ယခုုဘ၀ ဒုကၡသစၥာခႏၶာငါးပါး ရလာတယ္။ ဒီဒုကၡသစၥာ ဘယ္ကာလမွာလဲဆုိတာ သိေအာင္လုိ႔ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးတစ္လႊာ၊ အကြက္(၂)မွာ။ ဒီခႏၶာငါးပါး ဘာေၾကာင့္ရလာတာလဲဆုိေတာ့ ဘယ္သူဖန္ဆင္းလုိ႔ ရလာတာမွ မဟုတ္ဘူး၊ အတိတ္က အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ရတယ္လုိ႔ နားလည္ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာသည္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာငါးပါး၏ ေရေသာက္ျမစ္၊ မူလ။
အကြက္(၃)ၾကည့္လုိက္ျပန္ေတာ့ ပစၥဳပၸန္တဏွာ။ အဲဒီတဏွာေၾကာင့္ (၄)နံပါတ္ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္႐ုပ္၊ သဠာယတန၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ ေပၚလာတယ္။ အနာဂတ္အက်ိဳးအျခင္းအရာ ငါးပါး၊ အနာဂတ္အက်ိဳးတရားငါးပါးလုိ႔လဲ ေခၚတယ္။ ဒါျဖင့္ အနာဂတ္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းက တဏွာေခါင္းေဆာင္။ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းက အ၀ိဇၨာေခါင္းေဆာင္။ ဒါေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာနဲ႔ တဏွာကုိ စက္၀ုိင္းရဲ႕ဗဟုိမွာထားတာ။ ခႏၶာရဖုိ႔အတြက္ ေရေသာက္ျမစ္ပဲ။ အ၀ိဇၨာ တဏွာမခ်ဳပ္သေရြ႕ ေရေသာက္ျမစ္မျပတ္ဘူး။ မျပတ္လို႔ရွိရင္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာ အနာဂတ္ခႏၶာ ဒုကၡသစၥာေတြ ေပၚေနဦးမွာပဲ။ ဒီဒုကၡေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖုိ႔အတြက္ အက်ိဳးသတ္လုိ႔ေတာ့ မျဖစ္ဘူး၊ အေၾကာင္းသတ္မွပဲ ျဖစ္မယ္။ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာမွာ အ၀ိဇၨာက အေၾကာင္း၊ ခႏၶာက အက်ိဳး။ ပစၥပၸန္ခႏၶာမွာေပါက္ပြားလာတဲ့ ဘ၀ကိုခင္တြယ္တဲ့တဏွာက ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္း၊ အနာဂတ္ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္႐ုပ္၊ သဠာယတန၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ- ခႏၶာငါးပါးက အက်ိဳး။ အနာဂတ္ခႏၶာရျခင္းရဲ႕ေရေသာက္ျမစ္ဟာ တဏွာလို႔မွတ္လုိက္။ ေဟာဒီ အ၀ိဇၨာနဲ႔ တဏွာခ်ဳပ္ေအာင္လုိ႔ ၀ိပႆနာလုပ္ၾကရတာ။
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.