Monday, August 29, 2011

ဆန္ခ်ီဘုရားဖူးခရီးစဥ္ မွတ္တမ္း(၃)

Dr. Ambedkar ႐ုပ္တု

တစ္ညလံုး ရထားစီးခဲ့ရ၊ တစ္ေနကုန္ ၿမိဳ႕ထဲ လွည့္လည္တာနဲ႔ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္ေနေတာ့တယ္။ ဒါနဲ႔ ဟုိတယ္မွာ အဲယားကြန္းဖြင့္ၿပီး နားရင္း ေတြ႔ဆံုပြဲမွာ ဘာေတြေျပာရင္ ေကာင္းမလဲလုိ႔ keynotes ေလးေတြ စဥ္းစားေနျဖစ္တယ္။ ကုလားဒကာကလဲ ဒီေတြ႔ဆံုပြဲက လူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလာမယ္၊ ျမန္မာသံဃာေတြေရာက္ေနေၾကာင္း အားလံုးကုိ အေၾကာင္းၾကားထားတယ္လုိ႔ ႀကိဳေျပာထားေတာ့ `အင္း ဆီမီနာတစ္ခုလုိျဖစ္မယ္ထင္တယ္` ဆိုတဲ့ အေတြးနဲ႔ေပါ့။ စိတ္ေတြလႈပ္ရွား၊ ဘာေတြမ်ားေျပာခ်လုိက္ရ ေကာင္းမလဲဆုိၿပီး စဥ္းစားေနရတာ။ လူကသာ နားေနတယ္၊ ဦးေႏွာက္ေတြက ခ်ာခ်ာလည္ဆိုသလုိေပါ့။

ဘုရားဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ Dr. Ambedkar ႐ုပ္တု

ည(၇)နာရီခြဲေလာက္ ကားနဲ႔ လာေရာက္ပင့္ၾကတယ္။ (၅)ပါးထဲက တစ္ပါးကေတာ့ က်န္းမာေရး သိပ္မေကာင္းလို႔မလုိက္ေတာ့ဘူးဆုိၿပီး ဟုိတယ္မွာပဲ ေနခဲ့တယ္။ ဤအရွင္ႏွင့္အတူ (၄)ပါး လုိက္သြားၾကတယ္။ ဘုိပါးၿမိဳ႕က လွတယ္လုိ႔ မေန႔က ေျပာခဲ့ေပမယ့္ ေတာၿမိဳ႕ျဖစ္တာေၾကာင့္ ၾကည့္လုိ႔သာ လွေနတာ၊ လမ္းေတြက ၿမိဳ႕လယ္ေလာက္ပဲေကာင္းတာ၊ ၿမိဳ႕စြန္က လမ္းေတြက ဘာမွမေကာင္းဘူး။ ျမန္မာျပည္ကလမ္းေတြ ဆုိးတယ္ဆုိတာ ဘုိပါးၿမိဳ႕ကလမ္းေလာက္ေတာ့ မဆုိးေသးဘူး။ ကုိယ့္ထက္ဆုိးတာေတြ႕ေတာ့ အင္း ဒုိ႔ျမန္မာျပည္ကမွ ေတာ္ေသးတယ္လုိ႔ သက္ျပင္းတစ္ခ်က္ ခ်လိုက္မိေသး။ လမ္းကၾကမ္းတဲ့အထဲ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မေရာက္ႏုိင္ဘူး။ ဒီၾကားထဲ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ Traffic Jam ျဖစ္ေနလို႔ ကားေရွ႕ေရာက္ေအာင္ကုိ မနဲေမာင္းေနရတယ္။ ျမန္ျမန္ေမာင္းလုိ႔ရတဲ့လမ္းေရာက္လုိ႔ speed တင္ေမာင္းလုိက္ျပန္ေတာ့လဲ လမ္းက ၾကမ္းရတဲ့အထဲ ကားက ခပ္နိမ့္နိမ့္၊ ေခါင္းနဲ႔ ကားအမုိးနဲ႔ မေဆာင့္မိေအာင္ မနဲသတိထား လုိက္ေနရတယ္။ အေရးထဲ အိႏၵိယက ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံဆိုေတာ့ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူပေပ်ာက္ေရး ဆႏၵျပေနၾကတဲ့လူတစ္စုက လမ္းမွာ ပိတ္ၿပီး ေအာ္ေနၾကလုိ႔ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ၾကာသြားေသး။ ဒီလုိနဲ႔ တစ္လမ္းခ်ိဳး တစ္လမ္းေကြ႕၊ တစ္လမ္း၀င္ တစ္လမ္းထြက္ ေမာင္းေနလုိက္တာ၊ ေရာက္ကုိမေရာက္ႏုိင္ဘူး။ ေမာင္းရင္း ေမာင္းရင္းနဲ႔ ၿမိဳ႕လယ္ကေန ၿမိဳ႕ျပင္ ဆင္ေျခဖုံးရပ္ကြက္ေတြဆီ ဦးတည္သြားေလရဲ႕။ အင္း ဘယ္ေတြဆီမ်ား ေရာက္ေအာင္ ေမာင္းေနပါလိမ့္မလဲေနာ္။ စဥ္းစားေနဆဲမွာပဲ ေရာက္ၿပီဆုိတာနဲ႔ ကားေပၚက ဆင္းလုိက္ၾကတယ္။ နာရီၾကည့္လုိက္ေတာ့ ည(၈)နာရီခြဲေနၿပီ။ တစ္နာရီေလာက္ ကားစီးခဲ့ရတာေပါ့။ မုိးရြာထားေတာ့ လမ္းေတြကလဲ ေပပြေနတယ္။ ကားေပၚကဆင္းတဲ့ေနရာက မီးအလင္းေရာင္မရတဲ့ေနရာ။ ကားတံခါးဖြင့္ၿပီး ေျခေထာက္ေအာက္ အခ်လုိက္ ရႊံ႕ဗြက္ထဲ ဆင္းမိလ်က္သားျဖစ္သြားေတာ့ ငါ့ေျခေထာက္ေတာ့ အလွပ်က္ပါၿပီဆုိၿပီး စိတ္ထဲ စႏုိးစေနာင့္။ သူတုိ႔ ပင့္ရာေနာက္ လုိက္သြားေတာ့ ၿခံ၀င္းက်ယ္က်ယ္ႀကီးတစ္ခုထဲ ၀င္သြားရတယ္။ ျမက္ေတာႀကီးျဖစ္ေနတယ္။ ေတာ္ေတာ္ႀကီးမားတဲ့အေဆာက္အဦးေဆာက္ဖုိ႔ ေဖာင္ေဒးရွင္း ခ်ထားတာေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီေဖာင္ေဒးရွင္းေနရာ ျမက္ေတာကုိေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး ေနာက္ပုိင္းဘက္မွာ ကပ္ေဆာက္ထားတဲ့ ယာယီေက်ာင္းေဆာင္ေလးတစ္ေဆာင္ဆီသုိ႔ ဦးတည္သြားၾကတယ္။ အဲဒီမွာေတာ့ မီးေတြ ထိန္ထိန္လင္းေနေအာင္ ထြန္းညႇိထားတယ္။ အလယ္တဲ့တဲ့မွာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူ ၾကည္ၫိဳဖြယ္ရာ ေတြ႕ရတယ္။ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္နဲ႔ ကပ္လ်က္က Dr. B. R. Ambedkar ရဲ႕ ႐ုပ္တုတစ္ခု ထားရွိတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဆက္စပ္တုန္း ဘာျဖစ္လုိ႔ Dr. Ambedkar ရုပ္တုကုိ ဘုရားနဲ႔ တစ္ဂိုဏ္းတည္းထား ကုိးကြယ္ၾကသလဲဆုိတာ သိသာေအာင္ ေျပာျပခ်င္ေသးတယ္။

Dr. Ambedkar

အိႏၵိယျပည္မွာ ဗုဒၶဘာသာဟာ Dr. Ambedkar (1891 - 1956) မတုိင္မီက ေပ်ာက္ကြယ္သေလာက္ ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးေနၿပီျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာကုိ ျပန္လည္အသက္သြင္းေပးခဲ့သူဟာ ေဟာဒီ Dr. Ambedkar ပါပဲ။ Madhya Pradesh ျပည္နယ္၊ Mhow တပ္ၿမိဳ႕ဇာတိ။ သူ႔မိဘေဆြမ်ိဳးေတြကေတာ့ သီေပါမင္းေနာက္ဆံုး အက်ဥ္းခ်ခံရတဲ့ေနရာ Ratnagiri ခ႐ုိင္၊ Ambavade ၿမိဳ႕ကျဖစ္တယ္။ သူဟာ ေတာ္ေတာ္ထက္ျမက္တဲ့သူတစ္ေယာက္ပါ။ (He was an journalist, political leader, philosopher, thinker, anthropologist, historian, orator, prolific writer, economist, scholar, editor, and a revolutionary.) ဒီလုိ အမႊမ္းတင္ခံရေလာက္တဲ့ သူတစ္ေယာက္ပါ။ ၿပီးေတာ့ ဇာတ္နိမ့္က ေမြးဖြားလာတဲ့သူလဲျဖစ္တယ္။ အိႏၵိယမွာ ဇာတ္စနစ္လႊမ္းမုိးထားေတာ့ ဇာတ္နိမ့္ေတြကုိ ဇာတ္ျမင့္ေတြက ဖိႏွိပ္ထားတာ။ ဇာတ္နိမ့္ေတြကုိ ေနရာမေပးဘူး။ Untouchables, the depressed, outcaste, dalid, sudras စသည္ျဖင့္ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးခံရၿပီး လူရာမ၀င္တဲ့သူေတြအျဖစ္ သေဘာထားၾကတယ္။ Dalid ဆုိတာ dalidda (ဒလိဒၵ)- သူဆင္းရဲ၊ sudras ဆိုတာလဲ sudda (သုဒၵ)သူဆင္းရဲပဲ။ ဇာတ္ျမင့္ေတြ ေသာက္တဲ့ေရခြက္နဲ႔ ဇာတ္နိမ့္ေတြ ေသာက္ခြင့္မရွိဘူး။ ေက်ာင္းေတြမွာ ဇာတ္နိမ့္ေတြ တက္ခြင့္မရွိဘူး။ ဇာတ္နိမ့္ေတြကို ရာထူးရာခံေကာင္းေကာင္း မေပးဘူး။ စီးပြားေရး ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားလုပ္ရင္လဲ ဇာတ္နိမ့္ဆုိင္မွန္းသိတာနဲ႔ ဇာတ္ျမင့္ေတြက ဘယ္သူမွ မ၀ယ္ေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ ဇာတ္နိမ့္တို႔ရဲ႕ ဘ၀တက္လမ္းဟာ ကၽြန္ခံျခင္းမွတစ္ပါး အျခားမရွိဆုိသလုိ ျဖစ္ေနေတာ့တယ္။ ဒီလုိ အေျခအေနဆုိးေတြကို နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီး Dr. Ambedkar ဟာ ေက်ာင္းကုိလဲ မရ ရေအာင္တက္ခဲ့တယ္။ ေက်ာင္းတက္ေတာ့လဲ ဆရာေတြက သူ႔ကုိ လံုး၀ဂ႐ုမစုိက္ဘူး၊ အတန္းထဲမွာေတာင္ ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္း အတူတူ ယွဥ္ထုိင္ခြင့္မေပးဘူး။ ဒီလုိ အမ်ိဳးမ်ိဳးအႏွိမ္ခံရေသာ္လဲ ဇြဲမေလွ်ာ့ဘဲ သူလုိခ်င္တဲ့ ပညာကိုသာ ရေအာင္ ႀကိဳးစား သင္ယူခဲ့တယ္။ ဒီလုိ ဆုိးဆုိးရြားရြား ဇာတ္နိမ့္ ဇာတ္ျမင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံေနၾကတဲ့ ဟိႏၵဴဇာတ္စနစ္ကုိ သူပညာတတ္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆန္႔က်င္မႈေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။

သူ႔အေမကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ပုိင္းတြင္ မိသားစုလုိက္ Ambavede သို႔ေျပာင္းေရႊ႕ကာ ေက်ာင္းတက္၊ ေနာက္ပုိင္း ဘံုေဘသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာခဲ့ၾကၿပီး Ambedkar ဟာ ဘံုေဘမွာ အထက္တန္းပညာဆက္လက္သင္ယူခဲ့တယ္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ တကၠသုိလ္၀င္ခြင့္ေအာင္လုိ႔ University of Bombay မွာတက္ခြင့္ရတယ္။ အိႏၵိယမွာ သူဟာ ပထမဦးဆံုးေသာ ဇာတ္နိမ့္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ပဲ။ ၁၉၀၆-ခုႏွစ္မွာ (၉)ႏွစ္သမီး Ramabai နဲ႔ လက္ထပ္ေပးတယ္။ ဟိႏၵဴဘာသာေရးစနစ္အရ ဒီလုိ အရြယ္မေရာက္ခင္ကတည္းက ႀကိဳတင္လက္ထပ္ထားၾကတာေတြ ရွိတယ္။ အရြယ္ေရာက္ေတာ့မွ ေရွ႕ဆက္ေပါ့။ သူဟာ ဘံုေဘတကၠသုိလ္က ဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြမွာလဲ သြားေရာက္ ပညာသင္ခဲ့လို႔ ေဒါက္တာဘြဲ႕အထိ ဘြဲ႕ေပါင္း မ်ားစြာ အထပ္ထပ္ရရွိခဲ့တဲ့သူတစ္ေယာက္ပါပဲ။

ဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္တြင္ သူဟာ ဇာတ္ခြဲျခားမႈစနစ္ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈေတြ မ်ားစြာလုပ္ခဲ့သလုိ တုိင္းျပည္တုိးတက္ေရးအတြက္လဲ အစုိးရတာ၀န္ေတြ ထမ္းေဆာင္ရင္း ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြ မူၾကမ္းအေနနဲ႔ ေရးဆြဲတင္သြင္းေပးရတဲ့အထိ အထက္ပုိင္းေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ Dr. Ambedkar ေက်းဇူးေၾကာင့္ပဲ အိႏၵိယျပည္ႀကီးဟာ ယေန႔လက္ရွိ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေျခခံဥပေဒေတြေအာက္မွာ တုိးတက္သာယာ၀ေျပာေနတာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ Dr. Ambedkar ဟာ ဇာတ္နိမ့္ပင္ျဖစ္လင့္ကစား အိႏၵိယတစ္ႏုိင္ငံလံုးက အသိအမွတ္ျပဳခံရတဲ့ ပညာရွင္တစ္ေယာက္ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဇာတ္နိမ့္ ဇာတ္ျမင့္ခြဲျခားဆက္ဆံမႈစနစ္ေတြလဲ လံုး၀ပေပ်ာက္သြားတာ မဟုတ္ေသးေပမယ့္ အရင္လုိ ဆုိးဆုိးရြားရြား မရွိလွေတာ့ဘူး။ ဥပေဒမွာ ဇာတ္ခြဲျခားမႈစနစ္ကုိ ကာကြယ္ေပးႏုိင္ေအာင္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားခဲ့တယ္။ Dr. Ambedkar ေက်းဇူးေၾကာင့္ပဲ ဇာတ္နိမ့္ေတြ ေက်ာင္းတက္ခြင့္ရလာတယ္၊ ရာထူးရာခံ ခန္႔အပ္ျခင္းခံလာရတယ္၊ စီးပြားေရးလုပ္လုငန္းေတြ လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရလာတယ္။ အိႏၵိယျပည္ႀကီးအေပၚမွာ သူအက်ိဳးျပဳခဲ့တဲ့ ေက်းဇူးေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးေပါ့။

Dr. Ambedkar ႏွင့္ ေနာက္လုိက္လူထု ဗုဒၶဘာသာခံယူပြဲက်င္းပသည့္ေနရာတြင္ တည္ထားသည့္ Dikshbhumi ေစတီေတာ္

Dr. Ambedkar ဟာ ဗုဒၶဘာသာကုိလဲ တစ္သက္လံုးေလ့လာခဲ့တယ္။ ေနာက္ပုိင္း ဗုဒၶဘာသာမွာ ဇာတ္ခြဲျခားမႈစနစ္ကင္းတာကုိ သေဘာက်ၿပီး အိႏၵိယက ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့တဲ့ဗုဒၶဘာသာ အိႏၵိယမွာ ျပန္လည္ထြန္းကားေစရမယ္ဆုိတဲ့ သႏၷိ႒ာန္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကုိ ပုိမုိေလ့လာျဖစ္သြားတယ္။ ဗုဒၶဘာသာထဲ ၀င္မွ ဇာတ္နိမ့္အျဖစ္ အႏွိမ္ခံဘ၀က လြတ္ေျမာက္မယ္ဆုိတာကုိ သေဘာေပါက္လာခဲ့တယ္။ ၁၉၅၀ ၀န္းက်င္ေလာက္မွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ သိစရာေတြ ပုိမုိသိရွိနားလည္ေအာင္ သီဟုိဠ္သြားၿပီး သီဟုိဠ္ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိလဲ သံုးႀကိမ္တိတိ သြားေရာက္ေလ့လာခဲ့တယ္။ The Buddha and His Dhamma စာအုပ္ကုိ ၁၉၅၆-ခုႏွစ္မွာ အၿပီးသတ္ေရးႏုိင္ခဲ့တယ္။ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျပန္လည္ထုတ္ေ၀ခဲ့တယ္။ Dr. Ambedkar ကုိယ္တုိင္ တရား၀င္ ဗုဒၶဘာသာေျပာင္းပြဲကုိ Nagpur ၿမိဳ႕မွာ ၁၉၅၆-ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာ (၁၄)ရက္ေန႔တြင္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ပရိသတ္တုိ႔ေရွ႕မွာ သီဟုိဆရာေတာ္ သဒၶါတိႆထံမွ သရဏဂံုသံုးပါးနဲ႔ ငါးပါးသီလခံယူၿပီး က်င္းပခဲ့တယ္။ သူ႔ေနာက္လုိက္ပရိသတ္ ဇာတ္နိမ့္ငါးသိန္းေလာက္ကလဲ သူလုိပဲ ဗုဒၶဘာသာခံယူၾကတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ Dr. Ambedkar ဦးေဆာင္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာခံယူပြဲေတြ၊ သူ႔ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဗုဒၶဘာသာေျပာင္းပြဲေတြ ႏုိင္ငံႏွင့္ အ၀ွမ္းက်င္းပလာခဲ့သျဖင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ဗုဒၶဘာသာဦးေရဟာ တစ္ဟုန္ထုိး တုိးတက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိ Ambedkar ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာကို Ambedkar Buddhism လုိ႔ အမည္ေပးႏုိင္ပါတယ္။ သူတို႔က Ambedkar ေက်းဇူးေၾကာင့္ ဘုရားနဲ႔ေတြ႕ခြင့္ရ၊ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ခြင့္ရရွိခဲ့တာျဖစ္လုိ႔ Dr. Ambedkar ရဲ႕ ႐ုပ္တုကုိလဲ ဘုရားနဲ႔ တစ္ဂုိဏ္းတည္းထားၿပီး ကုိးကြယ္ေနၾကတာကုိ ျမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္တုိ႔အေနနဲ႔ နားလည္ေပးႏုိင္ေလာက္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ Ambedkar က သူ႔ေနာက္လုိက္ေတြကုိ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ စကားကေတာ့ Educate! Organize! Agitate! တဲ့။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.