Thursday, January 13, 2011

ကံအယူအဆ (၆)

အပုိင္း (စ)

(၃) ဥပပီဠကကံ - အျခားကံ အက်ိဳးေပးခြင့္မရေအာင္၊ အက်ိဳးေပးမထက္သန္ေအာင္၊ ၾကာရွည္အက်ိဳးမေပးႏုိင္ေအာင္ (ႏွိပ္စက္) ဖိႏွိပ္တတ္ေသာကံကုိ ဥပပီဠကကံလုိ႔ ေခၚတယ္။ အကုသုိလ္ကံေတြကုိ ကုသုိလ္ကံေတြနဲ႔ ဖိႏွိပ္ထားတာမ်ိဳး၊ ကုသုိလ္ကံေတြကုိ အကုသုိလ္ကံေတြနဲ႔ ဖိႏွိပ္ထားတာမ်ိဳးပါ။

ယခုဘ၀မွာ ဘုရား တရား သံဃာၾကည္ၫိုသူ၊ သဒၶါတရားေကာင္းမြန္သူ၊ စိတ္ေကာင္းႏွလုံးေကာင္းရွိသူ၊ ကုသုိလ္တရားေတြကုိ မ်ားစြာဆည္းပူးအားထုတ္သူမွာ လက္ရွိကုသုိလ္ကံအားေတြက ေကာင္းေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အတိတ္က ျပဳခဲ့ဖူးတဲ့ အကုသုိလ္ကံေတြ ေခါင္းမေထာင္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ယခုဘ၀ျပဳတဲ့ကုသုိလ္ ဥပပီဠကကံက အတိတ္အကုသုိလ္ကံေတြကုိ တားဆီးကာကြယ္ထားတာပါ။ သူေတာ္ေကာင္းေတြၾကားမွာ သူယုတ္မာဟာ မေနရဲသလုိပါပဲ။ အေကာင္းကံေတြမ်ားေနခ်ိန္မွာ မေကာင္းတဲ့ကံေတြ အလုိလုိ ငုတ္လွ်ိဳးေနတတ္တယ္။ သူေတာ္ေကာင္းတရားနဲ႔ ေနထိုင္တဲ့သူမွာ အကုသိုလ္ကင္းေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္ဓာတ္ေတြ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေနၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ဘ၀ပုိင္ရွင္ျဖစ္လာတယ္။ အျပန္အားျဖင့္ အကုသုိလ္တရားေတြနဲ႔သာ ဘ၀မွာ အခ်ိန္ကုန္ေနမယ္ဆုိရင္ စိတ္ေကာင္းေတြ ကြယ္ေပ်ာက္ေနၿပီး မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြသာ အျဖစ္မ်ားေနတာေၾကာင့္ ကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္ခြင့္ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါမွ်ပင္ ေပၚဖုိ႔ခက္ပါတယ္။ မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြနဲ႔သာ ရွင္သန္ေနရတဲ့ဘ၀မွာ မေကာင္းကံေတြသာ ႀကီးစုိးေနၿပီး အေကာင္းကံေတြက ေဘးေရွာင္ေနေလ့ရွိတယ္။ အကုသုိလ္ ဥပပီဠကကံက ကုသုိလ္ကံေတြကို ဖိႏွိပ္ထားလုိက္တဲ့သေဘာပဲ။ စိတ္ထား မစင္ၾကယ္တဲ့သူမွာ ကံေတြလဲ မစင္ၾကယ္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ မစင္ၾကယ္တဲ့ မျဖဴစင္တဲ့စိတ္ေတြနဲ႔ ေနရတဲ့ဘ၀မွာ ၿငိမ္းေအးမႈေတြလဲ ေပ်ာက္ဆံုးေနမွာပါ။

ကုသုိလ္ကံေတြ အက်ိဳးေပးခြင့္မရေအာင္၊ အက်ိဳးေပး မဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္၊ ေရရွည္မတည္ၿမဲေအာင္ ဖိႏွိပ္ထားတတ္တဲ့ ကံကုိေတာ့ အကုသိုလ္ ဥပပီဠကကံလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ကုသုိလ္ဇနကကံက အက်ိဳးေပးလုိက္လုိ႔ လုပ္သမွ် အဆင္ေျပ၊ ျပည့္စံုၾကြယ္၀ခ်မ္းသာေနေသာ္လဲ အကုသိုလ္ကံဆုိး ၀င္ေရာက္ေႏွာက္ယွက္လာၿပီဆုိရင္ ႐ုတ္ခ်ည္း ေလျဖတ္သြားရတာမ်ိဳး၊ ကင္ဆာျဖစ္ရတာမ်ိဳး၊ ဆီးခ်ိဳေသြးခ်ိဳျဖစ္ရတာမ်ိဳး စတဲ့ နာတာရွည္ေရာဂါဆုိးေတြ ျဖစ္လာၿပီး ခ်မ္းသာေပမယ့္ စည္းစိမ္ခံစားခြင့္နဲသြားပါတယ္။ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာပါလ်က္ သားသမီးမလိမ္မာလုိ႔ စိတ္ဆင္းရဲေနရတာေတြ၊ ႏုိင္ထက္စီးနင္းျပဳ ကုိယ့္ပစၥည္း မတရားေသာနည္းျဖင့္ ရေအာင္ ယူဖုိ႔ ႀကံစည္သူေတြနဲ႔ေတြ႕လုိ႔ စိတ္ဆင္းရဲရတာေတြ စသည္ျဖင့္ ခ်မ္းသာပါလ်က္ အေနခက္ရတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရတာေတြဟာ အကုသုိလ္ဥပပီဠကကံက ကုသုိလ္အက်ိဳးေပးကုိ ေကာင္းမြန္စြာ ခံစားခြင့္မရေအာင္ ကပ်က္ယပ်က္ လုပ္လုိက္တဲ့သေဘာပါ။

ဥပမာျပရရင္ ဓမၼပဒမွာလာတဲ့ စကၡဳပါလမေထရ္ႀကီးဆိုတာ ၾကားဖူးမွာပါ။ သူဟာ ကံေကာင္းလို႔ လူျဖစ္လာတာ၊ တကယ့္ကုိ ရဖို႔မလြယ္ကူတဲ့ ရဟန္းဘ၀ကိုလဲ ရွိထားတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အတိတ္ဘ၀တစ္ခုမွာ ေဆးဆရာျဖစ္စဥ္က မ်က္စိေရာဂါသည္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို ေဆးဖုိးမေပးလုိ႔ သူကုလုိ႔ ေကာင္းေနတဲ့ မ်က္စိႏွစ္လံုးကို တမင္သက္သက္ ေစတနာနဲ႔ ျပန္ကြယ္သြားေအာင္ လုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ အတိတ္အကုသုိလ္ကံက သူရရွိထားတဲ့ ကုသုိလ္ကံအက်ိဳးေပးေတြကို လာေရာက္ဖ်က္ဆီးလုိက္လုိ႔ မ်က္စိႏွစ္ကြင္း အလင္းမရဘဲ တစ္သက္တာေနထုိင္သြားရရွာတယ္။ ပူတိဂတၱတိႆမေထရ္ဆုိတာလဲ အတိတ္ကုသိုလ္ကံ တစ္ခုခုေၾကာင့္ လူ႔ဘ၀၊ ရဟန္းဘ၀ကုိရရွိခဲ့ေပမယ့္ အတိတ္ဘ၀တစ္ခုမွာ ငွက္မုဆုိးျဖစ္ခဲ့စဥ္ ငွက္အရွင္ေတြကို ဒီအတုိင္းထားရင္ ပ်ံသြားမွာစုိးလုိ႔၊ မလုိအပ္ဘဲ သတ္ထားရင္လဲ ပုပ္သြားမွာစုိးတာေၾကာင့္ ေျခေထာက္ေတြခ်ိဳး၊ အေတာင္ေတြခ်ိဳးၿပီး ထားခဲ့ဘူးတယ္။ သတ္လဲသတ္ခဲ့တာေပါ့။ အဲဒီအကုသိုလ္ကံေတြက ဒီဘ၀ ရရွိထားတဲ့ ကုသုိလ္ကံရဲ႕အက်ိဳးေတြကို လာေရာက္ဖ်က္ဆီးလုိက္လုိ႔ တစ္ကုိယ္လံုး ပုပ္ရိၿပီး ဘယ္သူမွမကပ္ခ်င္ေလာက္ေအာင္အထိ ေရာဂါေ၀ဒနာေတြကို ခံစားရရွာတယ္။ အခုေခတ္ဥပမာနဲ႔ ေျပာရရင္ ထီေပါက္ၿပီး ထီလက္မွတ္ေပ်ာက္သူလုိေပါ့။ ကံေကာင္းလုိ႔ ထီေပါက္တယ္၊ လက္မွတ္ေပ်ာက္ေတာ့ ထုတ္မရဘူး။ ဒါဟာ ကုသုိလ္ကံ အက်ိဳးေပးေတြကုိ အကုသုိလ္ဥပပီဠကကံက ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီးလုိက္တဲ့ သေဘာပါ။

အကုသုိလ္ကံအက်ိဳးေပးေတြကုိလဲ အတိတ္ဘ၀တစ္ခုခုက ျပဳခဲ့တဲ့ကုသုိလ္ကံက ဖ်က္ဆီးလုိက္ေတာ့ ခါးသီးစက္ဆုပ္စရာေကာင္းတဲ့ ဆုိးက်ိဳးေတြက လြတ္ေျမာက္ၿပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်ိဳးေပးေတြနဲ႔ ျပန္လည္ဆံုဆည္းခြင့္ရလာပါတယ္။ ဥပမာ ဆင္းရဲလုိ႔ ကုန္းေကာက္စရာမရွိေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ေနတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ထီေပါက္တာမ်ိဳး၊ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ ေဖးမေပးမယ့္သူ ေပၚလာတာမ်ိဳး၊ ခ်မ္းသာဖုိ႔ လမ္းေၾကာင္း ပြင့္လာတာမ်ိဳး စသည္ျဖင့္ ေတြးဆၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါဟာ အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပး သက္တမ္းမရွည္ေအာင္ အတိတ္ကုသုိလ္ဥပပီဠကကံက ၀င္ေရာက္ ကယ္ဆယ္ေပးတဲ့သေဘာတရားေတြပါ။

ဒါေပမယ့္ ဒီလုိ အတိတ္ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးေတြ အလာကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနလုိ႔ မရပါဘူး။ ကိုယ့္မွာ ဒီလုိ ကုသိုလ္ကံမ်ိဳးေတြ ရွိမရွိ ကုိယ္မွ မသိႏုိင္တဲ့ကိစၥပဲ။ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ေရႊထုပ္ႀကီးေကာက္ရတာမ်ိဳး၊ ေျမတူးရင္း ေရႊအုိးႀကီးေတြ႔တာမ်ိဳးက ျဖစ္ေတာင့္ျဖစ္ခဲ ကိစၥေတြပါ။ ဒါမ်ိဳးေတြ ထုိင္ၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ေနလုိ႔ရွိရင္ေတာ့ ဖုိးလမင္းထံ ထမင္းဆီဆမ္း၊ ေရႊလင္ပန္းနဲ႔ ေပးပါလုိ႔ ေတာင္းဆုိေနတဲ့ ကေလးသူငယ္လုိသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ကံဆုိးတဲ့သူတုိင္း ကံေကာင္းခ်င္ၾကသလုိ ကံေကာင္းေနတဲ့သူတုိင္းလဲ ကံေတြ ေကာင္းသထက္ ပုိေကာင္းခ်င္ၾကတာကေတာ့ လူ႔သဘာ၀ပါပဲ။ ဒီေတာ့ သဘာ၀ကို သဘာ၀က်က် ေတြးတတ္ေခၚတတ္မွ အဆင္ေျပပါတယ္။ ကုိယ့္ကံကုိယ္ ညံ့တယ္ထင္ရင္ ေကာင္းတဲ့ကံေတြ မ်ားမ်ားလုပ္၊ ေကာင္းေနတယ္ထင္ရင္လဲ လက္ရွိကံကုိ ေကာင္းသထက္ ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဆက္လက္ႀကိဳစား။ ဒါဆုိရင္ ကုသုိလ္ဥပပီဠကကံကုိ ေမွ်ာ္လင့္ေနစရာမလုိဘဲ ကုိယ္လက္ရွိဘ၀မွာ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ကုသုိလ္ဥပထမၻကကံေတြက ေထာက္ပံ့ကူညီသြားပါလိမ့္မယ္။ မဟာဂႏၶ႐ံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ မိန္႔ေတာ္မူတဲ့အတုိင္းပဲ `မလြဲတဲ့လမ္းကုိလုိက္´လုိ႔သာ ေျပာရပါလိမ့္မယ္။ အတိတ္ကံ ေကာင္းတာ ဆိုးတာ ကုိယ္မျမင္ႏုိင္ဘူး။ ေသခ်ာတာက အခု ေကာင္းတဲ့ကံေတြ ငါဘယ္ေလာက္လုပ္ေနလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ စစ္တမ္းထုတ္ၾကည့္လုိ႔ရတယ္။ ေဗဒင္ဆရာသြားေမးေနစရာမလုိပါဘူး။ ဒါဟာ အေသခ်ာဆံုးနည္းလမ္းပါပဲ။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)

1 comment:

  1. ကံအေၾကာင္း နားလည္ေအာင္ ေရးျပေပးထာလို႔ ေက်းဇူးပါ ဆရာေတာ္။ ေနာင္လဲ ဆက္လက္ ေရးပါဦးလို႔။

    ReplyDelete

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.