အပြားဉာဏ္၀င္ ဒိ႒ိစင္
သုျဗဟၼနတ္သားတုိ႔ ျဖစ္စဥ္ကုိ ေထာက္ဆလုိက္ရင္ ငရဲကလြတ္ဖုိ႔ အပါယ္ကလြတ္ဖုိ႔အတြက္ စိတ္ခ်ရတဲ့အလုပ္ကေတာ့ မဂၢင္အက်င့္ က်င့္ဖုိ႔ပဲ ရွိတယ္ဆိုတာ သိရၿပီ။ မဂၢင္အက်င့္ကလြဲလုိ႔ ကယ္တင္ႏုိင္တဲ့တရား ငါဘုရားလဲ ျမင္ေတာ္မမူဘူးတဲ့။ မဂၢင္အက်င့္ဆုိတာ ဘာလဲဆုိေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ မဂ္ ကုိက္ေအာင္လုပ္တာ။ ဒါဆုိ ျဖစ္ပ်က္ မဂ္ကုိက္ေအာင္လုပ္ေနတာဟာ မဂၢင္ က်င့္ေနတာပဲလုိ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်လုိက္။ ဘယ္သူက ကယ္တင္မွာလဲဆုိရင္ ျဖစ္ပ်က္မဂ္ကုိက္ေအာင္လုပ္ေနတဲ့ မဂၢင္ကပဲ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေဗာဇၥ်င္ကပဲ ကယ္တင္မယ္လို႔ နားလည္လုိက္ပါ။ စီးပြားကလဲ မကယ္တင္ႏုိင္၊ ေဆြမ်ိဳးမိဘကလဲ မကယ္တင္ႏုိင္၊ တုိက္တာအုိးအိမ္ကလဲ မကယ္တင္ႏုိင္ပါဘူး။ မဂၢင္အလုပ္ကသာ ကယ္တင္ႏုိင္လုိ႔ မဂၢင္အလုပ္ကိုပဲ အားကုိး အားထားၾကရမယ္ဆုိတာ ေရွးဦးစြာ မွတ္လုိက္ပါ။
မဂၢင္အက်င့္ကို က်င့္လုိက္လုိ႔ ဒုကၡျမင္ရင္ သုခနိဗၺာန္ဆုိတာ ေပၚလာတာပဲ။ ခႏၶာကုိ ဉာဏ္လွည့္လုိက္ေတာ့ ႐ုပ္နဲ႔ နာမ္ပဲ ေတြ႕ရတယ္။ စိတ္ဟာ နာမ္တရားျဖစ္လုိ႔ ေစာေစာက စကားပလႅင္ခံထားတဲ့အတုိင္း စိတၱာႏုပႆနာကုိပဲ နမူနာအျဖစ္ဆက္လက္ေျပာေပးမယ္။ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာေပၚတဲ့စိတ္ကေလးေတြကုိ ဉာဏ္နဲ႔ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ေလာဘစိတ္ျဖစ္ရင္ျဖစ္တယ္၊ ေဒါသစိတ္ျဖစ္ရင္ျဖစ္တယ္၊ အိပ္ခ်င္စိတ္ျဖစ္ရင္ျဖစ္တယ္၊ မစၧရိယစိတ္ျဖစ္တယ္၊ ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ျဖစ္တယ္ စသည္ သိလာမယ္။ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ႀကီးက `သူမ်ားစိတ္အကဲခတ္ရတာ မွားသည္ရွိ မွန္သည္ရွိမယ္၊ ကုိယ့္စိတ္ကုိယ္ အကဲခတ္ရတာကေတာ့ မွားတယ္ဆုိတာမရွိဘူး´တဲ့။ ကုိယ့္စိတ္ကိုယ္ အကဲခတ္မွ အမွန္အတုိင္း သိႏုိင္မယ္။ ဥပမာ- ထမင္းစားခ်င္စိတ္ေလးေပၚလာတယ္ဆုိပါေတာ့။ အဲဒီစိတ္ကေလး ရွိမရွိေနာက္ကေန ဉာဏ္နဲ႔ၾကည့္လိုက္ေတာ့ မရွိတာသာ ေတြ႕ရမယ္။ မရွိတာ အနိစၥ၊ မရွိမွန္းသိတာက မဂၢ။ ဒီမဂ္ဟာ ကုိယ့္ကယ္တင္မယ့္မဂ္ပဲ။ ဉာဏ္နဲ႔ၾကည့္ေတာ့ စားခ်င္တဲ့စိတ္ကေလး ျမင္တာလား၊ စားခ်င္တဲ့စိတ္ကေလး မရွိတာကို ျမင္တာလားဆုိရင္ မရွိတာကို ျမင္တာ။ မရွိတာျမင္တာဟာ အပ်က္ကို ျမင္တာမုိ႔ အနိစၥကိုျမင္တာ။ စားခ်င္စိတ္ကေလး အနိစၥေရာက္သြားတာကို သိလုိက္ရတာပဲ။ အဲလုိ အနိစၥေရာက္ၿပီလုိ႔သိလုိက္ရတာ၊ ပ်က္သြားၿပီလုိ႔သိလုိက္ရတာက မဂၢလို႔ မွတ္လိုက္။
စားခ်င္စိတ္ကတဏွာ၊ မစားရမေနႏုိင္တာက ဥပါဒါန္၊ စားဖုိ႔ ျပင္ဆင္တာ လုပ္ေဆာင္တာ ေျပာဆုိတာက ကံ (ကာယကံ ၀စီကံ)၊ မ႐ႈပဲထားရင္ ဒီလုိ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တန္းသြားတယ္၊ လည္သြားတယ္၊ ဆက္သြားတယ္။ စားခ်င္စိတ္တဏွာကုိ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္႐ႈလုိက္ေတာ့ တဏွာက ျဖစ္ပ်က္၊ ႐ႈတာက မဂ္။ ဒီတင္ရပ္သြားတယ္။ ဥပါဒါန္၊ ကံေတြ ဆက္ခြင့္ မရေတာ့ဘူး။ ဘယ္သူက ျဖတ္လုိက္တာလဲဆုိရင္ မဂ္ကျဖတ္လုိက္တာ။ စားခ်င္စိတ္ တဏွာေပၚလာရင္ အဲဒါ ရွိ မရွိအကဲခတ္။ ၾကည့္လုိက္လုိ႔ မရွိတာေတြ႕လုိက္ရင္ မရွိတာ အနိစၥ၊ မရွိမွန္းသိတာ မဂၢ။ ေသာက္ခ်င္စိတ္- ေလာဘ၊ ရွိမရွိၾကည့္ေတာ့ မရွိတာေတြ႕မယ္။ မရွိတာက အနိစၥ၊ မရွိမွန္းသိတာက မဂၢ။ ေပၚသမွ်စိတ္ေတြ ဒီလုိ ဉာဏ္သြင္းၿပီးၾကည့္သြား။ ေလာဘလား ေဒါသလား ပါဠိနာမည္ေတြ မေပးတတ္ခ်င္ေနပါေစ။ ျမန္မာလုိပဲသိရင္ ျမန္မာလုိပဲ ကုိယ္ နားလည္သလုိ႐ႈသြား။ သြားခ်င္စိတ္ လာခ်င္စိတ္ ျပင္ခ်င္စိတ္ စကားေျပာခ်င္စိတ္ ဘာစိတ္လာလာ အကုန္႐ႈ။ ႐ႈလုိက္ေတာ့ အပါယ္ပို႔မယ့္ဥပါဒါန္ေတြ ကံေတြ ျပတ္သြားတယ္၊ မလာႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဒါ ဘယ္သူကျဖတ္လုိက္တာလဲ ဆုိရင္ ကုိယ္႐ႈတဲ့မဂ္က ျဖတ္ခ်လုိက္တာ။
စားခ်င္စိတ္ တဏွာကို ႐ႈလုိက္ေတာ့ ေတြ႔တဲ့ ျဖစ္ပ်က္က အနိစၥ၊ သိတာက မဂၢ၊ ဒီလို သိလုိက္ေတာ့ ငါစားခ်င္တယ္ဆုိတဲ့ ဒိ႒ိလဲ လာခြင့္မရေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္ျမင္လုိက္ေတာ့ နိစၥနိမိတ္ကင္းသြားတာေၾကာင့္ နိစၥဒိ႒ိ ကြာသြားတယ္။ သကၠာယဒိ႒ိကြာသြားတယ္။ ဒါျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္က အနိစၥ၊ သိတာက မဂၢ၊ ေသတာက ဥပါဒါန္ ကံ။ ဥပါဒါန္ေတြ ကံေတြေၾကာင့္ပဲ ေနာင္ဘ၀ ပဋိသေႏၶေနရတာ။ ဒီဥပါဒါန္ ကံေတြ ေသသြားေတာ့ ေနာင္ဘ၀လာစရာမလုိေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္ကိုျမင္လုိက္ေတာ့ စားခ်င္စိတ္နဲ႔တြဲေနတဲ့ ငါဆုိတဲ့ သကၠာယဒိ႒ိေလး ကြာသြားတယ္။ စားခ်င္စိတ္ေလးကိုၾကည့္၊ မရွိတာပဲေတြ႔ရမယ္။ မရွိတာက အနိစၥ၊ မရွိမွန္းသိတာက မဂၢ။ မရွိတာ အနိစၥျဖစ္ေတာ့ နိစၥဒိ႒ိျဖစ္တဲ့ သကၠာယဒိ႒ိ အလုိလုိျပဳတ္သြားတယ္။ ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္တာနဲ႔ ဒိ႒ိျပဳတ္သြားတာ။ ဒိ႒ိျပဳတ္ရင္ အပါယ္မ်ိဳးေစ့၊ ငရဲမ်ိဳးေစ့ ၀မ္းထဲမွာ မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါျဖင့္ ဒီလုိ စိတ္ေပၚတုိင္းသာ ျဖစ္ပ်က္ ႐ႈေနၾကမယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ ဒိ႒ိသတ္ေနတာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္ အနိစၥျမင္လုိက္ရင္ နိစၥဒိ႒ိ ေသၿပီ။ ဒါျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္က အနိစၥ၊ ႐ႈတာက မဂၢ။ ဒီမဂ္သည္ ဒိ႒ိသာမက တဏွာ ဥပါဒါန္ေတြေရာ၊ ကံေတြပါ သတ္ေနတာ။ ၀ိပႆနာမဂ္ပင္ျဖစ္ေပမယ့္ တဒဂၤေတာ့ ဒိ႒ိေသေနတယ္။ ဥပါဒါန္ ကံေရာ တဒဂၤေသတယ္။ တဒဂၤေသတာကို ေရေရလည္လည္သေဘာက်လုိ႔ရွိရင္ သတ္တဲ့နည္း ရလုိက္တာပဲ။ ဒီလုိသာဆက္သတ္သြားရင္ ထာ၀ရေသတဲ့အဆင့္ေရာက္သြားမွာပါ။ ဘယ္စိတ္ေပၚေပၚ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ရင္ ၀ိပႆနာမဂ္နဲ႔ တဒဂၤသတ္ေနတယ္လုိ႔မွတ္လုိက္ပါ။ တဒဂၤသတ္နည္းမွသည္ ထာ၀ရသတ္နည္းဆီသို႔ တစ္ေရြ႕ေရြ႕ခ်င္း သြားၾကရမွာပါ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္နားလည္လို႔ ႐ုပ္နာမ္ကြဲ အေၾကာင္းအက်ိဳးျမင္ေတာ့ ဒိ႒ိ အသိနဲ႔ စင္တယ္ (ဉာတပရိညာ)။ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္႐ႈေတာ့ ဒိ႒ိ အပြားနဲ႔ စင္တယ္ (တီရဏပရိညာ)။ စိတ္ေပၚလုိ႔ စိတ္ကိုၾကည့္လုိက္ေတာ့ စိတ္ျဖစ္တာေလးလဲေတြ႔တယ္။ စိတ္ေလး ပ်က္သြားတာလဲ ေတြ႕တယ္။ ေပၚတာေတြ႕တာက အျဖစ္ကိုေတြ႕တာပဲ။ မရွိတာေတြ႕တာက အပ်က္ကိုေတြ႕တာပဲ။ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ မျပတ္လို႔ျဖစ္တာလို႔ အသိ၀င္လုိက္ေတာ့ ပ်က္ၿပီး ၿပီးေရာ၊ ေနာက္ထပ္ဘာမွမျဖစ္ေတာ့ဘူးလို႔ အျပတ္ယူတဲ့ ဥေစၧဒဒိ႒ိစင္တယ္။ ပ်က္တယ္ဆုိတာ မၿမဲလို႔ပ်က္တာလို႔ သိလုိက္ေတာ့ စိတ္ဆုိတဲ့ ၀ိညာဥ္ေလးက ၿမဲသေယာင္ေယာင္ထင္ေနတဲ့ ၿမဲတယ္လို႔ယူဆတဲ့ သႆတဒိ႒ိစင္တယ္။ ျဖစ္တဲ့အထဲမွာလဲ ငါမပါ၊ ပ်က္တဲ့အထဲမွာလဲ ငါမပါေတာ့ သကၠာယဒိ႒ိစင္တယ္။ ဒါဟာ ျဖစ္ပ်က္တစ္ခ်က္ျမင္လိုက္တာနဲ႔ ဒိ႒ိသံုးမ်ိဳး တစ္ၿပိဳင္နက္စင္သြားတာပဲ။ ထာ၀ရစင္သြားတာေတာ့ မဟုတ္ေသးဘူး။ တဒဂၤအေနနဲ႔ စင္ေနတာ။ တဒဂၤစင္တဲ့နည္းသိရင္ ထာ၀ရစင္ဖို႔အတြက္လဲ ဒီနည္းကုိပဲ ဆက္လုိက္ရမွာပါ။ ဒီလုိ ႐ႈမွတ္လို႔ ဒိ႒ိစင္တာကို အပြားဉာဏ္နဲ႔ ဒိ႒ိစင္တယ္လို႔ေခၚတယ္ (တီရဏပရိညာ)။ ဒိ႒ိစင္ပံု ကင္းပံု ကြာပံု ျပဳတ္ပံု ေသပံုေလးကို ပံုေသနည္းအျဖစ္မွတ္လုိက္- (အျဖစ္ကုိျမင္ ဥေစၧဒဒိ႒ိစင္၊ အပ်က္ကုိျမင္ သႆတဒိ႒ိစင္၊ ျဖစ္ပ်က္မွာ ငါမထင္ သကၠာယဒိ႒ိစင္)။
ေဒါက္တာ အရွင္ပါရမီ
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.