Saturday, February 12, 2011

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ လမ္းၫႊန္ (၂) - သစၥာေလးပါး သေဘာသြား

ျပဳျပင္လုိ႔ ေပၚလာရတာက သခၤါရ။ ေပၚလာသမွ်ေသာ သခၤါရတုိ႔ရဲ႕ သြားရာလမ္းက အနိစၥ။ ဒါေၾကာင့္ ေပၚလာသမွ်တရားတုိ႔ကို ဉာဏ္စုိက္ၾကည့္လုိက္တဲ့အခါ ေပၚလာတာကုိ သိေတာ့ သခၤါရကုိသိတာ၊ သခၤါရဆုိတာ ျဖစ္ေပၚလာတာကုိသိတာျဖစ္လုိ႔ အျဖစ္ကုိသိတာဟာ သခၤါရပဲ။ ပ်က္သြားတာက မၿမဲလုိ႔ ပ်က္သြားတာျဖစ္လုိ႔ အနိစၥ။ ေၾသာ္- မိမိခႏၶာမွာရွိတဲ့ ဓမၼမွန္သမွ် သခၤါရနဲ႔ အနိစၥပဲ၊ ျဖစ္တာနဲ႔ ပ်က္တာပဲရွိတယ္ဆိုတာ ကုိယ့္ဉာဏ္နဲ႔ ျမင္ေအာင္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ကုိယ္တုိင္သိလာတယ္။ ကုိယ့္ရဲ႕ ကုိယ္ေတြ႔ ၀ိပႆနာျဖစ္လာတယ္။ သခၤါရနဲ႔ အနိစၥ၊ ျဖစ္တာနဲ႔ ပ်က္တာပဲလို႔ သိလုိက္တဲ့အခါ ျဖစ္တာဟာလဲ ဒုကၡ၊ ပ်က္တာဟာလဲ ဒုကၡ။ သခၤါရတရားေတြဟာ ျဖစ္တာနဲ႔ ပ်က္တာတြဲေနတဲ့အတြက္ ဒုကၡဆုိတာ မွန္ေနပါလားလုိ႔ ကုိယ္ပိုင္ဉာဏ္နဲ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ႏုိင္ရင္ ဒုကၡသစၥာကို ျမင္လုိက္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာရဲ႕အဓိပၸါယ္ကုိ မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ လကၤာေလးနဲ႔ မွတ္လိုက္။

ျဖစ္ပ်က္သမွ်၊ သခၤါရ၊ ဒုကၡသစၥာမွတ္။

ထုိင္တာၾကာေတာ့ ပူလာတယ္။ ဥတုက ႐ုပ္ကို ျပဳျပင္ေနတာ။ ေအးရာကေန ပူလာတာ။ ေအး႐ုပ္ပ်က္ၿပီး ပူ႐ုပ္ျဖစ္လာတာ။ ပူရာကေန ေအးလာေတာ့ ပူ႐ုပ္ပ်က္ၿပီး ေအး႐ုပ္ေပၚလာတာ။ ဒါဟာ ႐ုပ္ရဲ႕ သေဘာအတုိင္း ေဖာက္ျပန္ေနတာ။ ႐ုပ္က မစားရေတာ့ တစ္မ်ိဳး စားရေတာ့တစ္မ်ိဳး၊ အာဟာရကျပဳျပင္ေနတာ။ ႐ုပ္ဟာ ေဒါသျဖစ္ေတာ့ တစ္မ်ိဳး၊ ေလာဘ တဏွာျဖစ္ေတာ့ တစ္မ်ိဳး၊ ေမာဟျဖစ္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးျဖစ္ေနတာဟာ စိတ္ကျပဳျပင္ေနတာ။ ၀ဋ္နာ ကံနာ ေရာဂါေတြျဖစ္ေနၾကတာက ကံေၾကာင့္ျဖစ္တာ။ ရံခါ အေၾကာင္း တစ္ခုတည္းမကဘဲ အေၾကာင္းေပါင္းစံုၿပီး ျပျပင္ေနတာ အေၾကာင္းခံျဖစ္ေပၚေနတာေတြလဲ ရွိတယ္။ ႐ုပ္ဟာ ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေလးပါးေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနတယ္ဆုိတာ အဲဒီအေၾကာင္းတရားေတြက ျပဳျပင္လုိ႔ ေပၚေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ ႐ုပ္တရားကုိ သခၤါရတရားလို႔ မွတ္လုိက္ပါ။

ဒြါရ အာ႐ံုတုိက္ဆုိလို႔ နာမ္တရားေတြေပၚတယ္။ ဒြါရနဲ႔ အာ႐ံုဆိုတဲ့အေၾကာင္း ႏွစ္ပါးက ျပဳျပင္လုိက္လုိ႔ နာမ္တရားေတြေပၚတာျဖစ္လို႔ နာမ္တရားကုိလဲ သခၤါရတရားလို႔ မွတ္လုိက္ပါ။ ဥပမာ- မ်က္စိနဲ႔ အဆင္းဆုိတဲ့အေၾကာင္း ႏွစ္ခုေၾကာင့္ ျမင္စိတ္ေပၚလာတာ။ စကၡာယတနံ စကၡဳ၀ိညာဏႆ နိႆယပစၥေယန ပစၥေယာ- မ်က္စိက ျမင္စိတ္ကုိ နိႆယပစၥည္း- မွီရာအျဖစ္နဲ႔ အေၾကာင္းခံေနတယ္။ ဒါကို ေက်းဇူးျပဳတယ္လို႔ ေျပာတာ။ မ်က္စိရွိလုိ႔ ျမင္စိတ္ျဖစ္တာ။ မ်က္စိမရွိသူ၊ ပ်က္စီးေနသူေတြမွာ ျမင္စိတ္ျဖစ္ခြင့္လံုး၀ မရွိဘူး။ မ်က္စိကုိ မွီၿပီးမွ ျမင္စိတ္ေပၚရတယ္။ ႐ူပါယတနံ စကၡ၀ိညာဏႆ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ- ျမင္စရာ အဆင္းက ျမင္စိတ္ကုိ အာရမၼဏပစၥည္း- အာ႐ံုအျဖစ္နဲ႔ အေၾကာင္းခံေနတယ္။ မ်က္စိရွိေပမယ့္ ျမင္စရာအာ႐ံုမရွိရင္လဲ ျမင္စိတ္ျဖစ္ခြင့္ မရွိျပန္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျမင္စိတ္နာမ္တရားျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ မ်က္စိ၊ အဆင္း ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ႏွစ္ပါးက ျပဳျပင္ေပးလုိက္ရတယ္။ မ်က္စိက ဒြါရ၊ အဆင္းက အာ႐ံု။ ၾကားစိတ္ နံစိတ္ စတဲ့ က်န္တဲ့စိတ္ေတြလဲ ဒီအတိုင္းသာနားလည္ေတာ့။

ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက ျမင္စိတ္ရယ္ သိစိတ္ရယ္ မတူဘူးဆုိတာပါ။ ထင္ရွားေအာင္ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ အျဖဴနဲ႔ အမည္း အေရာင္ႏွစ္မ်ိဳးထားလုိက္ပါ။ အျဖဴကိုတစ္ခ်က္ၾကည့္လုိက္၊ အျဖဴျမင္တဲ့စိတ္ေပၚလာတယ္။ အမည္းကုိ တစ္ခ်က္ၾကည့္လိုက္၊ အမည္းျမင္တဲ့စိတ္ေပၚလာတယ္။ အျဖဴျမင္တဲ့စိတ္ ပ်က္ၿပီးမွ အမည္းျမင္တဲ့စိတ္ေပၚတယ္။ တစ္အာ႐ံု တစ္ခါတုိက္ တစ္ခါေပၚ တစ္ခါပ်က္။ မ်က္စိမွာေပၚ မ်က္စိမွာပဲ ပ်က္ရတယ္။ ဒီေနရာေပၚ၊ ဒီေနရာ ပ်က္-လုိ႔ မွတ္လုိက္။ အမည္း အာ႐ံုတုိက္လုိက္ေတာ့ အျဖဴျမင္တဲ့စိတ္ ျဖစ္ပ်က္။ မ်က္စိနဲ႔အဆင္းတုိက္လုိ႔ ျမင္လုိက္တယ္။ ျမင္စိတ္ေလး မ်က္စိမွာေပၚတယ္။ အဲဒါ စကၡဳ၀ိညာဥ္စိတ္ပဲ။ သူက သာမန္ပဲ သိတယ္။ သဲသဲကြဲကြဲ မသိေသးဘူး။ စိတ္ျဖစ္စဥ္က အလြန္လွ်င္ျမန္တယ္၊ မ်က္ေတာင္တစ္ခတ္ လွ်ပ္တစ္ျပက္အတြင္းမွာ စိတ္ေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္းေလာက္ ျဖစ္ပ်က္သြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမင္တာနဲ႔ သိတာ အတူတူလို ထင္ေနတတ္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ျမင္တာကတစ္ျခား၊ သိတာက တစ္ျခားပဲ။ ျမင္စိတ္က စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္၊ သာမန္သိ။ သိစိတ္က မေနာ၀ိညာဏ္စိတ္၊ သူကမွ ေသေသခ်ာခ်ာသိတယ္။ ျဖဴရင္ ျဖဴတယ္၊ မည္းရင္ မည္းတယ္လို႔ သိတာက မေနာ၀ိညာဏ္ကသိေနတာ။ ၀ီထိမွာ မေနာဒြါရ၀ီထိလို႔ေခၚတယ္။ ထားေတာ့။ ၀ီထိေတြေျပာေနရင္ ၿပီးမွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ျမင္တယ္ သိတယ္ ျမင္တယ္ သိတယ္ ဒီလုိ သြားေနတာ။ ျမင္တာက စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္၊ သိတာက မေနာ၀ိညာဏ္စိတ္။ ဒါေၾကာင့္

၁။ ျမင္တယ္လုိ႔ သာမန္သိလုိက္တာက စကၡဳ၀ိညာဏ္သိ

၂။ အျဖဴ၊ အမည္း၊ လွ၊ မလွ ေသေသခ်ာခ်ာ သိလုိက္တာက မေနာ၀ိညာဏ္သိ

၃။ ငါျမင္တယ္လို႔သိေနတာက ပုဂၢိဳလ္သိ။

ျမင္တာလဲ ဘာမွ ျပႆနာမရွိဘူး။ ျမင္တာကို သိတာ (မေနာ၀ိညာဏ္)လဲ ျပႆနာမရွိဘူး။ ျပႆနာရွိေနတာက ျမင္တာကုိ ငါျမင္တယ္လို႔စြဲေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္သိ၊ ဒိ႒ိကပ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဂ္ဖိုလ္နဲ႔ေ၀းၿပီး အပါယ္နဲ႔ အုိးစားမကြဲႏုိင္ေအာင္ျဖစ္ေနတာ။ တကယ္ေတာ့ ျမင္စိတ္ကလဲ အပါယ္မပုိ႔ပါဘူး။ သိစိတ္ကလဲ အပါယ္မပို႔ပါဘူး။ ငါျမင္တယ္လို႔ထင္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္သိစိတ္က အပါယ္ပုိ႔ေနတာပါ။ ငါျမင္တယ္လို႔ ထင္ေတာ့ ျမင္တာကုိ ခင္တဲ့ တဏွာ၀င္လာတယ္။ တဏွာ၀င္ေတာ့ ဥပါဒါန္၊ ကံ မလာပါနဲ႔ တားလို႔မရေတာ့ဘူး။ ဒိ႒ိ တဏွာျဖစ္တုိင္း သမုဒယသစၥာျဖစ္တယ္။

ျဖစ္ပ်က္မႈတြင္၊ ငါေကာင္ထင္၊ ခင္မင္သမုဒယမွတ္။

ျမင္စိတ္တစ္လွည့္ သိစိတ္တစ္လွည့္ စိတ္ေတြဟာ ဒီလုိျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုစိတ္ျဖစ္စဥ္ကုိ ေက်ာ္ၿပီး ငါျမင္တယ္လုိ႔ စိတ္မွာ ငါ၀င္ပူးကပ္ေနတာေၾကာင့္ ငါစြဲဆုိတဲ့ ဒိ႒ိ ကပ္လာရတာပါ။ ျမင္စိတ္ေလးဟာ သခၤါရတရားေလးပဲ။ အေၾကာင္းတုိက္ဆုိင္လုိ႔ေပၚေနတာ၊ ေပၚၿပီးေပ်ာက္သြားတာ၊ ျဖစ္ၿပီးပ်က္သြားတာပဲလို႔ သိေနလုိက္ရင္ ငါစြဲျပဳတ္လုိ႔ အသိနဲ႔ သကၠာယဒိ႒ိကြာသြားတယ္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္တာေလးကို ျမင္လုိက္ေတာ့ ဥေစၧဒဒိ႒ိကြာတယ္။ ပ်က္တာကုိ သိေတာ့ သႆတဒိ႒ိကြာတယ္။ ျဖစ္ပ်က္သြားတာဟာ မခုိင္မၿမဲလု႔ိပဲလုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ႏုိင္လုိက္လုိ႔ သႆတဒိ႒ိစင္သြားတာ။ ျမင္စိတ္ေလးတစ္ခ်က္ ျဖစ္ပ်က္မိေအာင္ ႐ႈလုိက္ႏုိင္တာနဲ႔ ဒိ႒ိသံုးမ်ိဳးကြာသြားတယ္။ ဒိ႒ိကြာေတာ့ ဒိ႒ိ၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ ဒိ႒ိအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကံေတြမလာေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္ေနာက္က မဂ္၀င္ရင္ ဒိ႒ိကြာ တဏွာလဲ ကင္းတယ္လို႔ မွတ္လုိက္။

ျဖစ္ပ်က္ ႐ႈတယ္ဆိုတာ ရွိ မရွိအကဲခတ္တာပါ။ ဘာနဲ႔အကဲခတ္ရမလဲဆုိေတာ့ ဉာဏ္စိတ္ေလးနဲ႔ အကဲခတ္။ ဉာဏ္စိတ္ေပၚတဲ့အခ်ိန္ ျမင္စိတ္က မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ျမင္စိတ္ကေလးဟာ မရွိရာက မရွိတာမဟုတ္ဘူး။ ရွိရာကေန မရွိေတာ့တာ။ ရွိၿပီးမွ မရွိေတာ့တာ၊ ေပၚၿပီးမွေပ်ာက္သြားတာ၊ ျဖစ္ၿပီးမွ ပ်က္သြားတာ၊ ေမြးၿပီးမွ ေသသြားတာကုိ ျမင္ေအာင္ အကဲခတ္ရပါတယ္။ မရွိတာေတြ႔ေတာ့ မရွိတာ အနိစၥ၊ ျဖစ္ပ်က္ ဒုကၡသစၥာကုိ သိလုိက္တာပဲ။ ျမင္စိတ္ကုိ ႐ႈေတာ့ ျမင္စိတ္မရွိတာကုိေတြ႔တယ္။ ႐ႈတဲ့ဉာဏ္စိတ္ေလးကုိလဲ ေနာက္က ဉာဏ္စိတ္နဲ႔ အကဲလုိက္ခတ္ေတာ့ သူလဲ မရွိတာေတြ႕တာပဲ။ စိတ္ကုိ သိေတာ့သိထားရမယ္။ ဒါေပမယ့္ စိတ္ကို ႐ႈရတာမဟုတ္ဘူး။ စိတ္မရွိေတာ့တာကို ႐ႈရတာ။ စိတ္႐ႈလုိ႔ စိတ္မရွိေတာ့တာ ေတြ႕လုိက္ရၿပီဆုိရင္ ျဖစ္ပ်က္ ေတြ႔ပါၿပီ။ မရွိတာ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္သြားလုိ႔၊ ဒုကၡသစၥာ။ စိတ္မရွိတာကို ျမင္ရင္ ျဖစ္ပ်က္ဒုကၡသစၥာကုိ ျမင္တာပဲ။ သစၥာျမင္ရင္ ဓမၼာႏုပႆနာျဖစ္တယ္။ ေ၀ဒနာ႐ႈမယ္၊ ျဖစ္ပ်က္ ဒုကၡသစၥာျမင္ရင္ ဓမၼာႏုပႆနာျဖစ္တယ္။ က်န္တဲ့ သတိပ႒ာန္သံုးပါး ႐ႈခ်င္ရာ ႐ႈ၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္လုိ႔ ဒုကၡသစၥာေတြ႕ရင္ ဓမၼာႏုပႆနာေပါင္းသြားတယ္။

႐ုပ္႐ႈသည္ျဖစ္ေစ နာမ္႐ႈသည္ျဖစ္ေစ မုန္းဉာဏ္၀င္သည္အထိ ႐ႈရင္းနဲ႔ ဉာဏ္ေအာက္မွာ ျဖစ္တာေရာ ပ်က္တာေရာ မေတြ႕ေတာ့ဘဲ သုညျဖစ္သြားရင္ ျဖစ္ပ်က္ဆံုးတယ္လုိ႔ေခၚတယ္။ ျဖစ္ပ်က္ရဲ႕အဆံုးမွာ နိဗၺာန္ေပၚတာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္ပဲေတြ႕ေနေသးတယ္ဆုိရင္ ဒုကၡသစၥာပဲေတြ႕ေနတာ။ ျဖစ္ပ်က္႐ႈတဲ့ဉာဏ္က ျဖစ္ပ်က္ကုိ မလွည့္ေတာ့ဘဲ ျဖစ္ပ်က္မရွိတဲ့ဘက္ကုိ ဖ်တ္ကနဲ႔ လွည့္လုိက္ၿပီဆိုရင္ ျဖစ္ပ်က္ေတြ ဉာဏ္ေအာက္က ေပ်ာက္သြားတယ္။ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ၊ ျဖစ္ပ်က္မရွိတာေတြ႕ေတာ့ ဒုကၡမရွိတာေတြ႕လုိက္တာပဲ။ ဒုကၡမရွိေတာ့ (နိေရာဓသစၥာ) နိဗၺာန္ေပၚလာတယ္။

႐ုပ္နာမ္အားလံုး၊ ျဖစ္ပ်က္သုဥ္း၊ ခ်ဳပ္ဆံုးနိဗၺာန္မွတ္။

ျဖစ္ပ်က္ မရွိတဲ့ဆီ ဉာဏ္က သက္၀င္သြားလုိ႔ အ႐ႈခံေတြ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ ပိုင္ပိုင္ႏုိင္ႏုိင္သိရင္ မဂ္အစစ္ေပၚတာ။ အဂၤါရွစ္ပါးျပည့္တဲ့မဂ္ျဖစ္လာတာ။ ခ်ဳပ္ဆံုးမႈတြင္၊ ဉာဏ္သက္၀င္၊ သိျမင္မဂ္ဟုမွတ္။ မဂၢသစၥာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာကို သိလုိက္ရင္ သမုဒယကိေလသာလဲ ပယ္ၿပီးသား၊ နိေရာဓသစၥာလဲ မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီးသားျဖစ္သြားေတာ့တာပဲ။

သိပယ္ဆုိက္ပြား၊ ေလးပါးကိစၥ၊ အပုိင္ရ၊ မုခ်ပရမတ္။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.