Wednesday, August 31, 2011

ဆန္ခ်ီဘုရားဖူးခရီးစဥ္ မွတ္တမ္း (၅)

ဆန္ခ်ီေစတီဟာ Madhya Pradesh ျပည္နယ္၊ ဘုိပါးၿမိဳ႕နဲ႔ (၄၆)ကီလုိမီတာအကြာ Raisen District မွာရွိတဲ့ ေတာင္ထိပ္တည့္တည့္မွာ တည္ထားတဲ့ေစတီတစ္ဆူပါ။ ေစတီေတာ္အျမင့္ (၉၁)မီတာရွိပါတယ္။ ေစတီေတာ္ကုိ ေက်ာက္အုတ္မ်ားနဲ႔ တည္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ကုန္းထိပ္မွာ တည္ထားတာျဖစ္တဲ့အတြက္ အေ၀းကေန လွမ္း၍ဖူးေျမာ္ႏုိင္ေသာေစတီတစ္ဆူလဲျဖစ္ပါတယ္။ စိမ္းစုိၫိဳ႕မိႈင္း အုပ္အုပ္ဆုိင္းေနတဲ့သစ္ပင္ေတြၾကားမွာ ထီးထီးထင္ထင္ လွမ္းျမင္ေနရသည္ကပင္ အလြန္က်က္သေရရွိ ျမင္လုိက္ရသည္ႏွင့္ ပီတိျဖစ္ေစႏုိင္စြမ္းလွတယ္ေလ။ ဆန္ခ်ီေစတီ၀န္းက်င္ ဗုဒၶဘာသာဗိသုကာပညာရပ္၀န္းႏွင့္ပတ္သက္၍ လြန္ခဲ့တဲ့ 3rd Century BC ကေန 12th Century AD အတြင္း ထြန္းကားခဲ့တဲ့ လက္ရာမ်ားျဖစ္တယ္လုိ႔ သမုိင္းမွတ္တမ္းတင္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဆန္ခ်ီေစတီအေၾကာင္းကို သီရိလကၤာေရး မဟာ၀ံသႏွင့္ ဒီပ၀ံသက်မ္းစာမ်ားမွာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အေသာကမင္းႀကီး (273-236 BC) ဘုရင္မျဖစ္ခင္က ဥေဇၨနီ (ဥဇၨယနိ) (modern Ujjain) ျပည္ကုိ စစ္ေအာင္ၿပီး အျပန္လမ္းမွာ တပ္စခန္းခ်နားေနစဥ္ ၀ိဒိသာၿမိဳ႕ (modern Vidisha) ကုန္သည္သမီး ေဒ၀ီနဲ႔ လက္ထပ္ခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာတဲ့အခါ သူ႔သားေတာ္ မဟိႏၵဟာ သူ႔မယ္ေတာ္ရွိရာ ၀ိဒိသာၿမိဳ႕သုိ႔ အလည္ၾကြေတာ္မူခဲ့ရာ မိဖုရားႀကီးက သူေဆာက္ထားတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္သုိ႔ ပင့္ေဆာင္သီတင္းသုံးေစခဲ့ပါတယ္။ မဟိႏၵမေထရ္ဟာ သီရိလကၤာသုိ႔ သာသနာျပဳမၾကြမီ တစ္လခန္႔ အဲဒီေက်ာင္းမွာ သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းေဆာင္အနီးမွာပင္ အေသာကမင္းႀကီးက ဆန္ခ်ီေစတီကို တည္ထားခဲ့ၿပီး အေသာကေက်ာက္စာတုိင္မ်ားကုိလည္း စုိက္ထူးထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာစုိက္ခဲ့တဲ့ အေသာကေက်ာက္စာတုိင္တစ္တုိင္ရဲ႕ ထိပ္တြင္ ျခေသၤ့ေလးေကာင္ ေက်ာခ်င္းေပးလ်က္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာလွည့္ထုိင္ေနတဲ့ပံုကုိ အိႏၵိယႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္တံဆိပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

အေသာကအင္ပါယာ ၿပိဳကြဲၿပီးေနာက္ပုိင္းမွာ ဆန္ခ်ီေစတီေတာ္ဟာ အဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရပါတယ္။ Sungas မင္းလက္ထက္ 2nd Century BC အလယ္ေလာက္မွာ ဆန္ခ်ီေစတီကို ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။ မုခ္ဦးေတြလဲ တပ္ဆင္တည္ေဆာက္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ပထမ ေစတီေတာ္တစ္ဆူကေန ေနာက္ေစတီေတာ္တစ္ဆူကုိပါ ထပ္မံတည္ထားခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။ ဆန္ခ်ီေစတီမုခ္ေလးခုမွာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူစီတည္ထားတာကုိလဲ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဆင္းတုေတာ္မ်ားကေတာ့ Gutptas မင္းမ်ားလက္ထက္မွာ ထုဆစ္ထားတဲ့ မထုရာလက္ရာမ်ားျဖစ္လုိ႔ 4th AD ေလာက္မွာမွ အစားထုိးတည္ထားတာျဖစ္ေၾကာင္း သမုိင္းပညာရွင္မ်ားက မွတ္တမ္းတင္ၾကပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗိသုကာ အႏုပညာလက္ရာမ်ား တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳး အစားထုိးထည့္လာရင္း ဆန္ခ်ီေစတီဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အႏုပညာေပါင္းစံုေတြ႕ျမင္ႏုိင္သည့္ေစတီတစ္ဆူ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပုိင္းေခတ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီးေနာက္ ဆန္ခ်ီေစတီဟာ လူမသိသူမသိအဆင့္ ေရာက္သြားခဲ့ရပါတယ္။

၁၈၁၈-ခုႏွစ္တြင္ ဆန္ခ်ီေစတီကုိ ျပန္လည္ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဗိသုကာ အႏုပညာလက္ရာမ်ားလဲ အေကာင္းအတုိင္း မရွိေတာ့ပါဘူး။ သုိ႔ေသာ္ ဒီေစတီဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အမြန္ျမတ္ဆံုးေသာ အႏုပညာရပ္မ်ားျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ သမုိင္းပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ၫႇိႏိႈင္းတုိင္ပင္ၿပီး ျပန္လည္အစားထုိးျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ၁၈၈၁-ခုႏွစ္မွာ စတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၁၂- ၁၉၁၃၉ ခုႏွစ္အတြင္းတြင္ ေနာက္ဆံုး ျပဳျပင္မြမ္းမံမႈမ်ား အၿပီးသတ္ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ဆန္ခ်ီေစတီကို အလွဆင္ထားတာကေတာ့ မုခ္ေပါက္ေလးခုပါပဲ။ အ၀င္တံခါးေလးေပါက္လုိ႔ ေျပာရမွာပါ။ ဒီဂိတ္မ်ားမွာ ဗုဒၶ၀င္ဆုိင္ရာ႐ုပ္ပံုမ်ား၊ အေသာကမင္းႀကီးႏွင့္ဆုိင္ရာ ႐ုပ္ပံုမ်ားစသည္ စံုလင္စြာ လက္ရာေျမာက္ေျမာက္ ထုဆစ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီအႏုပညာလက္ရာမ်ားဟာ ကမၻာမွာ ေရွးေဟာင္းအႏုပညာလက္ရာမ်ားအနက္ အေကာင္းဆံုးလက္ရာမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံထားရပါတယ္ (The four Gateways constructed in 35 BC are the best form of Buddhist expression one can find anywhere in the world)။

ဒီလုိ သမုိင္း၀င္ ထင္ရွားလွသည့္ ဆန္ခ်ီေစတီေတာ္ကုိ ဖူးခ်င္ေနသည္မွာ ကာလအတန္ၾကာေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္ ဘယ္သုိ႔ဘယ္ပံု သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ႏုိင္သည္ကို မသိသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အေၾကာင္း အက်ိဳး မတုိက္ဆုိင္ေသးသျဖင့္လည္းေကာင္း မဖူးေျမာ္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ အခုေတာ့ ဘံုေဘၿမိဳ႕၊ ဘံုေဘတကၠသုိလ္မွာ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတြက္ ေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ဦးဉာဏိႏၵႏွင့္ ပန္းကမၻာ၀က္ဆုိက္တည္ေထာင္သူ ဦးသုနႏၵာလကၤာရတို႔ ေဒလီၿမိဳ႕ကို အလည္အပတ္ေရာက္လာၾကၿပီး ဆန္ခ်ီကုိလဲ သြားေရာက္ဖူးျမင္လုိေၾကာင္း စကားစပ္မိသျဖင့္ ယခုလို ဘုရားဖူးခရီးထြက္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဆန္ခ်ီဘုရားမဖူးမီ ဘုိပါးၿမိဳ႕မွာ တစ္ရက္ အခ်ိန္ယူလည္ပတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္ေန႔ (၂၀-၀၈-၂၀၁၁) ေန႔နံနက္ (၇)နာရီအခ်ိန္တြင္ ဆန္ခ်ီသုိ႔ စတင္ထြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ (၄၆)ကီလုိမီတာခရီးဆုိေတာ့ သိပ္ေတာ့ မေ၀းလွပါဘူး။ ကားငွားခ အသြားအျပန္ ႐ူပီး (၂၀၀၀) ေပးရပါတယ္။ ျမန္မာေငြ (၄၀၀၀၀)က်ပ္ေလာက္ က်တာေပါ့။

လမ္းတစ္၀က္ေလာက္မွာ နံနက္စာ အာ႐ံုစားရန္အတြက္ အဆင္ေျပမယ့္ဆုိင္ေတြ႕ရင္ ရပ္ေပးဖုိ႔ ေျပာထားေတာ့ ကားသမားကလဲ သူအဆင္ေျပမယ္ထင္တဲ့ဆုိင္မွာ ေခတၱရပ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီဆုိင္မွာလဲ က်န္တာ ဘာမွမရပါဘူး၊ Prathar သာ ရတယ္။ အာလူးပလာတာေခၚတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္မွာ ေခၚတဲ့ ပလာတာနဲ႔ မတူပါဘူး။ အတြင္းမွာ အာလူးႏွစ္ညႇပ္ၿပီးေၾကာ္ထားတာပါ။ အဲဒီ အာလူးပရာထား တစ္ပါး ႏွစ္ခ်ပ္စီမွာ၊ ႏြားႏုိ႔တစ္ခြက္စီမွာလုိက္ပါတယ္။ အိႏၵိယမွာ ဆြမ္းစားခ်င္တယ္ ဘာညာ ဂ်ီးမ်ားေနလုိ႔ မရပါဘူး။ ဆြမ္းက ေနရာတုိင္းရတာမဟုတ္ဘူး၊ အခ်ိဳ႕ဆုိင္ေတြမွ ရွားရွားပါးပါး ရတာမ်ိဳး။ သူတို႔ဓေလ့က ထမင္းအဓိကစားတာမဟုတ္ဘူး။ ပရာထား၊ ပူရီ၊ ခ်ပါတီ၊ ႐ုိတီလုိမ်ိဳး အစားအစာေတြကုိပဲ ထမင္းလုိစားတာ။ ဒီေတာ့ ထမင္းစားလုိက္ရမွ ေက်နပ္တယ္ဆုိတဲ့ ျမန္မာဓေလ့နဲ႔ဆုိရင္ေတာ့ အိႏၵိယလုိႏုိင္ငံမ်ိဳးမွာ ေတာ္ေတာ္အခက္အခဲ ေတြ႕မွာျဖစ္ပါတယ္။ ႀကံဳသလုိစားႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အဆင္အေျပဆံုးပဲ။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာအစားအစာနဲ႔ အိႏၵိယအစားအစာက ဘယ္လုိမွ ဆက္စပ္လုိ႔မရတတ္ဘူး။ သူတို႔က မဆလာ အရမ္းသံုးတယ္။ ျငဳပ္သီးထည့္ေလ့ရွိတယ္။ အစားအစာက သိပ္ခံတြင္းမေတြ႕ရင္ ျငဳပ္သီးစားေတာ့ စပ္၊ စပ္ေလ ထပ္စားခ်င္ေလ၊ ဒီလုိျဖစ္ေအာင္နဲ႔တူပါတယ္။

အိႏၵိယမွာ အဓိကထားတာကေတာ့ ႏြားႏုိ႔ပါပဲ၊ ႏုိ႔ထြက္ပစၥည္းေတြလဲ မ်ိဳးစံုေနောအင္ လုပ္စားၾကတယ္။ မလုိင္၊ ဒိန္ခဲ၊ ဒိန္ခ်ဥ္၊ ေထာပတ္စသည္ေပါ့။ မံု႔မွန္သမွ်ဟာလဲ အခ်ိဳဓာတ္လြန္ကဲတာမ်ားတယ္။ အခ်ိဳေတာ္ေတာ္ႀကိဳက္ၾကတယ္။ သားငါးကိုေတာ့ မစားၾကဘူး။ သတ္သတ္လြတ္စားတာ မ်ားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသားငါး စားခ်င္ရင္ အိႏၵိယမွာ ေတာ္ေတာ္အခက္အခဲေတြ႕ရတယ္။ စားတဲ့သူေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နဲတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆုိင္တုိင္းနီးပါး အသားငါး မရတာမ်ားတယ္။ သူတုိ႔ အသားမစားသလုိ သူမ်ားေတြ အသားစားတာေတြ႕ရင္လဲ သူတို႔က မၾကည္ၾကဘူး။ အထူးသျဖင့္ ဘုန္းႀကီးေတြ အသားစားတာေတြ႕ရင္ ပုိဆုိးတယ္။ ဘုန္းႀကီး၀တ္ၿပီး အသားစားရမလားဆုိၿပီး ဘာမဆုိင္ ညာမဆုိင္ လာေျပာတာမ်ိဳးေတြေတာင္ ေတြ႕ရတတ္တယ္။ သူတို႔မွာ သူ႔စည္း ကုိယ့္စည္းသိပ္မရွိဘူး။ ကုိယ္နဲ႔ ဆုိင္သည္ျဖစ္ေစ မဆုိင္သည္ျဖစ္ေစ ၀င္ေရာက္ ေျပာတတ္ဆုိတတ္တာက သူတုိ႔ဓေလ့လုိျဖစ္ေနတယ္။ အခု အာ႐ံုစားဖုိ႔ ၀င္လုိက္တဲ့ဆုိင္မွာလဲ ဘာအသားငါးမွမရပါဘူး။ အာလူးပရာထားပဲ ရတယ္။

မွာလုိ႔ရတာနဲ႔ ဘုန္းေပးေနၾကဆဲမွာပဲ လမ္းေပၚမွာ ဆုိင္ကယ္သံုးစီး၊ လူေျခာက္ေယာက္ေလာက္က ကားတစ္စီးကုိ တားၿပီး ကားတံခါးေတြအတင္းဆြဲဖြင့္၊ အျပင္ဆြဲထုတ္၊ ကားေပၚက ပါလာတဲ့ ေကာင္ေလးႏွစ္ေယာက္ကို ဆုိင္ကယ္သမားမ်ားက လက္သီးနဲ႔ထုိး၊ ပါးေတြ႐ုိက္၊ ေျခနဲ႔ကန္ လုပ္ေနၾကတာေတြ႕လုိက္ရတယ္။ ကုလားတို႔ထံုး တစ္႐ံုး႐ံုးေပါ့။ ေဘးကလူေတြကလဲ ၀ုိင္းအံုၾကည့္ၾကတယ္ေလ။ အဲဒါ ဘာျဖစ္တာလဲလုိ႔ေမးေတာ့ အဲဒီကားက ကေလးတစ္ေယာက္ကုိ တုိက္ၿပီး ေမာင္းထြက္ေျပးလာတာ။ ဟုိရြာသားေတြက မေက်နပ္လုိ႔ ဆုိင္ကယ္နဲ႔ အတင္းလုိက္ဖမ္းတာတဲ့။ ဟုတ္ေလာက္မယ္။ ကားကုိ ျပန္အေကြ႕ခုိင္းၿပီး ဆုိင္ကယ္ေတြေရာ ကားပါ လာလမ္းအတုိင္းျပန္ေမာင္းသြားၾကတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.