Saturday, April 2, 2011

ဘရားရွင္၏၀ါဒ (၂)

အရွင္မဟာကစၥည္းက အရွင္ဘုရားတုိ႔နာခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေဟာေပးပါမယ္ဆိုၿပီး သစၥာအလုပ္တရားကို ေဟာေပးတယ္။ မ်က္စိနဲ႔ အဆင္းနဲ႔ ေတြ႕ေတာ့ ျမင္စိတ္ကေလးေပၚတယ္။ မ်က္စိအၾကည္နဲ႔ အဆင္းနဲ႔တုိက္ေတာ့ မ်က္စိအၾကည္ေပၚမွာ ျမင္စိတ္ကေလး ေပၚလာတယ္။ စကၡဳ၀ိညာဏ္ဆုိတာ ျမင္စိတ္ပဲ။ ဘယ္အခါျမင္ျမင္ မ်က္စိနဲ႔ အဆင္းဆုိတဲ့ အေၾကာင္းႏွစ္ခုေၾကာင့္ ျမင္တယ္လုိ႔သာ မွတ္လုိက္ပါ။ ျမင္ၿပီးေတာ့ ေတြ႔တယ္ (ဖႆ)။ ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာ လာတာေပါ့။ ေ၀ဒနာလာၿပီးေနာက္ ေ၀ဒနာတင္ ခံစားတာမဟုတ္ဘူး၊ မွတ္ေသးတယ္။ ဒါကအနီ ဒါကအျပာစသည္ မွတ္ေသးတယ္။ ဒါျဖင့္ ျမင္ၿပီးေတာ့ ေတြ႕တယ္၊ ေတြ႕ၿပီးေတာ့ ခံစားတယ္၊ ခံစားၿပီးေတာ့ မွတ္တယ္။ မွတ္ၿပီးေတာ့ ႀကံတယ္။ ႀကံၿပီးလုိ႔ အႀကံတည့္တဲ့အခါက်မွ တဏွာ မာန ဒိ႒ိတို႔က လာတာ။ ဥပမာ- ေရႊနဲ႔ မ်က္စိနဲ႔ေတြ႕တဲ့အခါ ေရႊျမင္တဲ့စိတ္ကေလးေပၚတယ္။ ျမင္ၿပီးေတြ႕တယ္။ ေတြ႔ၿပီးခံစားတယ္။ ခံစားၿပီးေတာ့ မွတ္သားတယ္။ မွတ္သားၿပီးေတာ့မွ ႀကံလံုးထုတ္တယ္။ ႀကံလံုးထုတ္ၿပီးေတာ့မွ လုိခ်င္တဲ့တဏွာ လာမယ္။ ၀ယ္ခ်င္တဲ့တဏွာလာမယ္။ ဒါေလး ငါႀကိဳက္တယ္ဆိုေတာ့ ဒိ႒ိ။ ဘယ္ေလာက္ေပးရေပးရ ငါ၀ယ္ႏုိင္ပါတယ္ဆုိေတာ့ မာန။ ဒါျဖင့္ တဏွာ မာန ဒိ႒ိ တစ္ခုခုေတာ့ လုိက္တယ္။ လုိက္ေတာ့ တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ၊ ဥပါဒါနပစၥယာ ဘေ၀ါ၊ ဘ၀ပစၥယာ ဇာတိ။ လွည့္သြားတယ္။ ပစၥဳပၸန္ဘ၀က အနာဂတ္ဘ၀ထိေအာင္ ေၾကာင္းက်ိဳးစပ္သြားတယ္။ ဒါ ပပၪၥလုိက္လာလို႔ ျဖစ္ရတာ။ ႀကံၿပီးေတာ့ တဏွာ မာန ဒိ႒ိဆုိတဲ့ ပပၪၥလိုက္လာတာ။ ပပၪၥလာေတာ့ သံသရာဆက္သြားတယ္။

ေရႊဆိုတဲ့ အဆင္း႐ုပ္ကေလးကလဲ ဒုကၡသစၥာပဲ။ မ်က္စိအၾကည္႐ုပ္ကေလးကလဲ ဒုကၡသစၥာပဲ။ ျမင္စိတ္ကေလးကလဲ ဒုကၡသစၥာပဲ။ ဒီသံုးမ်ိဳးထဲက ႀကိဳက္ရာတစ္ခုခုကို ပပၪၥမလာခင္ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္႐ႈပါ။ ဒီလုိ ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္ေတာ့ ပပၪၥသိမ္းသြားတယ္။ ပပၪၥသိမ္းေတာ့ တဏွာသိမ္း၊ မာနသိမ္း၊ ဒိ႒ိသိမ္းသြားတာပဲ။ သံသရာခ်ဲ႕တတ္တဲ့တရား သံုးပါး သိမ္းသြားတာ။ ဒါျဖင့္ ျမင္စိတ္ႀကိဳက္လုိ႔ရွိရင္ ျမင္စိတ္ျဖစ္ပ်က္႐ႈ၊ အဆင္းႀကိဳက္ရင္အဆင္း႐ႈ၊ မ်က္စိအၾကည္ႀကိဳက္ရင္ အၾကည္ကို ႐ႈ။ တည့္တာသာ ႐ႈလုိက္။ ျမင္စိတ္႐ႈေတာ့ စိတၱာႏုပႆနာ၊ အဆင္းနဲ႔ မ်က္စိ႐ႈေတာ့ ကာယာႏုပႆနာ၊ ႐ုပ္႐ႈတာပဲ။ ဒီအထဲက ျမင္စိတ္႐ႈခ်င္ရင္ ျမင္စိတ္ကုိ ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္ေတာ့ တဏွာ မာန ဒိ႒ိ မလာေတာ့ဘူး။ မလာေတာ့ ငါ ေနာင္ ဘာမ်ားျဖစ္ဦးမွာပါလိမ့္မလဲဆုိတဲ့ ၀ိစိကိစၧာလဲ မလာေတာ့ဘူး၊ ၀ိစိကိစၧာေသတယ္။ ျမင္စိတ္ကေလးဟာ ျဖစ္ပ်က္ ဒုကၡသစၥာ၊ ႐ႈတာေလးက မဂၢသစၥာ။ ျဖစ္ပ်က္ဟာ ဒုကၡသစၥာ လုိ႔ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔႐ႈလုိက္။ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ႐ႈေနတာလုိ႔ သေဘာက်။ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ႐ႈလုိက္ေတာ့ ႀကံလံုးေတြ ပပၪၥေတြ မလာေတာ့ဘူး။ မလာေတာ့ ငါ့၀ါဒဟာ တဏွာျဖတ္တဲ့၀ါဒဆုိတာ ေသခ်ာသြားၿပီ။ ဒါျဖင့္ စိတ္ကေလး ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္ေတာ့ တဏွာ မာန ဒိ႒ိေတြမလာလို႔ ပပၪၥျပတ္၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လဲ ျပတ္တယ္။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ႀကီး ရွည္ေနေအာင္ လည္ေနေအာင္ လုပ္တာဟာ တဏွာ မာန ဒိ႒ိ ဆုိတဲ့ ပပၪၥသံုးပါးက လုပ္ေနတာ။ ဘ၀မ်ားစြာ ဆက္ေအာင္လုပ္ေနတာ။

အခု ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ျဖစ္ပ်က္႐ႈလုိက္ေတာ့ ျမင္စိတ္နားမွာပဲ မဂ္က တဏွာ မာန ဒိ႒ိတို႔ကို သတ္ပစ္လုိက္တယ္။ စိတ္ရဲ႕ ေျခရင္းမွာ သူတို႔ အကုန္ေသရတယ္။ မဂ္ကသတ္လုိ႔ေသရတာ။ ျဖစ္ပ်က္ကိုသိတဲ့ ကိစၥဉာဏ္က သတ္လိုက္တာ။ ဒီအတုိင္းပဲ ၾကားစိတ္ကေလးလာလဲ ပပၪၥမလာေအာင္ ၾကားစိတ္ကို ျဖစ္ပ်က္႐ႈ။ ျဖစ္ပ်က္႐ႈေတာ့ ကိစၥဉာဏ္ရတယ္။ ကိစၥဉာဏ္ဆုိတာ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးသြားတာပဲလုိ႔ သိလုိက္တာပါပဲ (၀ိပရိဏာမေ႒ာ)။ ျမင္စိတ္ကေလးလဲ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးသြားတာပဲ၊ ၾကားစိတ္ကေလးလဲ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးသြားတာပဲ။ မေဖာက္ျပန္ဘဲနဲ႔ ပ်က္စီးတာမဟုတ္ဘူး၊ ေဖာက္လဲေဖာက္ျပန္ ပ်က္လဲ ပ်က္စီးသြားတယ္။ ဒါကိစၥဉာဏ္ပဲ။ ျဖစ္လဲျဖစ္တယ္၊ ျဖစ္ၿပီးေတာ့လဲ ခ်ဳပ္သြားတယ္။ ဒီေတာ့ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးတာေလး သိလုိက္ရတဲ့အတြက္ ကိစၥဉာဏ္ရတယ္။ ဒါျဖင့္ စိတ္ေတြ လာတုိင္းလာတုိင္း ျမင္စိတ္လာလာ ၾကားစိတ္လာလာ ၀မ္းထဲေလာဘစိတ္လာလာ ေဒါသစိတ္လာလာ ေမာဟစိတ္လာလာ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔႐ႈ။ ေဖာက္ျပန္တာက ဒုကၡသစၥာ၊ ေဖာက္ျပန္တာကို သိတာက ကိစၥဉာဏ္။ ကိစၥဉာဏ္ဆုိတာ မဂၢသစၥာပါပဲ။ ကိစၥဉာဏ္ မဂၢသစၥာလာေတာ့ ပပၪၥေတြေသတယ္။ ပပၪၥဆိုတာ ခ်ဲ႕ထြင္တာ။ တဏွာလာရင္ ဥပါဒါန္ ကံ ဇာတိ ဇရာမရဏ ခ်ဲ႕မွာပဲ။ မာနလာရင္လဲ မာနက ကာမုပါဒါန္၊ ၿပီးေတာ့ ကံ၊ ဇာတိ ဇရာမရဏထိေအာင္ ခ်ဲ႕မွာပဲ။ ဒိ႒ိလာရင္လဲ ဒိ႒ိ၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ ဒိ႒ိအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကံ ကေန ဇာတိ ဇရာမရဏထိေအာင္ ခ်ဲ႕မွာပဲ။ ဒီလုိ ပပၪၥဟာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သံုးမ်ိဳးထြက္တယ္။ ဒီပဋိစၥသံုးမ်ိဳးကုိ မဂၢသစၥာက ျဖတ္ပစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က တဏွာျဖတ္တဲ့၀ါဒသည္ ငါ့၀ါဒလို႔မိန္႔ေတာ္မူတာ။ ဒီလုိ တဏွာျဖတ္တဲ့၀ါဒကုိလုိက္ရင္ ပပၪၥေသလို႔ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လဲ ျပတ္တာပဲ။ ကုိယ္႐ႈရင္ ကိုယ့္ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ျပတ္တာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္ကုိသိ၊ ၀ိပရိဏာမကိုသိ၊ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးတာကိုသိ၊ ကိစၥဉာဏ္ကုိသိတဲ့ပုဂၢိဳလ္မွာ ျပတ္တယ္။ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ဘယ္စိတ္လာလာ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးျပန္ၿပီလုိ႔သာ သိေပးလုိက္ပါ။ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးတာက ဒုကၡသစၥာ၊ သိတဲ့ဉာဏ္က ကိစၥဉာဏ္၊ မဂၢသစၥာ။ ဒီလုိခ်ည္း႐ႈေနရင္ ပပၪၥေတြ ခ်ဳပ္တယ္။

ပပၪၥဆုိတာ သံသရာမွာ အုိေဘး နာေဘး ေသေဘးေတြ ပြားေအာင္ အပါယ္ေဘးေတြ မေရာက္ ေရာက္ေအာင္ ပို႔တတ္တဲ့တရားလုိ႔ဆုိရင္လဲ မလြဲပါဘူး။ ႐ႈလုိက္ေတာ့ ဒီပပၪၥေတြ ခ်ဳပ္တယ္။ ပပၪၥနိေရာေဓာ နိဗၺာနံ လုိ႔ ဘုရားကလဲ ေဟာထားတယ္။ ဒီသံုးခုခ်ဳပ္သြားလုိ႔ရွိရင္ နိဗၺာန္ပဲ။ ပပၪၥမရွိတာကုိ နိဗၺာန္။ ကိစၥဉာဏ္ေၾကာင့္ ပပၪၥေတြ ခ်ဳပ္ရပါတယ္။ ဒါျဖင့္ စိတ္ေတြ လာတုိင္းလာတုိင္း ဘယ္စိတ္လာလာ စိတၱာႏုပႆနာ ႐ႈေပးပါ။ ႐ႈေတာ့ အ႐ႈခံက ဒုကၡသစၥာ၊ ႐ႈတဲ့ ကိစၥဉာဏ္က မဂၢသစၥာ။ ေသတာက ပပၪၥ။ ဒီပပၪၥေတြခ်ဳပ္ေအာင္ေတာ့ ကုိယ့္ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ကုိယ္လုပ္မွ ရမယ္။ ပပၪၥမလာရင္ နိဗၺာန္ပါပဲ။ ဒါျဖင့္ ဘယ္မွာခ်ဳပ္တာလဲဆုိေတာ့ ႐ႈတဲ့ဉာဏ္ရဲ႕ေနာက္မွာ ခ်ဳပ္တယ္။ ႐ႈတဲ့ဉာဏ္လဲ လာေရာ ပပၪၥေတြလဲ ခ်ဳပ္ေရာပဲ။ ႐ႈဖန္မ်ားလာလို႔ ၀ိပရိဏာမကိစၥေတြ ႐ႈလုိ႔မရေတာ့ဘူး၊ မျမင္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ ကတဉာဏ္ျဖစ္သြားတယ္။ ေရွ႕မွာ ျဖစ္ပ်က္ ျဖစ္ပ်က္ဆုိတာေတြ မျမင္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ ဘယ္စိတ္မွလဲ မလာေတာ့ဘူးဆိုရင္ နိဗၺာန္ေပၚလာတယ္။ နိဗၺာန္ေပၚလာေတာ့ နိဗၺာန္ျမင္တဲ့ဉာဏ္ကုိ ကတဉာဏ္လုိ႔ ေခၚလုိက္တာပဲ။ ဒါျဖင့္ ခႏၶာငါးပါး အေပါင္းသိတဲ့ဉာဏ္က သစၥဉာဏ္၊ ျဖစ္ပ်က္ေလးေတြ သိတဲ့ဉာဏ္က ကိစၥဉာဏ္၊ ျဖစ္ပ်က္ေတြ ဆံုးေအာင္လုိက္႐ႈလိုက္တဲ့အခါ ပပၪၥလဲခ်ဳပ္၊ ေရွ႕က ဒုကၡမရွိတာလဲ သိလုိက္ရေတာ့ ကတဉာဏ္။ ဒီသံုးဉာဏ္နဲ႔တက္လဲ နိဗၺာန္ ရမွာပါပဲ။ အရွင္ေကာ႑ညနဲ႔ နတ္ျဗဟၼာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ ဒီသံုးဉာဏ္နဲ႔ တက္သြားၾကတာ။ ပထမ သစၥဉာဏ္ကုိသိလုိက္တယ္။ ေနာက္ ကိစၥဉာဏ္နဲ႔ ပြားလိုက္တယ္။ ပြားရင္းနဲ႔ မၾကာခင္မွာပဲ ပပၪၥပယ္ၿပီး နိဗၺာန္ျမင္လုိက္ေတာ့ ကတဉာဏ္ရလုိက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကတဉာဏ္သည္ နိဗၺာန္ျမင္တဲ့ဉာဏ္ပါပဲ။

ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ

No comments:

Post a Comment

Without insight meditation, it is incomplete to be a Buddhist.