ဗုဒၶဘာသာမွာ ႐ုိေသတာ၊ ကုိင္း႐ိႈင္းတာ၊ ယဥ္ေက်းတာ၊ ေဖာ္ေရြတာ၊ စိတ္သေဘာထား ႏုညံ့သိမ္ေမြ႕တာ၊ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ အကူအညီေပးတတ္တာ၊ သနားၾကင္နာ တတ္တာ၊ ေမတၱာတရား ႀကီးမားတာ၊ စည္းလံုးညီၫြတ္တာ စသည္ျဖင့္ အျခားဘာသာေတြထက္ ပိုၿပီးေလးနက္တဲ့ ထူးျခားမႈေတြ မ်ားစြာေတြ႔ျမင္ ႏုိင္ပါတယ္။ ဗုဒၶအလုိက် လူေနမႈဘ၀ ပံုစံေလးေပါ့။ အမူအရာေတြလဲ ယဥ္ေက်း၊ အေျပာအဆုိေတြလဲ သိမ္ေမြ႔၊ စိတ္သေဘာထားေတြလဲ ျမင့္ျမတ္ေနတဲ့ အထက္တန္းက်တဲ့ လူသားဘ၀ကို ဗုဒၶဘာသာက ေပးစြမ္းႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရေအာင္ ယူတတ္ဖို႔ေတာ့ အေရးႀကီးတာေပါ့။ ေပးေတာ့ ေပးေနတာပဲ၊ ရေအာင္မယူတတ္ရင္ေတာ့လဲ ဒီအႏွစ္သာရေတြ ေတြ႕ျမင္ခံစားရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒါေတြအားလံုးရဲ႕ အေျခခံအေနနဲ႔ကေတာ့ ေန႔စဥ္ ရတနာသံုးပါး ယံုၾကည္၊ ငါးပါးသီလ လံုၿခံဳေနေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရတာပါပဲ။ ဒါဟာ အေျခခံ အက်ဆံုး ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ရဲ႕ အထူး လုိက္နာရမယ့္ စည္းမ်ဥ္းလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါကို အႏွစ္ခ်ဳပ္လုိက္ေတာ့ သဒၶါနဲ႔ သီလပါပဲ။ ဘုရားတရား သံဃာ ယံုၾကည္တာက သဒၶါ၊ ငါးပါးသီလလံုၿခံဳတာက သီလေပါ့။ ဟုိဘက္ တစ္ဆင့္တက္လုိ႔ သမာဓိနဲ႔ ပညာဆုိတာကေတာ့ ကုိယ့္အဆင့္နဲ႔ကိုယ္ သင့္ေတာ္သလုိ ႀကိဳးစားရယူတတ္မွ ရမွာပါ။ ဘာအေရးအႀကီးဆံုးလဲဆုိရင္ေတာ့ အေျခခံဟာ အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။ ဒီအေျခခံေလးေတြ ခိုင္မာေနၿပီဆိုရင္ ပီျပင္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ တကယ့္ကို ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒါကို ဒီေန႔ေခတ္မွာ တရားမွမထုိင္ရင္ ဗုဒၶဘာသာပင္ မျဖစ္ေတာ့သေလာက္အထိ ႐ႈတ္ခ် ေျပာဆုိေနတာ ေဟာေျပာေနတာေတြဟာ ကုိယ့္ဘာသာတရားကုိယ္ အေကာင္းမျမင္တတ္တဲ့သေဘာ ေဆာင္ေနပါတယ္။
ဘုရားက လူတုိင္းကုိ တရားအထုိင္ခုိင္းေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ တရားကုိလဲ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အသိဉာဏ္ အဆင့္အတန္းကုိ ၾကည့္႐ႈ အကဲခတ္ၿပီးမွ ဒါနနဲ႔တန္တဲ့သူကို ဒါနေလာက္ေဟာ၊ သီလေလာက္ အဆင့္ရွိသူကို သီလေလာက္ေဟာ၊ သမထေလာက္ ႏုိင္မယ့္သူကုိ သမထေလာက္၊ ၀ိပႆနာ တက္ႏုိင္မယ့္သူ က်မွ ၀ိပႆနာ ေဟာေလ့ရွိပါတယ္။ သာမန္လူေတြကုိ သိပ္ေလးနက္တဲ့တရားမ်ိဳးေတြ ေဟာေလ့မရွိပါဘူး။ ပရိဗုိဇ္ေတြနဲ႔ ေတြ႔တဲ့အခါမ်ိဳး၊ ပုဏၰားေတြနဲ႔ေတြ႕တဲ့အခါမိ်ဳးေတြမွာသာ ေလးနက္တဲ့သေဘာ နက္နဲတ့ဲသေဘာ ေဆာင္တဲ့ တရားေတြကို ေဟာေတာ္မူေလ့ရွိပါတယ္။ သူတုိ႔ကေတာ့ ပညာတတ္တဲ့ အသုိင္းအ၀ုိင္းေတြျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ ပညာတတ္တဲ့ အသုိင္းအ၀ုိင္း၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြကုိ ေဟာတဲ့တရားက တစ္မ်ိဳး၊ သာမန္လူသားေတြကို ေဟာတဲ့တရားက တစ္မ်ိဳး၊ ရဟန္းေတာ္ေတြကုိ ေဟာတဲ့တရားက တစ္မ်ိဳး ဒီလုိ ကြဲျပားမႈေတြ ရွိပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြကုိေတာ့ ၀ိပႆနာတရားကုိသာ ဦးစားေပးေဟာေလ့ ရွိပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆုိေတာ့ သာမန္လူေတြထက္ အခ်ိန္ပိုရလုိ႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကုိ ဘယ္လုိေနမွ ဗုဒၶဘာသာ အစစ္ျဖစ္တယ္လို႔ တစ္ေျပးညီ စံသတ္မွတ္ထားလို႔မရပါဘူး။ သူ႔အဆင့္နဲ႔သူ ရွိေနမွာပါ။
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ႐ုပ္နာမ္မွ မျမင္၊ ျဖစ္ပ်က္မွ မကြဲ၊ သစၥာမွမသိဘူးဆုိရင္ မွတ္ပံုတင္ထဲက ဗုဒၶဘာသာပဲ၊ တကယ့္ ဗုဒၶဘာသာ အစစ္မဟုတ္ဘူးလို႔ ႏွိပ္ကြတ္ ခ်ိဳးႏွိမ္အေျပာခံေနၾကရတာကုိ ဒို႔ဗုဒၶဘာသာေတြ ကိုယ္တုိင္က သေဘာက်ေနၾကေလရဲ႕။ ဗုဒၶဘာသာ အစစ္ဟုတ္မဟုတ္ ဘာေပတံနဲ႔တုိင္းမလဲ၊ စံဘယ္လုိ သတ္မွတ္မလဲ ဆုိတာလဲ ျပႆနာတစ္ရပ္ပါပဲ။ ဘုရားက သရဏဂံု သံုးပါးယံုၾကည္တာနဲ႔ပင္ နတ္ျပည္ေတာ့ ေရာက္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ေဟာတာေတြလဲ ရွိတယ္။ အဒိႏၷပုဗၺက သူေဌးႀကီးရဲ႕သား မ႒ကု႑လီသတို႔သားဟာ ဘာဒါနမွ ျပဳခဲ့ဘူးတာမဟုတ္ဘူး၊ ဘာသီလမွ ေဆာက္တည္ခဲ့ဘူးတာ မဟုတ္ဘူး။ ေသခါနီးမွာ ဘုရားကို ၾကည္ၫိုတဲ့စိတ္ကေလး ျဖစ္ယံုနဲ႔ နတ္ျပည္ေရာက္ နတ္သားျဖစ္သြားတယ္ေလ။ ရတနာသံုးပါး ယံုၾကည္ေနရင္ ဗုဒၶဘာသာလုိ႔ ေျပာလုိ႔ရတာေပါ့။ ဒါ့အျပင္ ဒါနျပဳႏုိင္ရင္ ျပဳႏုိင္သေလာက္ ျမင့္ျမတ္၊ ငါးပါးသီလ လံုေအာင္ ေစာင့္ထိန္းႏုိင္ရင္ ေစာင့္ထိန္းႏုိင္သေလာက္ ျမင့္ျမတ္၊ ဒါ့အျပင္ ရွစ္ပါးသီလ လံုရင္ လံုသေလာက္ ျမင့္ျမတ္၊ ဒါထက္ သမထ ၀ိပႆနာ ပြားမ်ားႏုိင္ရင္ ပြားမ်ားႏုိင္သေလာက္ ျမင့္ျမတ္၊ စ်ာန္တရား မဂ္တရား ဖုိလ္တရားေတြ ရရင္ ရသေလာက္ ပုိျမင့္ျမတ္လာမယ္။ ဒီလို အဆင့္အနိမ့္ အျမင့္နဲ႔ ခြဲလို႔ေတာ့ ရပါတယ္။ တစ္ခ်က္လြတ္ႀကီး ေျပာဆို ပစ္ပယ္ခ်တာမ်ိဳးကေတာ့ ဗုဒၶအလိုက် မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဆိုရင္ ဘာအေရး အႀကီးဆံုးလဲဆုိတာ ျပန္စဥ္းစားၾကရေအာင္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ ဘာအေရးအႀကီးဆံုးလဲ ဆိုရင္ ငါ ဘယ္ေလာက္အတုိင္းအတာအထိ ဘယ္ေလာက္ျမင့္တဲ့အဆင့္အထိ ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြကုိ လုိက္နာက်င့္သံုးႏုိင္ၿပီလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းကုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကို ျပန္ေမး၊ အားမရေသးရင္ အားရတဲ့အဆင့္ေရာက္ေအာင္ တစ္ဆင့္ခ်င္း တုိးျမႇင့္ လုိက္နာ က်င့္သံုးသြား၊ ဒါဆုိရင္ ထိပ္တန္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။
Dr. V. Parami
No comments:
Post a Comment
Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.